Remigiusz Kościelny, prezes Vivid Games, w rozmowie z ISBtech o postępowaniu układowym, Real Boxing 2, potencjale portfolio i prognozach finansowych.
1.Sąd otworzył dla Vivid Games PPU, przyśpieszone postępowanie układowe. Czy to oznacza koniec kłopotów?
W chwili obecnej jesteśmy w trakcie przyśpieszonego postępowania układowego. Prace przebiegają sprawnie, a w optymistycznym scenariuszu cały proces może zakończyć się już we wrześniu. Z chwilą przyjęcia układu przez obligatariuszy problem obligacji serii A, który z pewnością w dużej mierze ciąży na kursie zostanie rozwiązany.
Ponadto, nie mamy w tej chwili żadnego innego zadłużenia, a wyniki poprawiają się od blisko roku, myślę że możemy powiedzieć iż koniec kłopotów jest już bliski.
2. Jakie są warunki PPU? Innymi słowy z czym muszą się liczyć obligatariusze?
Proponujemy obligatariuszom spłatę całości wierzytelności wraz z należnymi odsetkami w 12 równych ratach wypłacanych co kwartał. Zrobiliśmy na każdym etapie to co było możliwe, również teraz intensywnie pracujemy po to aby rozpocząć spłatę wierzytelności najszybciej jak to możliwe, tj. po uprawomocnieniu przyjętego układu.
Zdajemy sobie jednak sprawę, iż nawet pełna wypłata wierzytelności rozłożona w czasie nie jest propozycją, którą oczekiwali obligatariusze, za co przepraszamy. Tym niemniej w zaistniałej sytuacji musimy dbać o interesy wszystkich stron – pracowników, akcjonariuszy i obligatariuszy. Rozłożenie zobowiązań na 3 lat umożliwi spłatę bez konieczności sięgania po zewnętrzne finansowanie, a jeśli sytuacja będzie dobra będziemy starać się spłacić pozostałe zobowiązania wcześniej.
3. Czy jest jakaś grupa obligatariuszy, która ma zamiar podjąć wobec spółki jakieś kroki prawne?
Nie posiadamy takich informacji.
4. Jaka jest obecna kondycja finansowa spółki? Wydaje się, że od kilku miesięcy widać wyraźną poprawę. Z czego ona wynika?
Sytuacja finansowa Spółki polepsza się z miesiąca na miesiąc. Wyniki poprawiają się od połowy 2019 roku. Wzrosty – szczególnie w tym roku – wynikają przede wszystkim z rozpoczęcia płatnego pozyskiwania użytkowników Real Boxing 2. Przychody ze sprzedaży w kwietniu na tym tytule wzrosły 10-krotnie w stosunku do stycznia.
Aktualnie pracujemy intensywnie nad dalszym rozwojem produktu w wielu obszarach, obserwujemy zwiększające się metryki co nas cieszy. Zrezygnowaliśmy również z idei wydania jednej dużej aktualizacji, pt. Real Boxing 2020, zamiast tego publikujemy wszystkie nowe usprawnienia na bieżąco – nawet dwa razy w miesiącu.
5. W takim razie nie można było wcześniej wprowadzić tych rozwiązań? Mogłoby to uchronić spółkę przed PPU.
Gdyby możliwe by to było wcześniej to naturalnie wybralibyśmy taki wariant. Przed PPU mogło uchronić nas pozyskanie refinansowania, oraz w późniejszym okresie zmiana WEO przez Zgromadzenie Obligatariuszy – działania te niestety zostały storpedowane przez wybuch pandemii koronowirusa.
Głównym czynnikiem który zadecydował o tym, iż nie wygenerowaliśmy wystarczających środków z działalności własnej aby obsłużyć zadłużenie obligacji serii A – były zbyt wysokie koszty operacyjne w latach 2016-2018, oraz niższa od oczekiwań sprzedaż.
Od początku 2019 roku systematycznie optymalizujemy stronę kosztów, jak również zwiększamy przychody ze sprzedaży – szczególnie od początku 2020 roku. Sytuacja wygląda na ustabilizowaną, kłopoty już za nami, a droga do realizacji prognoz za 2020 i ich dalszego wzrostu otwarta.
6. Czy wyjście spółki poza Free2Play, zwłaszcza na Switch bo o PC zbyt wcześnie
mówić, było trafioną decyzją?
Uważam, że decyzja komercjalizacji naszych gier poza platformami mobilnymi była trafiona już w momencie jej podjęcia – zapewnia nam ona już teraz przychody bez ponoszenia kosztów, co przekłąda się na czysty zysk, jednocześnie nie odciągając naszej uwagi od naszego corowego biznesu jakim są gry mobilne free-to-play.
7. Czy trend z pierwszych czterech miesięcy roku będzie kontynuowany?
W kwietniu zwiększyliśmy przychody ze sprzedaży 3-krotnie w stosunku do stycznia. Dynamicznie zwiększamy zasięg przede wszystkim Real Boxing 2 z użyciem skutecznego marketingu.
W portoflio mamy równie kolejne gry, które pokazują wysoki potencjał do skalowania – m.in. casualowy idler Juice Farm, oraz mid-corowy Knights Fight 2. Portoflio powiększa się o wartościowe tytuły, komercjalizujemy je również coraz efektywniej poza platformą mobile, m.in. na Nintendo Switch.
Druga połowa roku, z wyłączeniem kosztów marketingu (które się zwracają z zyskiem) będzie również lżejsza w zakresie kosztów, m.in. ze względu na istotny spadek zatrudnienia związany z rezygnacją z linii biznesowej Quasu.
8. Czy zamierzacie na stałe publikować wstępne raporty miesięczne?
Tak, zamierzamy być transparentni w stosunku do naszych pracowników i akcjonariuszy i będziemy kontynuować miesięczne raporty w zakresie sprzedaży i zysku netto.