Monitorujące drony podwodne, rozwiązanie zmniejszające emisję CO2, bezzałogowe statki powietrzne i “wypłata na życzenie”. To tylko niektóre z 22 projektów, które biorą udział w akceleratorze Space3ac.
Jeszcze nigdy w historii programu aż tyle startupów nie implementowało swoich rozwiązań do Odbiorców Technologii. Trwa rekrutacja do następnej edycji Space3ac, do końca maja akcelerator wybierze kolejne 22 projekty, które będą mogły liczyć na dofinansowanie nawet do 5 milionów złotych.
„Wiedzieliśmy, że rekordowa liczba aplikacji do akceleratora, którą otrzymaliśmy może przełożyć się na więcej wartościowych projektów, a tym samym na zwiększenie liczby zespołów zakwalifikowanych do programu. Nie sądziliśmy jednak, że Odbiorcy Technologii wybiorą aż 25 zespołów do współpracy, z czego aż 22 rozpoczną wdrożenia swoich rozwiązań w dużych firmach. To dla nas potwierdzenie jakości projektów, które do nas trafiają” – mówi Wojciech Drewczyński, CEO Space3ac.
Odbiorcy Technologii
Gdański akcelerator Space3ac od 2015 roku pracuje ze startupami i korporacjami. Oprócz dofinansowania do 200 tysięcy złotych na każdy projekt, program umożliwia wdrożenie technologii do dużych przedsiębiorstw z ugruntowaną pozycją na rynku.
Odbiorcami Technologii w akceleratorze są PKN Orlen, Orange Polska, Olivia Business Centre, Zarząd Portu Morskiego w Gdańsku, Luxon, Valmont Polska, OT Logistics, Pekabex, Safe Co. Ltd. i Śląskie Centrum Naukowo- Technologiczne Przemysłu Lotniczego.
Przez ostanie 5 lat blisko 15 milionów złotych trafiło do 90 startupów w ramach programu Space3ac. Szansę na miejsce w akceleratorze mają zespoły, które gotowe są rozwiązać wyzwania wskazane przez Odbiorców Technologii. Do programu zgłaszają się również startupy, które chciałyby podjąć współpracę z jednym z dużych przedsiębiorstw i mają konkretny pomysł na kooperację.
„Dzięki udziałowi w programie akceleracyjnym Space3ac Scale UP II, PKN Orlen miał możliwość weryfikacji ponad 300 innowacyjnych rozwiązań opracowanych przez młode technologiczne spółki z Polski oraz z zagranicy. Na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że przetestowane przez nas rozwiązania takie jak autonomiczny garaż dronów, czy system wizyjny oparty na sztucznej inteligencji są zaawansowanymi technologicznie innowacjami, o dużym potencjale ich komercyjnego wyskalowania. PKN ORLEN współpracę ze startupami traktuje priorytetowo. To jedna ze ścieżek budowania przewag konkurencyjnych na dynamicznie zmieniających się rynkach, a program akceleracyjny jak pokazały nasze dotychczasowe doświadczenia, stanowi doskonałe narzędzie do osiągnięcia tego celu – powiedziała Patrycja Panasiuk Dyrektor Biura Innowacji.
Program akceleracyjny Space3ac skierowany jest do startupów z całej Polski. Odbiorcy Technologii szukają rozwiązań między innymi z zakresu sektora kosmicznego, biogospodarki, rozszerzonej rzeczywistości, IoT i HR, jak np. platformy zwiększające zaangażowanie pracowników.
Pojawiły się również potrzeby na technologie monitorujące, optymalizujące pracę spedycyjną, zwiększające bezpieczeństwo danych obszarów i zmniejszające zużycie wody.
„Wiele młodych przedsiębiorstw ma potencjał oferowania swoich usług naszym klientom biznesowym. W Orange mamy możliwość ich przetestowania przed wprowadzeniem na rynek. Łącznie, z naszego partnerstwa z akceleratorem Space3ac skorzystało 5 firm. Dzięki dojrzałości i zaawansowaniu przedstawionych nam rozwiązań mają one szansę zaowocować komercyjnymi ofertami – mówi Leszek Tomaszewski, Ekspert w programie Orange Fab.
Dodał, że program Scale Up to strzał w dziesiątkę w budowaniu relacji między małymi i dużymi przedsiębiorstwami.
„Z akceleratorem Space3ac skupiliśmy się głównie na rozwiązaniach IoT oraz customer experience, które są dla nas elementem strategii biznesowej. W kolejnej edycji będziemy kontynuować poszukiwania rozwiązań w obszarach IoT, automatyzacji procesów, doświadczenia klienta, 5G oraz innych, które w szczególny sposób odpowiedzą na potrzeby Orange” – stwierdził Tomaszewski.
Akceleracja w obecnej sytuacji
„Akceleracja przebiega w normalnym tempie. Najbliższe zjazdy, dzięki współpracy z polskim dostawcą oprogramowania do prowadzenia webinarów LiveWebinar.com, odbywają się w formie online z troski o startupy, mentorów, opiekunów i naszych partnerów, natomiast finał obecnie trwającej edycji odbędzie we wrześniu podczas konferencji infoShare – mówi Wojciech Drewczyński.
Dostępność platform e-learningowych i webinarowych, a także ogromne wsparcie ze strony o4 coworking pozwala kontynuować program bez zakłóceń. Jedyną zmianą będzie podejście do rekrutacji do kolejnej edycji programu, która kończy się 31 maja. Zespół Space3ac miał pojawić się na ponad 10 eventach, aby spotkać się ze startupami i inwestorami. W obecnej sytuacji kontakt z akceleratorem będzie przebiegać online.
„Mamy doświadczenie w rekrutacji stricte online dzięki realizacji programu
Poland Prize dla zagranicznych startupów. Dlatego jeśli okoliczności będą tego wymagały zarówno rekrutacja, ewaluacja, jak i początek akceleracji będą mogły odbyć się online – dodał Drewczyński.
„Dokładamy starań, aby nowe warunki w jak najmniejszym stopniu utrudniały realizację programów akceleracji. Przede wszystkim zapewniamy ciągłość obsługi PARP oraz dostępności naszych pracowników, przestawiając się przy tym niemal całkowicie na pracę zdalną. Wszystkie przypadki wymagające zmian w projektach rozstrzygać będziemy indywidualnie, biorąc pod uwagę aktualne okoliczności i powodzenie projektów – mówi Marcin Seniuk, dyrektor Departamentu Rozwoju Startupów w PARP.
Space3ac to organizowany w ramach Scale Up 2 przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości program akceleracyjny dla startupów. Misją akceleratora jest rozwiązanie problemów dużych podmiotów branżowych poprzez dostarczenie im rozwiązań przygotowanych przez specjalistyczne i innowacyjne startupy.