Rozszerzona rzeczywistość (ang. augmented reality – AR) – termin ten mógł zapaść w pamięć w momencie chwilowego szaleństwa na punkcie łapania pokemonów na ulicach za pomocą smartfona. Nowinki technologiczne zwykle najpierw podbijają rozrywkę, aby z czasem konsekwetnie przechodzić w rozwiązania komercyjne. Nie inaczej jest z technologią AR. Eksperci oceniają, że jej potencjał dla biznesu jest „nieograniczony”, a pierwsze rozwiązania są już dostępne. Zatem sprawdzamy.
AR to wachlarz rozwiązań, które pozwalają na „mieszanie” wirtualnych przedmiotów z rzeczywistością, której doświadczamy na co dzień. Można to sobie zobrazować patrząc na ekran urządzania mobilnego w trybie do robienia zdjęć gdzie dodatkowo pojawiają się cyfrowe obiekty (chociażby wspomniane japońskie stworki).
Multimedialny AR
Interesującym sposobem wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości jest wzbogacenie o multimedialne funkcje chociażby katalogów. Wraz z aplikacją mobilną tradycyjne prezentacje nabierają zupełnie nowej perspektywy. To już nie tylko kartkowanie kolejnych statycznych zdjęć, ale dynamiczne przeglądanie z opcjami np. trójwymiaru, video, dodatkowych linków.
Reklama ma z resztą o wiele szersze pole do popisu w hybrydowym świecie przenikających się rzeczywistości. Etykiety lub materiały reklamowe już nie będą takie same. AR nada im zupełnie nową perspektywę i możliwości interakcji z klientem.
Wyobraźnia natychmiast podpowiada, że powstać mogą np. hybrydowe książki, w których interesujący nas wątek daje możliwość szybkiego rozszerzenia wiedzy dzięki opcjom rozszerzonej rzeczywistości w ramach apki na smartofnie lub tablecie. AR znajdzie także swoją rolę w m.in. tłumaczeniach, identyfikacji i archiwizacji materiałów pisanych.
Elementy rozszerzonej rzeczywistości są już również wykorzystywane w educkacji chociażby zawodowych kierowców, inżynierów czy lekarzy. Systemy te dają ogromny potencjał dodatkowych efektów dla wystaw, muzeów, nie wspominając o handlu. Centra handlowe to idealna przestrzeń do monetyzowania atrakcyjnego dla klienta kontentu rozszerzonej rzeczywstości.
Potencjał w „apkach” dostrzegły koncerny znane od lat z kreowania trendów w technologiach. Japońska Konica Minolta realizuje komercyjne rozwiązania w „rozszerzonym” zakresie wraz z firmami wyspecjalizowanymi w AR jak Wikitude i Anyline. Efektem jest aplikacja AR dedykowana firmom i oferująca personalizację do potrzeb biznesowych.
Jej użytkownicy są dodatkowo aktywizowani poprzez możliwość dodawania np. filmów czy modeli 3D ze wsparciem producenta. Jest to efektywne kosztowo dla klienta biznesowego, która nie musi ponosić kosztów budowy własnego rozwiązania. Obok rozwiązania konsumencko – lojalnościowego aplikacja rozszerzonej rzeczywistości pomaga w rozwijaniu systemów nawigacji wewnątrz budynków.
Nie tylko smartfon, nie tylko soft
Konica Minolta rozwija swoje technologie w pięciu ośrodkach Business Innovation Center (BIC) na świecie. A że rozwiązania AR to nie tylko aplikacje i software, japoński koncern inwestuje również w rozwój sprzętu do wykorzystywania rozszerzonej rzeczywistości. Sztandarowym produktem są tu okulary Wearable Communicator.
Dotychczas rozwiązania „okularowe” byłyprzede wszystkim dedykowane na rynek klientów indywidualnych. Chociażby Google snuł przed nami wizję przyszłości, w której każdy wie wszystko o każdym dzięki informacjom generowanym przez Google Glass.
Sprzęt japońskiego koncernu to produkt czysto biznesowy wręcz, do zastosowań przemysłowych.W jego skład wchodzą: miniaturowy ekran LCD, pryzmat oraz zaawansowany moduł optyczny holographic optical element (HOE) do powiększenia obrazu do oka i jako filtr długości fal światła. Ma to na celu osiągnięcie jak najlepszej jakości obrazu. Co ciekawe okulary te można sterować gestami.
Wearable Communicator może być częścią systemów cyber-physical system (CPS). W tym celu przechodzi testy na linii produkcyjnej w fabryce ciągników.
„Rozszerzona rzeczywistość to technologia, która szybko upowszechnia się zarówno na rynkach konsumenckim, jak i biznesowym. Potencjał do innowacji z użyciem AR jest ogromny i chcemy pomagać firmom go wykorzystać – także w Polsce. Rozwiązania oparte o AR będą istotnym czynnikiem pozwalającym na bycie o krok przed konkurencją. Wdrażanie tej technologii to część realizowanej przez nas idei miejsca pracy przyszłości” – mówi Paweł Grzyb, Marketing Manager w Konica Minolta Business Solutions Polska.
Prognozy mówią, że rynek VR i AR sięgnie ok. 150 mld USD do 2020 r. Liczba potencjałnych użytkowników tych technologii również szacowana jest na min. 1 mld. IDC szacuje wartość rynku VR/AR na ok. 13,9 mld USD na koniec bieżącego roku (wobec 6,1 mld rok wcześniej).