Omar Arnaout o planach i rozwoju X-Trade Brokers

SEG 2025

Omar Arnaout, CEO X-Trade Brokers (XTB), w rozmowie z ISBtech o planach i międzynarodowym rozwoju brokera.

Proszę o podsumowanie wielkiej zmienności na rynkach i jak XTB dał sobie z nią radę?

Duża zmienność na rynkach finansowych rozpoczęła się pod koniec lutego b. r. i była spowodowana nie tylko wirusem COVID-19, ale również wojną naftową. Z punktu widzenia domów maklerskich, zmienność sytuacji na rynku wpływa na zainteresowanie inwestowaniem i, co za tym idzie, na zwiększenie liczby otwieranych rachunków inwestycyjnych.

Efekt takiej zmienności był widoczny w wynikach osiągniętych przez XTB w pierwszym kwartale, w którym podpisaliśmy ponad dwadzieścia tysięcy nowych rachunków, co jest również najlepszym wynikiem w historii naszej firmy. W ślad za tym wzrosły także generowane przez naszych klientów obroty, które również osiągnęły historyczny
rekord.

W czasach tak dużej dynamiki, domy maklerskie muszą odpowiednio zarządzać ryzykiem. Historia pokazała, że zaniedbania w tym obszarze mogę się skończyć bardzo źle dla brokera, czego przykładem był okres uwolnienia franka szwajcarskiego w 2015 roku.  W XTB jesteśmy dobrze przygotowani na takie okoliczności.

Jakie XTB ma oczekiwania i plany biznesowe wobec 2020?

Od momentu interwencji produktowej ESMA w 2018, jednym z naszych głównych celów było znaczne zwiększenie liczby nowych klientów i bardzo się cieszę, że z kwartału na kwartał ich liczba znacząco wzrasta.

Nasze plany biznesowe zarówno na ten rok, jak i na następny, są związane z rozwojem wszystkich części naszego biznesu, co pozwoli nam jeszcze bardziej zwiększyć liczbę klientów.

Podejmujemy wiele działań w tym kierunku, jak chociażby dalsza optymalizacja procesów sprzedażowych i marketingowych, ulepszenie użyteczności każdego aspektu naszej oferty od strony technologicznej, czyli rozwój obsługi klientów online poprzez platformę transakcyjną oraz automatyzację jak największej liczby procesów zachodzących w firmie.

Ten ostatni element jest dla nas szczególnie istotny, ponieważ automatyzacja pozytywnie wpływa na obsługę klientów, pracę naszych pracowników, a także przyczynia się do redukcji kosztów operacyjnych.

XTB rozwija się bardzo dynamicznie, stając się jednym z największych brokerów nie tylko w Europie, ale również na świecie. Dlatego rozwój technologiczny jest dla nas bardzo ważny.

Jakie XTB ma plany odnośnie rozwoju swojej oferty? 

Jesteśmy nie tylko spółką inwestycyjną, ale także technologiczną. Zatrudniamy ponad stu informatyków, którzy dbają o szybki rozwój innowacji w naszej firmie. Zmiany zachodzące w XTB mają miejsce praktycznie z miesiąca na miesiąc i dotyczą wielu obszarów naszej działalności, jak m.in. zwiększenie liczby instrumentów finansowych w ofercie, rozwój autorskich platform transakcyjnych xStation, zarówno w wersji webowej jak również w wersji mobilnej, która w naszej opinii już jest jedną z najlepszych i najnowocześniejszych platform inwestycyjnych na całym świecie.

Dzięki temu, że jest to nasza autorska platforma, bardzo skupiamy się na zapewnieniu inwestorom wszystkich niezbędnych narzędzi, które są potrzebne w procesie inwestycyjnym.

Platforma transakcyjna xStation to nie tylko miejsce, w którym nasi klienci zawierają transakcję i analizują rynki używając bardzo szerokiej gamy narzędzi analitycznych, ale również jest to miejsce, w którym znajdą bogate zasoby analityczne, kursy edukacyjne dopasowane do poziomu wiedzy i – co ważniejsze – możliwość inwestowania z poziomu jednej platformy w różne aktywa m.in na rynku forex, na surowcach, indeksach, kryptowalutach oraz na prawdziwych akcjach i ETFach z całego świata.

Jakie kierunki ekspansji ma Spółka w okresie krótko i długoterminowym?

XTB jest obecne w Europie od 2005 roku i w tym czasie staliśmy się jednym z największych domów maklerskich. Kilka lat temu rozwinęliśmy również działalność w Ameryce Łacińskiej, gdzie podobnie do Europy jesteśmy jedną z wiodących firm.

Naszym celem w ostatnich latach było wzmocnienie pozycji na obu kontynentach. Cieszymy się, że osiągnęliśmy sukces i uważamy, że jest to bardzo dobry moment, by powrócić do ekspansji zagranicznej także w innych regionach świata.

Nie chciałbym zdradzać konkretnych krajów, w których planujemy otworzyć oddziały, ale mogę powiedzieć, że planujemy jeszcze w tym roku rozpoczęcie działalności na dwóch nowych kontynentach.

epoint