Automatyzacja komunikacji – kolejny polski tech hit

SEG 2025

W ostatnich dniach dwie polskie spółki pochwalily się wzrożeniami chatbotów dostarczających zainteresowanym informacji o pandemii koronawirusa. Wirus może spowodować, że w polskiej technologii „wypłynie na szerokie wody” nowa specjalizacja – systemy automatyzujące komunikację.

Temat nie jest nowy… Wystarczy wymienić giełdowe Livechat Software, InteliWISE, czy Voicetel. Boty zastępują systematycznie komunikację na stronach instytucji, banków, ale konieczność pozostawania w domu i korzystania ze zdalnych kanałów komunikacji może być dla tej branży faktycznym gamechangerem.

zarządzający Chatbotize

Maia Schaefer, szefowa Chatbotize, startupu który wdrożył chatbota o pandemii na socialach Kancelarii Premiera, wskazuje że zainteresowanie rozwiązaniami automatyzującymi komunikację nieustannie rośnie.
Według badań Gartnera, 91% firm w ciągu trzech lat planuje wykorzystać sztuczną inteligencję w automatyzacji. W ostatnim czasie miał na to wpływ m.in. wzrost wynagrodzeń, a tym samym kosztów obsługi klienta, ale także nowa era konsumenta, który wybiera do komunikacji z marką czat, zamiast tradycyjnego telefonu na infolinię” – powiedziała ISBtech Schaefer.
W jej ocenie w obliczu epidemii sprawny dostęp do aktualnych i rzetelnych informacji to podstawa.
Messenger ma w Polsce ponad 13 mln użytkowników i jest najlepszym kanałem do tego, by odpowiadać na zagadnienia, które najbardziej interesują ludzi. Cieszymy się, że Kancelaria Premiera zdecydowała się skorzystać z naszego doświadczenia i technologii
sztucznej inteligencji, by udostępnić wirtualnego asystenta, który może usprawnić
komunikację z milionami Polaków – dodała współzałożycielka i CEO
Chatbotize.
Chatbotize podaje, że dostarcza technologię sztucznej inteligencji, która ułatwia obsługę klientów, działania marketingowe, a także komunikację firm z ich pracownikami. Narzędzia startupu są dostępne na platformach Messenger i WhatsApp, live chacie lub w aplikacjach mobilnych. Z rozwiązań Chatbotize korzystają m.in. Aviva, InPost, Maspex, PKO BP, czy Yves Rocher.
O minionym, „wspaniałym” roku wspomina dla ISBtech szef KODA Bots Mariusz Pełechaty. Spółka zakończyła 2019 rok z łącznie 70 wdrożeniami i liczy podwojenie przychodów w tym roku.
KODA Bots to spółka technologiczna, która stworzyła system do automatyzacji komunikacji w firmach. Wdrożyła chatbot o pandemii na strony Wrocławia, ale może pochwalić się solidnym portfolio klientów, w tym Jeronimo Martins Polska, Santander Consumer Bank, TVN, Benefit Systems, Travelplanet.pl, Semilac, Port Lotniczy Wrocław.

Technologia ACMS wykorzystuje algorytmy sztucznej inteligencji i autorską platformę integrującą się z dowolnym API do automatyzacji głosowych oraz chatowych procesów komunikacyjnych.

Dzięki nam, klienci mogą szybko i skutecznie zarządzać procesami związanymi z automatyzacją komunikacji w obsłudze klienta, pozyskaniu pracowników, onboardingu, komunikacji wewnętrznej, marketingu, sprzedaży itd., wykorzystując do tego chatboty i rozwiązania głosowe” – wskazuje CEO KODA Bots.

Jak wskazuje CEO KODA Bots w ub.r. firmy, które po raz pierwszy skorzystały z ich technologii m.in.:

  • wymieniły z użytkownikami łącznie blisko 15 milionów wiadomości,
  • zredukowały liczbę telefonów i emali kierowanych do działów wewnętrznych od 38% do 54%, tylko w ciągu pierwszych 12 tygodni,
  • osiągnęły otwieralność wysyłanych wiadomości przez popularne komunikatory na poziomie 95-100%, a CTR między 32% a 68%,
  • zinterpretowały poprawnie aż 90% pytań wysyłanych do chatbotów, a w 60% przypadków ich odpowiedzi były dla użytkowników wyczerpujące.

Przykładamy dużą rolę do edukacji rynku i tłumaczenia firmom na czym tak naprawdę jest automatyzacja komunikacji i jak działa w praktyce. W tych działaniach trzymamy się transparentnych zasad, Rozwijamy bazę wiedzy, na czele z wywiadami z naszymi klientami, które stanowią potrzebne źródło informacji i dowód na to, że tworzone przez nas rozwiązania działają. Nie boimy się także publikować statystyk. I nie mam tu na myśli danych umieszczanych w case studies z poszczególnych wdrożeń, ale liczb pokazujących co miesiąc, jak radzą sobie boty powstałe w naszym systemie do automatyzacji komunikacji. W tym roku kontynuujemy obrany kierunek, bo widzimy w nim dużą wartość” – podsumował Pełechaty.

 

epoint