„Polska mogłaby uczyć cyfryzacji administracji”

Radosław Kędzia, Huawei
Radosław Kędzia, Huawei
epoint

W porównaniu z sąsiednimi krajami postęp cyfryzacyjny w polskiej administracji jest wyraźny, ale należy kontynuować procesy by inne państwa chciały się uczyć od Polski, ocenił wiceprezes Huawei w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i krajach nordyckich Radosław Kędzia. 

„W porównaniu z sąsiednimi krajami postęp cyfryzacyjny w polskiej administracji jest wyraźny. Bardzo dużo spraw administracyjnych jest już cyfrowych. Zdaję sobie sprawę, że to proces. Raz idzie wolniej, raz szybciej i faktycznie gdy się go za wszelką cenę przyspiesza tym więcej pojawia się ryzyk, więc musi być realizowany ostrożnie” – powiedział Kędzia podczas konferencji Państwo 2.0 organizowanej przez Computerworld.

„Transformacje cyfrowe przychodzą periodycznie i aby były w pełni udane rozsądnie jest weryfikować jakie procesy wesprzeć cyfrowym środowiskiem. Warto bo daje ono potencjał upraszczania procedur i oszczędności kosztowe. Celem transformacji powinno być łatwiejsze, szybsze i tańsze załatwianie spraw na linii państwo – interesariusze. W efekcie warto zmieniać mentalność i sposób myślenia by te procesy zostały odzwierciedlone w procesach administracyjnych i wtedy będzie można też uczyć innych jak to się przeprowadza” – wskazał wiceprezes Huawei CEE & Nordics.

Marek Zagórski, minister cyfryzacji w swoim wystąpieniu podczas konferencji Państwo 2.0 podkreślał, że strategicznym celem rządu jest stworzenie państwa „w nowej odsłonie”, gdzie źródłem zmian są nowoczesne technologie kształtujące oczekiwania odbiorców czyli obywateli.

„Co państwo powinno robić w tym obszarze to działania koncentrujące się na obywatelu z dążeniem do osiągnięcia standardu usług jak w najlepszych podmiotach komercyjnymi. Wymaga to całego szeregu działań” – wskazywał szef resortu.

Wśród kluczowych obszarów zmiany paradygmatu jakie podkreślił Zagórski są m.in. podejście mobile first wśród obywateli, dalsza rozbudowa infrastruktury z naciskiem na inwestycje państwa w sieci światłowodowe, architektura informacyjna państw, migracja do chmury, wdrożenie zasady domyślności cyfrowej i zmiany w legislacji wspierające dynamikę procesów cyfryzacyjnych.