IBM otworzył Watson iLab u południowych sąsiadów

SEG 2025

Ośrodek rozwija systemy AI posługujące się językami środkowoeuropejskimi dla firm działających w całym regionie CEE

Sztuczna inteligencja nie jest już konstrukcją przyszłości, coraz częściej staje się częścią codziennego życia, przyczyniając się do przyspieszenia wielu procesów i zwiększenia ich efektywności. Najnowsze rozwiązania sztucznej inteligencji powstają również w nowym laboratorium w  czeskiej Pradze.

Niepozorne na pierwszy rzut oka laboratorium IBM o nazwie Watson iLab dostarcza rozwiązania firmom z całej Europy. Mały zespół złożony z około 30 osób jest odpowiedzialny za tworzenie prototypów systemów AI oraz chatbotów, jeszcze zanim firmy zainwestują w konkretne produkty oparte na tych rozwiązaniach.

Watson iLab specjalizuje się w obszarach wykorzystania sztucznej inteligencji  w przetwarzaniu, analizie i ocenie danych audio i wideo lub tekstowych o różnym charakterze. Jedną z kluczowych zalet ośrodka jest tworzenie koncepcji skrócenia czasu obróbki dokumentów audio i wideo. Laboratorium Innowacji  opracowało już koncepcje systemów AI dla ponad 300 klientów w całej Europie.

Watson iLab ma wyjątkowe kompetencje w regionie, ponieważ jako jedyny ośrodek tego typu wspiera języki środkowoeuropejskie, w tym język polski.

„Rozwijając systemy sztucznej inteligencji pracujące z danymi audio, wideo i tekstowymi większość dużych graczy na rynku koncentruje się na najczęściej używanych językach świata i często ignoruje lokalne. Firmy w Europie Środkowej nie mogą zainwestować setek milionów w badania i rozwój, często nie mają niezbędnego know-how. Właśnie dlatego powstał nasz ośrodek. Nasze projekty pomagają lekarzom, firmom energetycznym, organizacjom rządowym, ale także rolnikom czy hodowcom ryb”, mówi Martin Švík, szef Watson iLab w Pradze.

Klasycznym przykładem zastosowania sztucznej inteligencji w praktyce są chatboty, będące w stanie komunikować się z klientami i pomagać im w rozwiązywaniu podstawowych problemów. Te wykonane w Watson iLab potrafią nawet rozpoznać emocje klientów ze względu na charakter komunikacji.

„Niedawno stworzyliśmy chatbota dla Vodafone w Czechach jako kontynuację projektu dla Vodafone UK. Chatbot ma zakodowaną ogromną ilość danych wejściowych, które pozwalają mu reagować na niektóre typy zapytań. W sytuacji, w której stwierdza, że ​​klient nie jest zadowolony z uzyskanych odpowiedzi, przełącza go do operatora pracującego na żywo, przekazując mu krótki opis całej rozmowy „- wyjaśnia Švík.

Wskazuje, że chatboty nieustannie analizują i przetwarzają dane dotyczące tego, w jaki sposób ludzie się z nimi komunikują. „Jest więc możliwe, że w przyszłości usługi świadczone przez call center ulegną całkowitej zmianie” – ocenia szef Watson iLab w Pradze.

Kolejne rozwiązanie stworzone w praskim laboratorium znalazło swoje zastosowanie w Norwegii, gdzie pomaga wykryć obecność pasożytów morskich na bardzo wczesnym etapie hodowli łososi, aby na czas chronić ryby przed tego typu atakami.

epoint