Łukasz Dwulit, dyrektor ds. Rozwoju Strategicznego na CEE w Aliexpress, ocenia dla ISBtech perspektywy rynku e-commerce i opowiada o planach Aliexpress w Polsce.
Jak pokazują liczne dane, pandemia koronawirusa stała się motorem napędowym dla e handlu. Kilkukrotne wzrosty notują kategorie: spożywcza, RTV i AGD, chemia gospodarstwa domowego i kosmetyki, a większość pozostałych urosło o kilkadziesiąt procent.
Trendy online
Z uwagi na zalecenia lub konieczność pozostania w domu, a także zamknięcie wielu sklepów tradycyjnych, Polacy, którzy do tej pory nie byli tym zainteresowani, zaczęli kupować online.
Jak pokazuje badanie Nielsena „Wpływ Covid-19 na zachowania konsumentów” ponad 30% Polaków przyznało, że zwiększyło swoją aktywność w zakresie zakupów online dla produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych.
Co więcej, jak wynika z raportu e-Izby “E-commerce w czasie kryzysu 2020, 37% badanych uważa, że zakupy internetowe są w tym momencie bezpieczniejsze. Społeczna izolacja jest okazją dla całego rynku e-commerce, a szczególnie e-grocery, nie tylko do uzyskania krótkoterminowych wzrostów, ale także do trwałej zmiany postaw klientów.
Według szacunków Nielsena przy dzisiejszej dynamice udział e-commerce w sprzedaży FMCG wzrósłby pięciokrotnie do 2022 roku.
Warunkiem trwałej rekrutacji nowych klientów do kategorii e-commerce jest zapewnienie im odpowiedniego doświadczenia zakupowego, a to z kolei łączy się z koniecznością sprawnego reagowania na wyzwania związane z restrykcjami wprowadzonymi z uwagi na pandemię koronawirusa.
Do największych z nich należą obecnie brak dostępności niektórych produktów spowodowanych zamykaniem fabryk w Europie, przy jednoczesnej konieczności zapewnienia podaży wybranych artykułów, notujących zwiększony popyt.
Sprawny łańcuch dostaw gwarantujący szybki termin dostarczenia zakupów przy zapewnieniu konkurencyjnych cen, a także odpowiednia prezentacja produktów, bezpieczne systemy płatności i jasna polityka zwrotów, są tym co może przekonać klientów do stałego transferu do e-commerce.
Plany AliExpress
Polska pozostaje dla nas jednym z trzech kluczowych rynków w Europie, a także jednym z najlepszych na świecie. AliExpress nieustannie się zmienia, by spełniać oczekiwania swoich klientów i oferować usługi na jak najwyższym poziomie.
Tak samo teraz, w sytuacji pandemii, dostosowujemy działania AliExpress do zmieniającej się rzeczywistości oraz optymalizujemy łańcuchy dostaw. Zamówienia realizujemy w normalnym trybie i bez opóźnień.
Obecnie notujemy duży wzrost zainteresowania produktami przeznaczonymi na walkę z koronawirusem, a także w kategoriach samochodowych, czy związanych z remontowaniem domu czy ogrodnictwem. Planujemy dalsze inwestycje w polski rynek. W najbliższym czasie szczególnie ważne będzie dla nas ulepszanie metod płatności oraz zacieśnianie współpracy z bankami.