Korzystanie z usług jednego operatora latami jest bardzo wygodne. Może jednak nadejść moment, kiedy nadchodzi rozczarowanie, a do tego słyszymy, że nasi znajomi dostali atrakcyjną ofertę, czy nowe urządzenie u konkurencji. Jeśli naszła Cię myśl, że może warto zastanowić się nad zmianą dostawcy usług komórkowych, dajemy kilka wartościowych wskazówek.
Przeniesienie numeru do innego operatora jest proste. Mamy do wyboru 3 ścieżki: wizyta w punkcie sprzedaży, dyspozycja telefoniczna lub zakup przez internet.
Ścieżka internetowa
Dyspozycja zmiany operatora przez internet wymaga od użytkownika najmniej wysiłku. Wystarczy wejść na serwis, gdzie rozważany operator prezentuje swoją ofertę i wybrać opcję, jaka nas interesuje.
W ramach procesu będziemy musieli elektronicznie wypełnić formularze z danymi. Następnie operator wysyła kuriera, który dostarcza dokumenty (formularz danych, umowa) do podpisania oraz kartę SIM z tymczasowym numerem.
Ścieżka telefoniczna
Jest bardzo podobna do drogi internetowej. Zmiana operatora dokonuje się tu podczas rozmowy na żywo z doradcą contact center rozważanego operatora. Niejednokrotnie konsultant może pomóc z wyborem oferty i decyzją, wypełni dokumenty z danymi, które trafią do nas kurierem wraz z kartą SIM z tymczasowym numerem. Dodatkową zaletą rozmowy z konsultantem może być fakt, że dysponuje on w zanadrzu dodatkowym bonusem dla nowego klienta lub w czasie rozmowy uda się wynegocjować jakiś „extras”.
Ścieżka do punktu sprzedaży
Jeśli pofatygujemy się do punktu sprzedaży rozważanego operatora, to inwestujemy znacznie więcej czasu w cały proces niż w przypadku dwóch poprzednich ścieżek. Można więc oczekiwać, że sprzedawca wesprze w decyzji co do konkretnego abonamentu, wypełni dokumenty, ewentualnie zaoferuje ciekawy bonus. Kartę SIM nowego operatora z tymczasowym numerem otrzymamy od ręki.
Przeniesienie numeru
Numer tymczasowy zaczyna działać już w ciągu godziny od wizyty w punkcie sprzedaży. W przypadku ścieżki internetowej lub telefonicznej, numer tymczasowy zacznie działać, kiedy podpisane dokumenty trafią do operatora i zakończy on rejestrację. Należy się liczyć, że potrwa to około tygodnia.
Kiedy można przenieść numer
Data aktywacji jest wyznaczana jeśli umowa abonamentowa z poprzednim dostawcą usług kończy się dopiero za 30 dni – 120 dni.
Jeśli umowa abonamentowa z poprzednim operatorem skończy się w ciągu miesiąca lub już się skończyła, numer zacznie działać po zakończeniu okresu wypowiedzenia. Maksymalnie po 30 dniach od chwili wygaśnięcia umowy.
Jeżeli klient ma telefon na kartę, numer zacznie działać tego samego dnia. W przypadku przesyłki kurierskiej trzeba wziąć pod uwagę czas przesyłki w obie strony – maksymalnie siedem dni w przypadku, gdy karta jest już zarejestrowana.
Jeśli nie, trzeba ją uprzednio zarejestrować u poprzedniego operatora.
Numer tymczasowy – jak to działa?
Po zawarciu umowy klient dostaje kartę SIM wraz z numerem tymczasowym, przy wykorzystaniu którego ma możliwość korzystania z usług operatora do czasu przeniesienia numeru.
Abonent posiada przez pewien okres dwie karty SIM: kartę dotychczasowego operatora oraz kartę z numerem tymczasowym od nowego operatora. Karta SIM z numerem tymczasowym nie jest aktywna (nie jest naliczany abonament oraz opłaty za inne usługi operatora, aż do momentu uruchomienia jej przez abonenta).
Uruchomienie karty SIM z numerem tymczasowym następuje przez skorzystanie przez abonenta z pierwszej usługi (np. wykonanie połączenia telefonicznego, wysłanie smsa). Od tego momentu naliczany jest abonament zgodny z podpisaną umową.
Dzień przeniesienia numeru
W tym dniu abonent nic nie musi robić. Nowy operator informuje klienta o rozpoczęciu świadczenia usług w sposób wybrany przez niego w zgłoszeniu (SMS, e-mail, telefon). Po przeniesieniu przydzielonego numeru, numer tymczasowy zostaje automatycznie zmieniony na numer przydzielony bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności formalnych przez abonenta.
Od tego momentu (o ile abonent nie korzystał z numeru tymczasowego) rozpoczyna się naliczanie opłat za świadczenie usług telekomunikacyjnych. Abonent musi jedynie zamienić kartę SIM dotychczasowego operatora na kartę SIM otrzymaną od nowego operatora.
Kiedy przenieść numer?
Możemy to zrobić w każdej chwili. Dla klientów posiadających abonament przeniesienie numeru uzależnione jest od terminu rozwiązania umowy z dotychczasowym operatorem. Jeżeli jest to mniej niż 90 dni – możemy podpisać umowę.
W niektórych przypadkach warto rozważyć, czy nie będzie korzystniejsze zerwanie umowy z dotychczasowym operatorem, na przykład kiedy suma miesięcznych oszczędności na kosztach abonamentu przekracza koszty kar umownych za wcześniejsze wypowiedzenie umowy.
Kto może przenieść numer?
Z przenoszenia numerów mogą korzystać zarówno osoby fizyczne, jak i firmy. Po wybraniu przez abonenta konkretnej usługi i wypełnieniu danych następuje kontakt z biurem obsługi klienta nowego operatora, który obsłuży cały proces przeniesienia numeru.
„Warto zauważyć, że obecnie przeniesienie numeru z sieci do sieci jest proste i nie wymaga od klienta nic więcej poza kontaktem z wybranym operatorem i złożeniem dyspozycji przeniesienia. Procedura jest bezpieczna i stosunkowo szybka, a co najważniejsze – wygodna dla klienta. On sam nic nie musi robić. Wszelkie czynności z tym związane są po stronie sieci komórkowych” – podsumowuje Dariusz Chlastawa, wiceprezes Premium Mobile.
Lesław Kretowicz