Po kilku miesiącach intensywnych prac nad zastosowaniem technologii blockchain do potwierdzania autentyczności i niezmienności dokumentów wysyłanych przez bank drogą elektroniczną, PKO Bank Polski dokonał pełnego wdrożenia rozwiązania i rozpoczyna historyczną wysyłkę korespondecji w formie cyfrowej do ponad 5 mln swoich klientów, którzy wcześniej wyrazili na to zgodę.
W korespondencji elektronicznej z banku klienci znajdą m.in. 64-znakowy unikalny identyfikator hash dokumentu oraz odnośnik do strony banku, gdzie bez logowania, w prosty sposób po wklejeniu identyfikatora hash lub po wgraniu wcześniej pobranego dokumentu otrzymają informację czy dokument jest autentyczny oraz kiedy po raz ostatni był modyfikowany.
Dzięki takiemu rozwiązaniu, klienci zachowają dostęp do dokumentów nawet po zakończeniu współpracy z bankiem oraz będą mieli pewność, że nie zostały one zmodyfikowane.
Dokumenty zapisane są jednocześnie na serwerach PKO Banku Polskiego i KIR, a dostęp do nich możliwy jest przez strony internetowe obu instytucji. W ciągu kliku najbliższych dni, ponad 5 mln klientów banku otrzyma nowe regulaminy produktowe w formie cyfrowej.
Pod względem skali, jest to największe w Europie zastosowanie technologii blockchain w bankowości. Komunikację elektroniczną otrzymają ci klienci banku, którzy wyrazili zgodę na taką formę przekazywania informacji – obecnie jest to ponad połowa klientów korzystających z produktów banku.
Do pozostałych klientów zostanie skierowana tradycyjna korespondencja. Zmiany w regulaminach produktowych, których dotyczy komunikacja, wynikają z europejskich i krajowych regulacji PSD2 określających zasady dostępu do funkcji i danych bankowych przez zewnętrzne podmioty.
Rozwiązanie zostało wypracowane wspólnie z Krajową Izbą Rozliczeniową, przy współpracy z dostawcami technologicznymi. Po stronie banku, kluczowa była współpraca z polsko-brytyjską firmą Coinfirm, podjęta w ramach platformy rozwoju innowacji i nowoczesnych technologii „Let’s Fintech with PKO Bank Polski!”.
„Blockchain ma ogromny potencjał do tego, aby zwiększyć konkurencyjność polskiego sektora bankowego. To stosunkowo młoda technologia, dla której na całym świecie nieustannie znajdowane są kolejne zastosowania. Pracujemy nad kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami, a w prace angażujemy partnerów zewnętrznych, wspólnie tworząc nowoczesną bankowość w Polsce” – mówi wiceprezes PKO BP Adam Marciniak.
Jak podkreśla prezes KIR Piotr Alicki nowa usługa, oparta na technologii blockchain oraz kwalifikowanej pieczęci elektronicznej, pozwala w pełni dopasować się do potrzeb banków, gwarantuje łatwą integrację, wysoką wydajność, skalowalność i bezpieczeństwo.
Prace nad wdrożeniem rozwiązania prowadzone były w banku od wielu miesięcy. Bank pracował wspólnie z Coinfirm nad stworzeniem bezpiecznej platformy blockchainowej i wyskalowaniu jej, tak aby mogła znaleźć zastosowanie w największych korporacjach. Te cechy posiada dziś platforma Trudatum, która jest wykorzystywana do potwierdzania autentyczności dokumentów wysyłanych drogą elektroniczną.
Blockchain to zdecentralizowana i rozproszona w sieci internetowej baza danych. Dzięki cechom takim jak brak centralnego miejsca przechowywania danych oraz wykorzystanie architektury peer-to-peer (P2P), jest bezstronny i w pełni odporny na ataki. Technologia szybko znajduje nowe zastosowania. Może być wykorzystywana wszędzie tam, gdzie istnieje potrzeba potwierdzenia przez trzecią, niezależną stronę, zaistnienia konkretnego zdarzenia.
W przypadku dokumentów bankowych, może być wykorzystana np. do potwierdzenia czasu powstania ostatniej wersji dokumentu oraz jego autora. Technologia przekłada się bezpośrednio na funkcjonowanie i wzrost konkurencyjności całego polskiego sektora bankowego oraz krajowej gospodarki.