FoodForward akcelerator dla branży spożywczej i gastronomicznej

epoint

FoodForward ma być potrójnym wsparciem dla startupów i dużych graczy. Founderka po exicie, znany akcelerator i firma doradcza biorą na warsztat temat innowacji technologicznych, związanych z jedzeniem i zrównoważonym rozwojem.

FoodForward to akcelerator+, bo oprócz programów akceleracyjnych, twórcy będą integrować społeczność foodtechową, dzielić się wiedzą branżową i doradzać przedsiębiorcom w zakresie pozyskiwania finansowania.

Pierwsze wydarzenie pod egidą FoodForward odbędzie się 24 września 2019, natomiast już teraz przyjmowane są zgłoszenia do foodtechowego programu akceleracyjnego.

Nowoczesne jedzenie może być dobre dla człowieka i dla planety, jego produkcja może być opłacalna, a co najważniejsze może ono nosić oznakowanie “made in Poland”.

Zainicjowałam powstanie FoodForward, żeby wspierać startupy i duże firmy, które identyfikują się z tą wizją – mówi Ola Lazar, dawniej stojąca za sukcesem serwisu Gastronauci.pl, kupionego w 2014 roku przez
ZOMATO.

Branża spożywcza i gastronomiczna najdłużej czekały w kolejce po innowacje technologiczne, tak było na świecie, tak jest też w Polsce.

Po fintechach czy martechach (innowacjach w sektorze finansowym i w dziedzinie marketingu) przyszedł czas na foodtech, co widać na przykładzie głośnego debiutu giełdowego firmy Beyond Meat, producenta “roślinnego mięsa”, którego akcje w dniu debiutu giełdowego przebiły cenę emisyjną o 163%. Innym przykładem jest rosnący biznes dostaw jedzenia z restauracji i zakupów spożywczych, w który coraz mocniej wchodzi również gigant e-commerce, firma Amazon.

Co powoduje to nagłe przyspieszenie? Z jednej strony kryzys klimatyczny, a z drugiej strony coraz większe znaczenie wygody i oszczędności czasu konsumentów.

“Już dziś w USA na obiad można zamówić roślinnego burgera z wirtualnej restauracji czyli takiej, która nie ma stolików, bo działa wyłącznie w dostawie, a posiłek dostarczy autonomiczny robot poruszający się po chodniku. Pytanie, kiedy tak będzie u nas i jaki będzie kolejny etap rozwoju branży? Jako FoodFoward będziemy analizować rynek, dzielić się wiedzą i budować społeczność, tak aby lokalnie powstawały ciekawe biznesy” – dodaje Ola Lazar.

Wśród założycieli FoodForward jest polska firma doradcza CRIDO która specjalizuje się m.in. w tematyce finansowania innowacji oraz ReaktorX, znany warszawski preakcelerator.

Społeczność startupów, zgromadzona wokół Reaktora powstawała organicznie przez 8 lat.

Do każdej edycji programu dla młodych firm technologicznych aplikuje 200 zespołów z pomysłami, z których wybierana jest najlepsza 10, która otrzymuje warsztaty, mentoring, spotkania z inwestorami i przedstawicielami korporacji.

W czasie 5 edycji preakceleratora wyskalowało się niemal 40 firm, a połowa z tych, które przetrwały, otrzymała finansowanie na poziomie 430 tys. zł.

“Do kompetencji FoodForward dołączamy nasze doświadczenie w pracy z founderami na wczesnym etapie – wiemy, jak pomóc zbudować i zweryfikować produkt, znaleźć model biznesowy i połączyć z odpowiednim mentorem, inwestorem czy firmą, która innowacji potrzebuje. Patrzymy całościowo na rozwój founderów, dajemy im narzędzia biznesowe i dbamy o miękkie umiejętności, choćby korzystając z narzędzi mindfulness” – mówi Agata Kwaśniewska, CEO ReaktorWarsaw.

Trzeci z założycieli – polska firma doradcza CRIDO, również doskonale wie, jak budować i rozwijać biznes. Nie tylko sama odniosła rynkowy sukces, ale i rozwinęła 250-osobowy zespół pomagający przedsiębiorcom w zakresie prawa, podatków oraz pozyskiwania finansowania.

Od kilkunastu lat pomagamy przedsiębiorcom w pozyskiwaniu finansowania, a w ostatnich latach coraz częściej na innowacje technologiczne i produktowe.

Jednocześnie znamy się z Olą od wielu lat i wspieraliśmy ją jako firma przy jej wcześniejszych działaniach, a teraz przyszła okazja aby zrobić coś wspólnie.

Mamy dobry przegląd rynku, a na koncie współpracę z ciekawymi firmami technologicznymi z różnych branż. Jest nam też bliska idea łączenia dużych graczy rynkowych z małymi.

Z tymi pierwszymi pracujemy od początku działalności CRIDO. Z tymi drugimi, chcemy po raz pierwszy współpracować w tak systemowy sposób, pod egidą FoodForward.

Widzimy potencjał na rozwój foodtechu i chcemy brać w nim czynny udział. Zarówno po stronie dużych graczy z branży spożywczej, jak i start-upów – komentuje Magdalena Zawadzka, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO.

„Wiemy, z własnego doświadczenia, że sam pomysł, choćby najlepszy, nie wystarczy, aby przedsięwzięcie zakończyło się komercyjnym sukcesem. Konieczne jest odpowiednie przygotowanie struktur przedsiębiorstwa, zespołu, zabezpieczeń prawnych czy strategii innowacji – dodaje Magdalena Zawadzka.