Jak robić biznes na grach mobilnych z prezesem Cherrypick Games Marcinem Kwaśnicą cz. 1

epoint

Jak wygląda model produkcyjny gier mobilnych, jak sprawdzać czy gra podoba się graczom, dlaczego data premiery jest ważna i jak się to ustala, w końcu jak mierzyć i oceniać sukces gry mobilnej. Marcin Kwaśnica, prezes spółki Cherrypick Games znanej chociażby z tytułu MyHospital, opowiada o tym jak produkować najlepsze gry mobilne.

Jak wygląda model produkcyjny gier mobilnych

W naszym studiu model produkcyjny dzielimy na cztery fazy. Rozpoczynamy od pomysłu – podejmujemy decyzję  o czym będzie gra, dla kogo ją tworzymy, jak będzie wyglądała rozgrywka itp. To etap, który wymaga od nas bardzo dużo zaangażowania. Chcemy aby nasz produkt trafił do zdefiniowanej grupy graczy, był wśród nich popularny i wpisywał się w obecnie panujące trendy. Dlatego zbieramy i analizujemy dane z rynku i na ich podstawie podejmujemy kluczowe decyzje.

Następnie rozpoczynamy pre-produkcję, oceniamy czy nasze pomysły mogą zostać zrealizowane, a co powinniśmy jeszcze zmienić i dopracować. Zdarza się, że na tym etapie rezygnujemy z projektu lub istotnie go zmieniamy. Następnie, gdy już wiemy co dokładnie chcielibyśmy stworzyć, rozpoczynamy właściwą fazę produkcji. Tutaj do pracy wkraczają programiści i graficy, którzy zgodnie z wcześniej ustalonym planem tworzą grę.

Gdy dysponujemy kompletnym produktem, przechodzimy do najważniejszego etapu – soft launchu. Testujemy produkt na wybranych rynkach, sprawdzamy jak działają mechaniki, czy tytuł podoba się graczom, naprawiamy błędy, dostosowujemy nazwę itp. Podpinamy również mikropłatności – dobieramy odpowiednie parametry, by były jak najbardziej efektywne. Dzięki temu możemy określić jaki potencjał ma gra i czy ma szansę odnieść sukces. Pracę nad projektem kończymy w chwili jego premiery. Od tego momentu przechodzi do zespołu, który dba o jego obsługę, naprawia ewentualne błędy i reaguje na zgłoszenia graczy. Dodatkowo wprowadza eventy, akcje promocyjne itp.

Jak sprawdzać czy gra podoba się graczom

Pierwszą z podstawowych rzeczy na jaką patrzymy, to liczba pobrań, choć  to bardzo intensywnie się zmienia i nie do końca świadczy o jakości gry. W trakcie fazy soft launch, a także po premierze badamy tzw. retencję. To wskaźnik, który mówi o tym, jak wielu graczy powraca do gry po określonym czasie.

Nie badamy tego codziennie, zwykle sprawdzamy retencję dnia 1, 7 i 28. Bardzo dobre wskaźniki to odpowiednio 40 proc., 20 proc. i 10 proc. Wyższe wartości mogą prognozować wysoki potencjał tytułu. Należy także pamiętać, że dla danego gatunku te wskaźniki różnią się od siebie. Najniższe obserwuje się w mobilnych planszówkach, natomiast najwyższe w grach z gatunku kasyno.

Dlaczego data premiery jest ważna i jak się to ustala

Przede wszystkim sprawdzamy jak duża w określonych dniach jest różnorodność aktualizacji, czy też premier gier w sklepach z aplikacjami. Ich nadmiar może niekorzystnie wpłynąć na zainteresowanie naszym produktem.

Ważnym aspektem są lokalne wydarzenia, które sprawiają, że użytkownicy spędzają mniej lub więcej czasu na graniu. Jednak najważniejszym faktorem będzie tu odpowiednie przygotowanie produktu do globalnego wydania, czyli tzw. minimum viable product (MVP), czyli produkt posiadający wystarczająco wiele funkcji, aby zadowolić pierwszych użytkowników, oraz zapewniać informacje zwrotne na temat przyszłego rozwoju projektu.

Jak mierzyć i oceniać sukces gry mobilnej

Bardzo często sukces gry mobilnej utożsamiany jest z liczbą jej pobrań. To najbardziej oczywista miara sukcesu dla inwestorów, jednak nie zawsze ma pokrycie w przychodach. Różnicę można zauważyć patrząc na grę opartą o reklamy, w porównaniu do tej, która zarabia na mikropłatnościach. To, ile graczy zdecyduje się pobrać produkt nie zależy wyłącznie od jego jakości. W pierwszym przypadku pobrania są bardzo ważne, bo określają liczbę użytkowników oglądających materiały promocyjne.

Żeby zarabiać przez mikropłatności potrzebna jest wciągająca fabuła, optymalne ułożenie parametrów gry itp. Jest to bardzo ważne, ale aby tytuł został zauważony, a gracze go pokochali – trzeba go odpowiednio wypromować. Dla mnie najlepszym wskaźnikiem dla oceny, czy gra odniosła sukces, jest wielkość uzyskanych przychodów, w porównaniu do zainwestowanych środków. Gdy ktoś wyda na grę 500 tys. zł, a przychody wyniosą 10 mln zł, to dla mnie jest to sukces. Można przecież zainwestować 10 mln zł, a zarobić „tylko” 11 mln zł.