Badanie świadomości emocjonalnej kadry wyższego szczebla przedstawia Marzena Martyniak, prezes Instytutu Rozwoju Emocji.
Wyniki badania pokazują kolejno:
- 67% myśli, że rozumie, co czują inni, natomiast tylko 9% potrafi wczuć się w to, co inni.
- 50% czuje, że emocje pomagają im skupić się na tym co robią, ale prawie 32% nie potrafi ich wykorzystywać.
- 65% myśli, że potrafi zmienić swój nastrój, ale tylko 15% czuje, że może to zrobić z łatwością.
- 87% czuje, że są świadomi swoich emocji .
- 56% myśli, że potrafi okazywać niektóre swoje emocje, ale tylko 37% z nich czuje, że robi to prawidłowo.
- Prawie 59% myśli, że potrafi odczytywać emocje innych, a 41% czuje, że zawsze wie jak czuje się ktoś inny.
- Jeżeli chodzi o rozumienie emocji, to badani zdecydowanie bardziej myślą, że posiadają tą kompetencję a nie ją czują. 86% myśli, że rozumie, dlaczego ludzie czują się w ten sposób, ale tylko 13% ma doskonały wgląd w emocje innych.
- Regulowanie emocji – 56% myśli, że czasami działa pod wpływem emocji, ale tylko 6% potrafi je regulować.
- Badania pokazały również, że czteromiesięczne szkolenie rozwijające różne czynniki inteligencji emocjonalnej poprawiło wyniki aż o 30%.
Wnioski z badań
Przy prawidłowym określeniu poziomu IE i indywidualnych potrzeb oraz odpowiednich treningach, w powyższym badaniu poprawa nastąpiła u około 30% menadżerów. IE składa się z kilku komponentów, które poszczególni badani menadżerowie mają rozwinięte na różnym poziomie. Jednak ogólna tendencja wskazuje, że pracownicy wyższego szczebla mają wyższy poziom IE.
Pozycja zawodowa pracownika wpływa na rodzaj wybieranego przed pracodawcę szkolenia. Z reguły szkolenia pracownika z dłuższym stażem i zajmującego wyższe stanowisko w organizacji trwają dłużej i są nastawione na rozwój indywidualny. Szkolenia dla kadry niższego szczebla są z kolei nastawione na wyniki.
W polskim środowisku edukacyjnym pracodawcy decydują się na zorganizowanie szkoleń w rozwoju IE dla pracowników mających co najmniej kilkumiesięczny staż pracy, co wynika z zaufania, że pracownik taki planuje pozostać w instytucji a inwestycja w jego rozwój będzie słuszna i opłacalna.
Umiejętność lidera w prawidłowym wyrażaniu swoich emocji pozwala pracownikom lepiej zrozumieć jego oczekiwania. Z kolei umiejętność rozpoznawania emocji przez lidera daje mu klucz do zrozumienia postawy pracownika i przewidzenia jego reakcji, czy też zadowolenia klienta.
Najczęściej wskazywaną przez pracodawców cechą dobrego menadżera jest zdolność budowania pozytywnych emocji i nawiązywania więzi z innymi ludźmi, dzięki czemu są w stanie stworzyć zespół zaangażowanych ludzi, pozytywnie wpływających na wyniki całej firmy.
Obecnie Instytut Rozwoju Emocji prowadzi dalsze badania nad różnicami w zakresie inteligencji emocjonalnej wśród kobiet i mężczyzn zajmujących takie same stanowiska w pracy oraz dokładnym rozpoznaniem różnic wynikających z wieku badanych.
Badanie świadomości emocjonalnej w Polsce zostało przeprowadzone na przez Instytut Rozwoju Emocji w latach 2018-2019 w formie badania eksperymentalnego przy użyciu testów i kwestionariuszy na IE (wydajnościowych i samoopisowych, porównanych i analizowanych przez Instytut Rozwoju Emocji). W badaniach wzięło udział 200 menadżerów, dyrektorów i pracowników wyższego szczebla.
Instytut Rozwoju Emocji – Jednostka badawcza założona w 2012 r., zajmująca się rozwijaniem inteligencji emocjonalnej, prowadzeniem szkoleń i warsztatów oraz przygotowywaniem autorskich narzędzi do pracy nad emocjami.