Aby móc wykorzystać potencjał algorytmów sztucznej inteligencji, analitycy muszą mieć możliwość sprawdzenia, w jaki sposób one działają i móc dostosowywać je do potrzeb organizacji. Nowe funkcjonalności platformy SAS Viya pozwalają odkrywać zawiłości analityki i sprawiają, że prezentowane wyniki są bardziej przejrzyste i zrozumiałe dla większej liczby osób w organizacji.
1. Zrozumienie
Systemy analityczne wykorzystujące sztuczną inteligencję dają firmom możliwość tworzenia scenariuszy biznesowych, na podstawie których mogą one budować swoją strategię. Niezwykle istotne jest zrozumienie, w jaki sposób system doszedł do konkretnych wniosków. Specjaliści SAS zwracają uwagę na fakt, że system może przedstawić błędne wnioski np. w sytuacji, gdy np. bazował na niewłaściwych, niekompletnych lub błędnych danych. Stąd dbanie o jakość i wiarygodność danych jest kluczowym czynnikiem i co ważne zależnym od czynnika ludzkiego.
2. Zaufanie
David Tareen, Global Product Marketing Manager ds. Sztucznej Inteligencji w SAS, wskazuje że obecnie większość organizacji wykorzystuje deep learning i przetwarzanie języka naturalnego, co znacznie ułatwia rozwiązywanie problemów biznesowych. Niezwykle ważne jest, aby biznes ufał wykorzystywanym narzędziom analitycznym.
Nowe funkcjonalności platformy SAS Viya umożliwiającą wgląd w modele analityczne i określenie, w jaki sposób one działają oraz ocenę ich skuteczności. Brak wiedzy, w jaki sposób działa sztuczna inteligencja i dlaczego prezentuje określone wyniki analiz może być barierą we wdrażaniu tej technologii, w szczególności w obszarach takich jak ochrona zdrowia czy nauka, gdzie przetwarzane są dane wrażliwe.
3. Błędy
Jeżeli instytucja finansowa wykorzystuje narzędzia wyposażone w algorytmy sztucznej inteligencji w procesie scoringu kredytowego, bardzo ważne jest zrozumienie dlaczego system rekomenduje zatwierdzenie lub odrzucenie konkretnego wniosku o kredyt. Podobnie w przypadku firmy HR- owej, gdzie system AI wspiera konsultantów w procesie selekcji Curriculum Vitae.
Jeżeli na skutek błędu odrzucone zostanie CV perspektywicznego pracownika, może to wydłużyć proces poszukiwania odpowiedniej osoby na dane stanowisko. Możliwość kontroli i weryfikacji modeli analitycznych pozwala ustrzec się przed taką sytuacją.
4. Bezpieczeństwo
Jest szczególnie istotne w kontekście wejścia w życie w maju tego roku Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. Tylko ponad jedna trzecia (35%) uczestników badania SAS AI Research, twierdzi, że ich dane osobowe wykorzystywane przez AI byłyby bezpiecznie przechowywane. SAS Viya umożliwia automatyczne lokalizowanie danych osobowych, co pozwala
na lepsze zarządzanie nimi.
5. Możliwości
Wśród firm, które zaufały sztucznej inteligencji i zdecydowały się na wdrożenie platformy SAS Viya są przedstawiciele niemal każdej branży z całego świata m.in.: AAA Northeast (USA) – pomoc
drogowa, Swiss Mobiliar (Szwajcaria) – ubezpieczenia, Tieto-Tapiola Oy (Finlandia) – usługi IT. Również instytucje finansowe np. NH Bank, największy bank w Korei Południowej obsługujący ponad 20 milionów klientów.
Narzędzia analityczne SAS mogą dać firmie potencjał zarządzania danymi i tworzyć kompletny obraz każdego klienta oraz przygotowywać spersonalizowane oferty produktów finansowych. Uczenie maszynowe pozwoliło zbudować do tego celu, w zaledwie 6 miesięcy, specjalny portal, z którego korzystają pracownicy NH Bank.