Inwestycje w IT w biznesie restauracyjnym a’la Sphinx

epoint

Sfinks Polska rozwija się w zakresie nowoczesnych rozwiązań technologicznych i inwestuje w system IT ułatwiający zarządzanie lokalami, ocenę potencjału biznesowego konkretnego lokalu, jak również wspierający sprzedaż, mówi w rozmowie z ISBtech prezes Sylwester Cacek.

Od kilku lat sygnalizujemy, że pracujemy nad nowymi rozwiązaniami informatycznymi które pomogą nam dynamicznie rozwijać sieć. Wiele narzędzi wspierających e-biznes jak i e-commerce zostało już wdrożonych a najważniejszy dla e-commerce system IT, w tym wspierający kompleksowe zarządzanie restauracją jest właśnie wdrażany. Planujemy w oparciu o ten system rozwijać współpracę także z restauracjami nie pracującymi pod naszymi markami a jedynie stowarzyszone z nami. Chcemy dostarczać narzędzia innym restauracjom współpracującym z nami w obszarach, w których mogą występować synergie kosztowe i sprzedażowe, a tym samym chcemy tworzyć na bazie tych podmiotów sieć partnerską. Obecnie nie ma na rynku podmiotu, który dostarcza restauracjom kompleksowe rozwiązania know-how wspierane nowoczesnymi narzędziami IT. Rozwiązanie IT, które wdrażamy pozwoli  restauracjom na utrzymanie odpowiedniej jakości pracy oraz mocne wsparcie sprzedaży w usługach poza lokalem np. delivery realizowana przy wsparciu  portalu sprzedażowego SmacznieiSzybko.pl, program lojalnościowy Aperitif ” – komentuje Sylwester Cacek.

Do końca stycznia wszystkie restauracje SPHINX będą pracowały w nowym systemie Angus umożliwiającym m.in.: szybką reakcję na zmiany rynkowe oraz wzrost skali świadczonych usług, a przede wszystkim zindywidualizowanie oferty dla restauratora i klienta z uwzględnieniem zwyczajów żywieniowych. System zapewni wsparcie działań CRM, a dzięki dostępności z dowolnego rodzaju urządzenia przyczyni się do zapewnienia ciągłości operacyjnej i umożliwi pełną kontrolę nad łańcuchem dostaw od producenta po opinie klienta.

Nowy system IT pozwoli na pełniejsze wykorzystanie możliwości aplikacji mobilnej Aperitif – autorskiego systemu lojalnościowego umożliwiającego działania sprzedażowe i promocyjne wszystkich marek Grupy Sfinks i restauracji stowarzyszonych. Aplikacja ta została wprowadzona do użytku na początku tego roku, a liczba pozyskanych klientów wynosi już ponad 200 tys.

Rynek delivery

Handel elektroniczny w gastronomii w chwili obecnej  głównie sprowadza się  do usług delivery. W Polsce rynek delivery jest we wczesnej fazie rozwoju przy czym jego wartość  w Polsce w 2015 roku wynosiła 1,0 mld zł, a w 2018 osiągnęła 1,7 mld zł. Średnie tempro wzrostu od 2012 roku to 17,7%. Aktualnie aż 72% rynku należy do małych graczy i pojedynczych restauracji a pozostałe 28% udziału w rynku delivery należy na polskim rynku do największych graczy takich jak Grupa Takeaway zarządzająca portalem  Pyszne.pl oraz Amrest + Delivery Hero z PizzaPortal.pl.

Od końca 2017 roku sukcesywnie wprowadzamy usługę delivery, która aktualnie dostępna jest już w ponad 50-ciu restauracjach Grupy Sfinks w całej Polsce. W 2019 roku planujemy znaczny wzrost skali działania w tym obszarze” -– komentuje prezes Sfinks Polska.

Już w przyszłym roku na rynku globalnym udział zamówień jedzenia w dowozie realizowanych za pośrednictwem kanałów on-line przekroczy 50%. Także w Polsce udział zamówień realizowanych za pomocą narzędzi IT rośnie, chociaż obecnie tylko 29% zamówień delivery jest realizowanych przez strony internetowe. Według badań zrealizowanych na zlecenie Sfinks Polska  tylko 16% klientów korzysta wyłącznie z gastronomii stacjonarnej tj. wizyty w lokalu, a 10 % klientów korzysta wyłącznie z usług delivery. Natomiast aż 74% klientów korzysta zarówno z usługi delivery, jak i gastronomii stacjonarnej. Jednym z najistotniejszych czynników decydujących o wyborze oferty przy zamówieniach online jest czas dostawy i stanowi on aż 59% wskazań. Czas oczekiwania na dostawę głównie uzależniony jest od pory dnia, średnio najdłużej w Polsce czeka się na dostawę jedzenia w godzinach 10:00-15:00 – minimum godzinę. Najszybciej natomiast dostarczane jest jedzenie w okolicach godziny 23:00.

Zdajemy sobie sprawę z wyzwania jakim w branży gastronomicznej jest czas dostawy, dlatego też aż w 51% naszych restauracji dostawy realizowane są przez naszych  kurierów. Pozostałe 49% lokali  korzysta z firm zewnętrznych,  z którymi mamy podpisane umowy centralne. Do połowy 2019 roku chcemy, aby nasza własna sieć kurierska obsługiwała już wszystkie restauracje należące do Grupy Sfinks, którym operatorzy zewnętrzni nie będą w stanie zapewnić wymaganych przez nas standardów” -– komentuje Sylwester Cacek.

W ramach rozwoju w zakresie e-commerce Sfinks oferuje klientom możliwość zamawiania posiłków na wynos przez autorski portal Spółki: SmacznieiSzybko.pl. W 2019 roku planowany jest rozwój systemu i oferty z wykorzystaniem potencjału Zintegrowanego Systemu Zarządzania Gastronomią Angus , który ma ułatwiać całościowe zarzadzanie restauracjami Grupy, w tym personelem, zapasami oraz łańcuchem dostaw.

Model franczyzowy

Sfinks Polska poprawia efektywność operacyjną przekształcając część istniejących restauracji w model franczyzowy . Obecnie udział restauracji franczyzowych w strukturze Grupy wynosi 50%. Zgodnie z opublikowaną strategią Spółka dąży do dalszego zwiększania udziału restauracji w tym modelu, docelowo 70-90% restauracji z strukturze Grupy ma być objęta modelem franczyzowym.

Spółka oferuje franczyzobiorcom zróżnicowany wybór restauracji tak pod kątem rodzaju kuchni jak i wielkości inwestycji. Pozwala to na dopasowanie oferty franczyzowej do oczekiwań potencjalnych franczyzobiorców oraz lepsze wykorzystanie dostępnych dobrych lokalizacji. Spółka rozwija franczyzę pod markami SPHINX, Chłopskie Jadło, Piwiarnie Warka, WOOK, Lepione&Pieczone, Fabryka Pizzy.