T. Niebylski z SAP o Design Thinking jako metodzie na wykuwanie nowych projektów

SEG 2025

Proces „design thinking” to metoda na identyfikowanie i rozwój nowych projektów technologicznych dla firm, które można zamienić w inicjatywy biznesowe. Jak SAP Polska zrealizował taką sesję dla polskiego klienta opowiada w rozmowie z ISBtech dyrektor wsparcia sprzedaży koncernu Tomasz Niebylski.

W ubiegłym roku, kiedy wprowadzaliśmy SAP Leonardo mówiliśmy, że jest to inicjatywa, która składa się z trzech istotnych rzeczy. Są technologie i są aplikacje, które dają pewien kontekst biznesowy tym technologiom, ale jest też trzecia bardzo istotna rzecz – metodyka implementacji tych technologii oraz wdrażania aplikacji” – wskazuje Niebylski.

Zauważa, że w obszarze innowacyjnym niejednokrotnie firmy nie wiedzą dokładnie czego potrzebują.

Innowacja polega na tym, że się ją wykuwa. Jest to element pewnego kreatywnego myślenia. Rozwijamy model, czy też sposób pracy z naszymi klientami, polegający na tym żeby wymyślać nowe rzeczy” – dodaje dyrektor SAP Polska.

Jak podkreśla, zdarza się, że klient posiada technologię, ale nie do końca wiadomo jak ją wykorzystać, tak żeby konstruktywnie zmienić jego biznes.

W związku z tym organizujemy z klientami warsztaty, gdzie budujemy prototyp, który jest następnie zamieniamy w działający projekt. To jest coś co nie ma jeszcze wszystkich możliwości, funkcji, ale jest już działającym elementem. Potem na zasadzie ‘fine tuning’ ten model cały czas ulepszamy i powstaje gotowy produkt, który daje się już biznesowo wykorzystywać” – wymienia dyrektor SAP Polska.

Zaznacza, że SAP nie uzurpuje sobie nigdy prawa do tego, że wie wszystko najlepiej.

My uczymy się od naszych klientów. Nasze rozwiązania odpowiadają na potrzeby klientów. Z drugiej strony to są nowe rzeczy, innowacje, które powstają jako element wspólnej pracy z naszymi klientami. Później są one komercjalizowane i inni klienci mogą z tego korzystać” – dodaje Niebylski.

W ub. roku SAP realizował inicjatywę, która miała zachęcić różne podmioty do tego żeby na technologii firmy, w szczególności SAP Cloud platform, zbudowały różne rozwiązania.

To nie miały być rozwiązania, które można włożyć do szuflady, tylko rozwiązania konkretnych problemów biznesowych u naszych klientów. Pierwszym krokiem była identyfikacja tych problemów biznesowych. Z jednym klientów w Polsce zrobiliśmy sesję ‘design thinking’, w ramach której wygenerowaliśmy potrzebę biznesową tego klienta. Mogła ona być zaspokojona poprzez napisane dla nich rozwiązanie przez inny podmiot” – zaznacza dyrektor SAP Polska.

Przeprowadzono całodzienne warsztaty, gdzie uczestnicy odkryli problem biznesowy i przemyśleli jakby mógłby zostać zaadresowany.

Daliśmy to zewnętrznym firmom, które przystąpiły niejako w drodze konkursu, do rozwiązania tego problemu. To angażuje obie strony. Nie jest tak, że SAP przychodzi, mówi i reszta to wykonuje, ale działamy razem. Większość pracy odbywa się na stojąco, przy ścianach, rysujemy, stosujemy techniki które starają się wydobyć najlepsze elementy kreatywnego myślenia. Nie ma złych pomysłów, staramy się to później te pomysły priorytetyzować. W procesie iteracyjnym wybieramy rozwiązanie, które najlepiej wygląda i dalej je rozwijamy” – konkluduje Niebylski.

Jako przykład takiego modelu współpracy SAP i jego partnerów z klientami Niebylski podał międzynarodowy konkurs dla startupów InnovMatch. W jego ramach uczestnicy z Polski i zagranicy tworzyli za pomocą rozwiązania SAP Cloud Platform prototypy narzędzia do zarządzania przedsiębiorstwem, tzw. dashboardu, który mógłby być wykorzystany przez partnera konkursu – firmę Eurocash.

epoint