Przyzwyczailiśmy się do wykorzystywania odcisków palca lub głosu do identyfikacji. Jednak tzw. biometria całej twarzy dla wielu będzie całkowitą nowością. Wyjaśniamy zatem, na czym polega założenie rachunku „na twarz” wyłącznie przez internet.
Bank Zachodni WBK mocno stawia na cyfrowe rozwiązania. W ostatnim czasie swoją ofertę wzbogacił o kolejną obok kuriera i konta na przelew możliwość założenia rachunku bez wychodzenia z domu. Może to nie rewolucja, ale jeden element tego procesu może szczególnie zwrócić uwagę i skutecznie zainteresować, jeśli potrzebujemy szybko i bez zbędnych formalności założyć rachunek. Biometria twarzy – w BZ WBK jest dostępna dla klientów indywidualnych i jednoosobowych działalności.
Do założenia rachunku przystępujemy, siadając przed komputerem i wypełniając podstawowe dane we wniosku, a następnie łącząc się z konsultantem banku. Nie będziemy tu podawać dokładnych linków, gdyż każdy swobodnie odszuka serwis instytucji choćby poprzez wyszukiwarkę.
W trakcie rozmowy wideo online na żywo z doradcą przekazujemy swoją intencję i przystępujemy do procesu cyfrowego otwarcia rachunku. Rozmowa odbywa się we wsparciu doradcy, który pokieruje nas przez całość procesu oraz spyta o odpowiednie zgody oraz przeprowadzi biometrię twarzy i zweryfikuje dowód osobisty. System porównuje nasze rysy ze zdjęciem w dowodzie. Jednocześnie trwa weryfikacja klienta w zewnętrznych rejestrach.
Zaawansowana metoda biometryczna wdrożona przez BZ WBK sprawdza kilkadziesiąt unikalnych elementów stałych twarzy (np. odległości miedzy rożnymi jej elementami jak oczy). Bank wskazuje, że weryfikacja twarzy ze zdjęciem w dowodzie daje prawdopodobieństwo bliskie 100%. Ma to wyeliminować wyłudzenia, do jakich czasem dochodzi przy użyciu fałszywego dowodu w placówce stacjonarnej.
„Proces jest szczelny i przynajmniej równie bezpieczny, jak w oddziale, na co pozwala biometria i weryfikacja w zewnętrznych bazach. Sesja wideo jest nagrywana do celów weryfikacyjnych. Komplet dokumentów trafia na adres e-mail klienta” – wskazuje Tomasz Niewiedział, dyrektor obszaru bankowości multikanałowej BZ WBK.
Zawarcie umowy odbywa się na podstawie ustnego oświadczenia woli, co jest nagrane i przechowywane przez instytucję. Cały proces realizowany jest w trakcie jednego polaczenia z doradcą, dzięki czemu z konta możemy skorzystać zaraz po zakończeniu rozmowy.
Jak podkreśla BZ WBK, klient wyraża zgodę na przetwarzanie biometrii jednorazowo, a dane biometryczne nie są przechowywane.
Należy pamiętać także, że na obecnym etapie rachunki otwarte w ten sposób nie będą oferowały tzw. profilu zaufanego.
Wniosek o konto w procesie z wykorzystaniem biometrii twarzy jest w banku dostępny od ok. tygodnia przez komputery stacjonarne. W aplikacji mobilnej będzie później, ponieważ wymaga uaktualnienia jej wersji. Jednak już w obecnej wersji apki jest opcja połączenia wideo i kontaktu z doradcą, podczas którego można złożyć wniosek i uruchomić konto z wykorzystaniem biometrii twarzy.
„Docelowo klient ściąga aplikację, wypełnia wniosek i kontaktuje z doradcą, trwa to do kilkunastu minut i można już korzystać ze wszystkich funkcjonalności konta” – wskazał Tomasz Niewiedział.
Bank zapowiada, że od listopada udostępni również opcję zamknięcia konta przez wideo.
Bank twierdzi, że biometria twarzy sprawdzi się także na połączeniach gorszej jakości. Jeśli wystąpią ewentualne trudności z połączeniem, zaproponuje przejście na chat.
BZ WBK podkreśla, że chce wprowadzać digitalizację z ludzką twarzą. To oznacza, że tam, gdzie potrzebna będzie asysta doradcy, klient będzie mógł się łatwo z nim połączyć. Zatem nie tylko przy procesie otwarcia rachunku, ale również przy innych kwestiach w czasie korzystania z usług bankowych.