Ł. Dwulit z Aliexpress o e-commerce w czasie pandemii

Łukasz Dwulit - dyrektor ds. rozwoju Aliexpress
epoint

Łukasz Dwulit, dyrektor ds. Rozwoju Strategicznego na CEE w Aliexpress, ocenia dla ISBtech perspektywy rynku e-commerce i opowiada o planach Aliexpress w Polsce.

Jak pokazują liczne dane, pandemia koronawirusa stała się motorem napędowym dla e handlu. Kilkukrotne wzrosty notują kategorie: spożywcza, RTV i AGD, chemia gospodarstwa domowego i kosmetyki, a większość pozostałych urosło o kilkadziesiąt procent.

Trendy online

Z uwagi na zalecenia lub konieczność pozostania w domu, a także zamknięcie wielu sklepów tradycyjnych, Polacy, którzy do tej pory nie byli tym zainteresowani, zaczęli kupować online.

Jak pokazuje badanie Nielsena „Wpływ Covid-19 na zachowania konsumentów” ponad 30% Polaków przyznało, że zwiększyło swoją aktywność w zakresie zakupów online dla produktów spożywczych i kosmetyczno-chemicznych.

Co więcej, jak wynika z raportu e-Izby “E-commerce w czasie kryzysu 2020, 37% badanych uważa, że zakupy internetowe są w tym momencie bezpieczniejsze. Społeczna izolacja jest okazją dla całego rynku e-commerce, a szczególnie e-grocery, nie tylko do uzyskania krótkoterminowych wzrostów, ale także do trwałej zmiany postaw klientów.

Według szacunków Nielsena przy dzisiejszej dynamice udział e-commerce w sprzedaży FMCG wzrósłby pięciokrotnie do 2022 roku.

Warunkiem trwałej rekrutacji nowych klientów do kategorii e-commerce jest zapewnienie im odpowiedniego doświadczenia zakupowego, a to z kolei łączy się z koniecznością sprawnego reagowania na wyzwania związane z restrykcjami wprowadzonymi z uwagi na pandemię koronawirusa.

Do największych z nich należą obecnie brak dostępności niektórych produktów spowodowanych zamykaniem fabryk w Europie, przy jednoczesnej konieczności zapewnienia podaży wybranych artykułów, notujących zwiększony popyt.

Sprawny łańcuch dostaw gwarantujący szybki termin dostarczenia zakupów przy zapewnieniu konkurencyjnych cen, a także odpowiednia prezentacja produktów, bezpieczne systemy płatności i jasna polityka zwrotów, są tym co może przekonać klientów do stałego transferu do e-commerce.

Plany AliExpress

Polska pozostaje dla nas jednym z trzech kluczowych rynków w Europie, a także jednym z najlepszych na świecie. AliExpress nieustannie się zmienia, by spełniać oczekiwania swoich klientów i oferować usługi na jak najwyższym poziomie.

Tak samo teraz, w sytuacji pandemii, dostosowujemy działania AliExpress do zmieniającej się rzeczywistości oraz optymalizujemy łańcuchy dostaw. Zamówienia realizujemy w normalnym trybie i bez opóźnień.

Obecnie notujemy duży wzrost zainteresowania produktami przeznaczonymi na walkę z koronawirusem, a także w kategoriach samochodowych, czy związanych z remontowaniem domu czy ogrodnictwem. Planujemy dalsze inwestycje w polski rynek. W najbliższym czasie szczególnie ważne będzie dla nas ulepszanie metod płatności oraz zacieśnianie współpracy z bankami.