5 startupów powalczy o finał Chivas Venture

epoint

Znamy pięciu finalistów Chivas Venture, którzy spotkają się w wielkim finale konkursu dla projektów łączących biznes z zaangażowaniem społecznym. To właśnie podczas tego wydarzenia zostanie wyłoniona jedna firma, która będzie reprezentowała nasz kraj na arenie międzynarodowej  w globalnym, końcowym etapie projektu.

Recykling i upcycling na czele

Po dwóch dniach warsztatów została wyłoniona topowa piątka. „Nie było to proste, gdyż uczestniczy oferują w swoich działaniach szerokie spektrum tematyczne, a to co ich łączy, to nie tylko innowacyjność pomysłów, które wdrażają, ale także ogromna pasja, niesłabnące zaangażowanie oraz umiejętność udowodnienia, iż biznes i adresowanie problemów społecznych mogą iść ze sobą w parze” – komentuje Artur Kurasiński, członek Jury i współtwórca cyklu spotkań dla przedsiębiorców Aula Polska oraz konkursu Aulery, najważniejszej nagrody startupowej w Polsce. Wyraźnie widać, że finałowe projekty, łączy idea troski – w tym roku przede wszystkim o obszary, na które jako ludzie mamy ogromny wpływ: naturę, czyli środowisko i zwierzęta.

W prestiżowej czołówce uczestników konkursu znalazły się takie firmy jak Deko Eko oraz Syntoil, które zmienią postrzeganie problemów środowiskowych i zainspirują ludzi do bardziej świadomego korzystania z zasobów naturalnych. Pierwsza z nich to innowacyjna platforma upcyklinowa, która dzięki współpracy z projektantami, tworzy estetyczne i funkcjonalne produkty z materiałów odpadowych największych firm i korporacji.

Z kolei celem firmy Syntoil jest efektywne rozwiązanie problemu zużytych opon i odpadów gumowych. Firma działa w oparciu o system obiegu zamkniętego – z odpadów gumowych otrzymują trzy grupy produktów: karbonizat (sadza, węgiel), oleje i gaz, które następnie są ponownie wykorzystywane do produkcji gumy. Wśród finalistów znalazła się także firma Ubrania do oddania – startup założony z myślą
o efektywnym i wiarygodnym rozwiązaniu na pozbywanie się niezagospodarowanych odpadów tekstylnych.

Dzięki założycielom, niewykorzystane ubrania mogą zostać zamienione w realną pomoc finansową, która w całości przekazywana jest przez darczyńcę wybranej organizacji charytatywnej. Projekt nie tylko eliminuje problem wyrzucania ubrań do śmieci, ale również gwarantuje transparentność rozliczeń z organizacjami charytatywnymi, które są w niego zaangażowane.

Ideę troski i odpowiedzialności rozwija również firma Bioceltix, startup zajmujący się rozwijaniem weterynaryjnych leków biologicznych na bazie komórek macierzystych, po to, by zwierzęta otoczyć jeszcze bezpieczniejszą i skuteczniejszą opieką.

Z myślą o bezpieczeństwie działa także kolejny finalista – Insignes Labs, czyli młoda firma technologiczna, która w innowacyjny sposób pozwala na trwałe i skuteczne zabezpieczenie produktów przed szkodliwym działaniem mikroorganizmów (bakterii i grzybów). Dzięki bakteriobójczym i grzybobójczym dodatkom, niebezpieczne mikroby są aktywnie usuwane z powierzchni produktów, zapewniając czystość i higienę podczas ich użytkowania, a produkty dłużej zachowują swoje walory estetyczne.

Co dalej?

Kolejnym krokiem będzie wyłonienie finalisty, który zdobędzie szansę na dalszy rozwój – merytoryczny oraz finansowy. Rozstrzygnięcie lokalnego etapu konkursu Chivas Venture zbliża się wielkimi krokami – firmę, która reprezentować będzie nasz kraj na arenie międzynarodowej, Jury wybierze już 17 stycznia 2019 roku w Warszawie. W marcu 20 finalistów z różnych krajów poleci do Londynu, aby wziąć udział w programie Accelerator – intensywnym szkoleniu, które pozwoli im udoskonalić umiejętności w zakresie prowadzenia firmy, a także dostarczy wiedzy, w jaki sposób efektywnie ją promować.

Kolejnym etapem konkursu będzie trzytygodniowy plebiscyt internetowy, podczas którego to publiczność zadecyduje, które przedsiębiorstwo otrzyma pierwsze 100 tysięcy dolarów z funduszu. Konkurs Chivas Venture 2019 zakończy się w maju serią prezentacji na globalnym finale, gdzie uczestnicy zawalczą o pozostałą część z puli 1 mln dolarów.