Wpływy sztucznej inteligencji są coraz większe w całym sektorze usług płatniczych. Rosnące inwestycje w automatyzację procesu zaciągania pożyczek online, także tych dostępnych w trakcie zakupów internetowych, są jednym z najlepszych tego przykładów.
Wykorzystanie systemów uczących się, tzw. machine learning, w usługach finansowych pozwala zmniejszyć wydatki oraz obniżyć stopień ryzyka pożyczkodawcy. Z kolei dla konsumentów, którzy dotychczas otrzymywali negatywne decyzje kredytowe z powodu np. braku historii kredytowej lub regularnych wpływów na konto, oznacza to szerszy dostęp do usług finansowych.
W ubiegłym roku, jako polski lider na rynku płatności internetowych, PayU zainwestowało 110 mln euro we współpracę z firmą Kreditech, która jest jednym z najwyżej ocenianych fintechów na świecie i wykorzystuje inteligentne technologie, aby zwiększać swobodę finansową konsumentów na świecie.
W rezultacie powstał nowy sposób finansowania zakupów internetowych – odroczona płatność PayU Płacę Później, która pozwala na bezkosztowe odłożenie płatności za zakupy w internecie do nawet 30 dni.
Wystarczy podać kilka danych osobowych, a decyzja kredytowa zostanie podjęta na podstawie historycznych danych transakcyjnych użytkownika PayU oraz danych behawioranych przetwarzanych przez Kreditech z wykorzystaniem algorytmów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. – Dzięki temu aż 83% użytkowników przechodzi proces wnioskowania o pożyczkę i otrzymuje decyzję kredytową w czasie maksymalnie 3 minut i może sprawnie sfinalizować większe lub mniejsze zakupy, o wartości od 100 zł – mówi Tomasz Żołnierz z PayU.
Jak wynika z doświadczeń zagranicznych sklepów internetowych, możliwość odroczenia płatności lub zrobienia zakupów na raty przekłada się na wzrost średniej wartości zamówienia (aż o 58%) i zwiększenie konwersji zakupowej (30%). Równocześnie sklepy wskazują, że brak możliwości kredytowania zakupów jest częstym powodem porzucania koszyka zakupowego.
M.in. z tych powodów PayU widzi w usłudze Płacę Później duży potencjał oraz planuje dalszy rozwój produktów kredytowych. Kluczowe jest dla nas, aby wszystkie metody płatności udostępniane w procesie zakupowym przebiegały jak najprościej dla klienta. Zaawansowana technologia oraz współpraca z rzetelnymi partnerami, zarówno bankami, jak i innymi fintechami, pozwala nam odpowiedzieć na potrzeby najbardziej wymagających kupujących i sprzedawców w tym zakresie – podsumowuje Tomasz Żołnierz.