W Polsce działa ponad 100 tysięcy gabinetów kosmetycznych i salonów fryzjerskich. Pod względem stopnia digitalizacji oraz dynamiki zachodzących zmian, rodzima branża hair&beauty znajduje się w światowej czołówce, aktywnie uczestnicząc w cyfrowej rewolucji, jaką przechodzą salony piękności na całym świecie.
“Digitalizacja branży hair&beauty postępuje błyskawicznie. Jesteśmy w czołówce krajów, które odchodzą od papierowego kalendarza na rzecz nowych technologii, idąc krok w krok m.in. z Wielką Brytanią, Niemcami, czy Stanami Zjednoczonymi. Z naszych danych wynika, że w Polsce największy stopień zaawansowania pod względem informatyzacji wykazują gabinety kosmetyczne (blisko 67% klientów Versum). Na kolejnych miejscach są salony fryzjerskie, SPA i wellness oraz punkty świadczące usługi powiązane, jak np. medycyna estetyczna, dietetyka, fizjoterapia, czy stylizacja paznokci”* – komentuje Sebastian Maśka, twórca Versum – oprogramowania do zarządzania salonami piękności i marki Moment, największego w Polsce marketplace dla branży beauty.
“Rosnące tempo życia i chęć posiadania wszystkiego "tu i teraz" sprawia, że rezerwacja wizyt online staje się coraz bardziej popularna, co wymusza na salonach udostępnianie takiej usługi. Kluczowa staje się obecność w marketplace, dedykowanych tej branży. Dla salonów to możliwość ograniczenia ilość telefonów od klientów nawet o 40%, a także szansa na promocję wśród setek tysięcy odbiorców. Te, które są w Moment, obecnie umawiają nawet 30% wizyt więcej” – dodaje.
Zwraca również uwagę na fakt, że cyfrowa rewolucja i tak ogromne zapotrzebowanie na nowe technologie w salonach piękności na całym świecie, pozwala czerpać garściami firmom, które tworzą systemy do zarządzania salonami piękności.
“Rośniemy bardzo szybko i poza Polską, w której już jesteśmy liderem, liczba klientów Versum wzrasta o ponad 22% miesięcznie, a o blisko 40% miesięcznie zwiększa się liczba rezerwacji wizyt przez portal i aplikację Moment. Pod względem liczby wizyt umawianych w salonach korzystających z Versum, tylko w ciągu ostatniego roku zanotowaliśmy aż 90% wzrost w porównaniu do 2018 roku. W tej chwili na całym świecie umawiamy miesięcznie blisko 3 miliony wizyt o wartości ponad 80 mln euro miesięcznie. To prawie 5 miliardów złotych rocznie. Poza Versum, do liczących się graczy, należy zaliczyć działające w USA Mindbody (469000 profesjonalnych użytkowników) oraz Vagaro. W Europie to Shedul (40 tys. salonów), Treatwell (20 tys. salonów), z którymi jesteśmy obecni na rynku brytyjskim oraz Uala (ponad 8 tys. salonów), z którą spotykamy się na rynku włoskim. ” – dodaje Maśka.
Zaznacza jednak, że większość z firm dostarczających swoje usługi jest wyłącznie lokalnym liderem, bo bariera wejścia na rynki zagraniczne jest dla nich zbyt duża.
“Ekspansja zagraniczna to proces, który wymaga wielu zasobów i jest kapitałochłonny. Zatem nie wszyscy mogą czerpać korzyści z globalnego potencjału. Biorąc pod uwagę, że już w 2024 roku światowy rynek hair&beauty wart będzie blisko 200 miliardów dolarów, my chcemy go w pełni wykorzystać i tym samym zapewnić sobie pozycję globalnego lidera w segmencie oprogramowania i marketplace dla salonów piękności**. Już teraz jesteśmy obecni w blisko 100 krajach, digitalizując najbardziej obiecujące rynki, jak Meksyk czy Brazylia. Bo paradoksalnie to nie USA, a kraje Ameryki Łacińskiej pod względem usług beauty rozwijają się najszybciej i charakteryzują się największym potencjałem. Mieszka tam ponad pół miliarda ludzi, regularnie korzystających z usług kosmetycznych i fryzjerskich, w tym, na szeroką skalę, z zabiegów medycyny estetycznej. W ciągu roku zamierzamy być liderem na tamtejszym rynku” – dodaje.
*Raport “Z wizytą w salonie piękności – Polska branża hair&beauty 2017”
**https://www.globenewswire.com/news-release/2018/07/06/1534177/0/en/Global-Spas-and-
Beauty-Salons-Market-Will-Reach-USD-190-81-Billion-by-2024-Zion-Market-
Research.html?fbclid=IwAR0Z147vXRcFzkdD4BQftr1_tmApOvvYQrvCuDLHiedRS8uZN1is
MCwLFzM