5 gadżetów wartych zainteresowania przełomu 2017/2018

SEG 2025

Wyścig na gadżety elektroniczne trwa w najlepsze. Producenci starają się zdobywać uwagę i emocje klientów coraz to bardziej wysublimowanymi pomysłami. Najlepszym sposobem na wyróżnienie się jest… technologiczna ucieczka do przodu. Przedstawiamy 5 elektronicznych gadżetów, które zabłysnęły na przełomie 2017 i 2018 roku. Uwaga! Słowo klucz to… inteligencja.

  1. Smartfon ze sztuczną inteligencją (AI) 

Pod koniec ubiegłego roku chiński gigant technologiczny Huawei wprowadził na rynek pierwszy smartfon ze sztuczną inteligencją. Huawei Mate 10 Pro został obsypany tytułem najlepszego smartfona za procesor Kirin 970 z wbudowaną sztuczną inteligencją, ekran FullView, podwójną przysłonę f/1.6 oraz technologię SuperCharge, która umożliwia naładowanie baterii smartfona do 20% w ciągu zaledwie 10 minut. Testy konsumenckie potwierdzają, że telefon działa zauważalnie szybciej i nie ma okresów „zawieszenia”. Jednocześnie uczy się systematycznie użytkownika i jego preferencji tak, aby np. ulubione aplikacje były dostępne jeszcze szybciej.

Wydaje się, że swój największy potencjał Mate 10 pokaże jednak, gdy pojawią się aplikacje dedykowane wykorzystaniu jego AI. Dla przykładu, kierowca TIR-a przed wyjazdem w trasę mógłby przeskanować ciężarówkę. Aplikacja z mocą AI przeanalizuje chociażby stan kół i da wiarygodną informację w jakim są stanie. Zdecydowanie potencjał nowego flagowca Huawei otwiera nowe pola dla użyteczności smartfona i to nie tylko dla czystej przyjemności (selfie), ale dla tak ważnych sfer, jak bezpieczeństwo czy większa efektywność firm.

Konkurenci chińskiej firmy nie czekali długo, żeby zaistnieć w nowym segmencie. Swoją „inteligentną” odpowiedź pokaże na zbliżających się targach telekomunikacyjnych w Barcelonie koreański koncern LG.

2. Inteligentny dom 

Home sweet home zmienia się w dom… mądry dom? Rozwiązania mające zmienić nie tylko kuchnię, ale wręcz cały dom w inteligentny system coraz częściej pojawiają się na polskim rynku. Internet stoi na progu IoT (internetu, gdzie sprzęty komunikują się ze sobą), a nadchodząca generacja 5G dynamikę tych trendów tylko przyspieszy.

Najwyraźniej Siemens uznał, że polski rynek już dojrzewa do tzw. inteligentnych rozwiązań w domu i zdecydował o wprowadzeniu pod koniec ubiegłego roku na polski rynek Platformy Home Connect. Zapowiada, że to nie „banalny” pilot do sprzętów, ale „pełne zarządzanie gospodarstwem domowym” w nowym wymiarze wirtualnej rzeczywistości.

„Inteligencja” ma stanowić przewagę konkurencyjną koreańskiego LG. Koncern wyposaża swoje sprzęty w aplikację pod nazwą LG SmartThinQ. Ma ona uczyć się zachowań użytkowników. Rejestruje sposób użytkowania sprzętu AGD w domu, co ma docelowo prowadzić do uprzedzania tych zachowań, ich interpretowania i wręcz przewidywania potrzeb rodziny. Warunek jest jeden. Domownicy muszą jak najczęściej korzystać z opcji SMART w urządzeniach LG. Chodzi o to, że im więcej aplikacja pracuje tym więcej zbiera danych. Więcej danych to większa wiarygodność wniosków. Rosną w ten sposób jej zasoby i w efekcie wzrasta jej „predykcyjna inteligencja”.

3. Przenikanie się światów…

…czyli inaczej trend hybrydyzacji. Dla niektórych to słowo może być nie do przyjęcia, ale faktycznie dobrze opisuje samo zjawisko. Należy tu wspomnieć o rozszerzonej rzeczywistości, czyli chociażby np. cyfrowych dodatkach do świata rzeczywistego uzyskiwanych poprzez urządzenia mobilne. Najbardziej znanym przykładem jest gra Pokemon GO, która przez moment wywołała globalne szaleństwo.

My skupimy się na innym aspekcie przenikania się światów rodem z naszego kraju. Na kilkudziesięciu ekranach tabletów klienci wrocławskiego showroomu internetowej platformy eobuwie mogą wybierać buty dostępne na inteligentnym (uprzedzaliśmy… słowo klucz) zapleczu logistycznym sklepu. Eobuwie gwarantuje, że w 3 minuty po złożeniu zamówienia, jedna ze 100 000 par butów dostępna na miejscu zostanie dostarczona przez pracownika do przymierzenia. Nowy koncept ma dać konsumentowi wygodniejsze i szybsze wykorzystanie dostępu do dużego wyboru produktów, a producent – ze wszystkich technik sprzedażowych znanych ze świata cyfrowego, takich jak rekomendacje innych produktów czy dosprzedaż na bazie wiedzy o historii zakupowej.

Polska innowacja w dziedzinie handlu elektronicznego zdecydowanie była warta wspomnienia i na pewno będziemy czekać na informacje, jak klienci przyjmują nową formułę.

4. Inteligentny (a jak!) Telewizor 

Telewizor jako centrum smartdomu? LG Electronics zapoznaje własnie rynek ze swoimi najnowszymi telewizorami OLED i SUPER UHD, które dzięki funkcjom sztucznej inteligencji ThinQ oraz zaawansowanemu procesorowi obrazu, mają „ustanowić” nowy standard domowej rozrywki. Technologia ThinQ pozwala korzystać z setek poleceń głosowych, wykorzystywanych zarówno przez otwartą platformę inteligentnych urządzeń LG, jak i usługi oparte na AI oferowane przez innych producentów.

Dzięki sztucznej inteligencji wbudowanej w telewizor LG, użytkownicy będa mieli możliwość dawania poleceń głosowe bezpośrednio do mikrofonu pilota i w ten sposób korzystania ze wszystkich udogodnień, jakie oferuje asystent głosowy. Telewizory LG ThinQ mają pełnić też funkcję centrum sterowania inteligentnym sprzętem AGD. Dzięki temu użytkownik ma kontrolować pracę urządzeń wyposażonych w AI, które można podłączyć do telewizora poprzez sieć Wi-Fi lub interfejs Bluetooth, np. automatyczne odkurzacze, klimatyzatory, oczyszczacze powietrza, lampy czy głośniki. Najnowszy procesor obrazu LG α (Alpha) 9, będący sercem telewizorów LG OLED został stworzony do wyświetlania wysoce realistycznego obrazu.

5. Roboty… wiadomo jakie

Obawy, że robotyzacja odbierze ludziom miejsca pracy dominuje w dyskusji o postępie technologicznym. Tymczasem w biznesowej rzeczywistości coraz więcej polskich producentów skarży się na brak specjalistów lub chociaż pracowników gotowych do podjęcia fachowej pracy. Problem znany jest także w zagranicznych przedsiębiorstwach. Jednocześnie system edukacji zarówno w Polsce, jak i na świecie nie znajdują odpowiedzi na te wyzwania.

Wydaje się, że firmy technologiczne lepiej radzą sobie z odpowiedzią na te trendy. Epson właśnie wprowadza na rynek roboty wyposażone „ludzkie” cechy, jak dłonie zaprojektowane na wzór ludzkich rąk, czy widzenie 3D. Robot Epsona nie jest „przyspawany” do jednego miejsca. Umiejętność mobilności wraz ze sztuczną inteligencją otwiera maszynie możliwość autonomicznych decyzji o ruchu ramion i zdolność do unikania przeszkód.

Sądzicie, że to historyjki z dalekiej Japonii? ABB  liczy na znaczy wzrost sprzedaży rozwiązań zrobotyzowanych do pakowania, sortowania i paletyzacji dzięki rozbudowanemu Centrum Aplikacji Zrobotyzowanych w Warszawie.

„Dzięki rozbudowie Centrum Aplikacji Zrobotyzowanych w Warszawie liczymy na znaczący wzrost sprzedaży rozwiązań zrobotyzowanych w Polsce i Europie. Globalny rynek robotyki rozwija się w tempie ok. 15% rocznie. Region CEE na potrzeby którego będzie również działało nasze centrum był w 2016 r. najszybciej rozwijającym się rynkiem robotyki na świecie. Międzynarodowa Federacja Robotyki (IFR) odnotowała w tym regionie wzrost na poziomie 26%. Tylko w Polsce zainstalowano w tym czasie ponad 1600 robotów, podczas gdy liczba ta  trzy lata temu była na poziomie ok. 600-700 rozwiązań rocznie. Pokazuje to potencjał Polski, jak i całej Europy w tym obszarze. Liczymy, że rynek będzie stale rósł, choćby z uwagi na znaczne problemy ze znalezieniem pracowników i nadal bardzo małe nasycenie rynku robotami” – powiedział ISBtech szef globalnego działu robotyki Per Vegard Nerseth.

 

epoint