Deska rozdzielcza w samochodzie z ekranami przypominającymi kokpit statku kosmicznego lub wyścigowego bolidu Formuły 1? Między innymi takie możliwości oferuje rozwiązanie informatyczne GlobalLogic, które ułatwia personalizację wnętrza samochodu i systemów pokładowych.
Działa w oparciu o usługi chmurowe, łącząc samochód z aplikacją w smartfonie. Dzięki temu jeszcze przed skorzystaniem z pojazdu można pobrać najnowsze motywy i ustawienia, które implementują się automatycznie po zajęciu miejsca we wnętrzu auta. System informatyczny o takich funkcjonalnościach opracowali specjaliści z firmy GlobalLogic.
Rozwiązanie jest w fazie testów w pojazdach jednego ze światowych producentów samochodów premium. Dlaczego koncerny motoryzacyjne postanowiły inwestować w rozwiązania informatyczne, które umożliwiają personalizację wnętrza pojazdu?
Przede wszystkim ze względu na nas – użytkowników, ponieważ coraz częściej korzystamy z samochodów. W Polsce, kierowca spędza statystycznie aż 4 lata życia w samochodzie. Dla wielu osób, które codziennie pokonują kilkadziesiąt, a nawet kilkaset kilometrów, stał się on niemal drugim domem i przestał być jedynie środkiem lokomocji.
Jest miejscem pracy, relaksu i rozrywki, z coraz większą ilością rozmaitych funkcjonalności, które wspomagają kierowcę nie tylko w prowadzeniu pojazdu. Równie silną zachętę do inwestycji stanowi systematyczny wzrost ilości użytkowanych pojazdów. Wspomniany trend nakręca wyścig technologiczny między producentami samochodów, którzy prześcigają się w pomysłach na przyciągnięcie nowych nabywców, jednocześnie budując coraz bardziej zautomatyzowane i nowoczesne maszyny.
Motoryzacja potrzebuje technologii informatycznych
Jednocześnie, razem z producentami samochodów, w wyścigu biorą udział firmy IT. Ich zadaniem jest realizowanie systemów informatycznych obecnych w samochodzie, które wychodzą naprzeciw nowym trendom i oczekiwaniom użytkowników. Jedną z takich firm jest GlobalLogic Poland.
Specjaliści z krakowskiego oddziału firmy opracowali system informatyczny, który umożliwia wyświetlanie zestawu wskaźników w wybranym motywie graficznym. Użytkownik systemu wybiera interesujące go funkcjonalności, korzystając z aplikacji w smartfonie. Ta z kolei łączy się z serwisem w chmurze w celu aktualizacji profilu użytkownika lub pobrania nowych motywów.
Wszystko wyświetli nam…cluster
O wybranych przez użytkownika ustawieniach samochód dowiaduje się za pośrednictwem wspomnianego profilu użytkownika przechowywanego w chmurze. System odpowiedzialny za odbiór i implementację danych w samochodzie nazywany jest z języka angielskiego clustrem. Jest on połączony z chmurą, co zapewnia łatwy dostęp do personalnych ustawień użytkownika samochodu.
GloFace automatycznie rozpozna kierowcę, wsiadającego do samochodu i dopasuje ustawienia do tych zapisanych przez użytkownika w swoim profilu w chmurze. Ponadto służy do agregowania sygnałów przychodzących z innych podsystemów w samochodzie (takich jak prędkość, stan paliwa, czy obroty silnika) a następnie za pomocą elementów graficznych zaprojektowanych w GRID HMI prezentuje je użytkownikowi w nowoczesny sposób, wykorzystując zaawansowane efekty graficzne (animacje, przejścia).
„Komunikacja pomiędzy centralnymi elementami systemu odbywa się za pomocą protokołów sieciowych, zaprojektowana w celu zagwarantowania szybkiej i sprawnej wymiany informacji. Nasz projekt łączy elementy user interface design, serwisów chmurowych, systemów wbudowanych i rozpoznawania twarzy z wykorzystaniem sztucznej inteligencji – stwierdza Jan Stojowski (Project Manager GlobalLogic Poland). –
Dodaje, że uzupełnieniem systemu jest GRID HMI – zintegrowane oprogramowanie, które stworzyliśmy dla grafików. Dzięki niemu mogą oni tworzyć najbardziej atrakcyjne i intuicyjne graficznie motywy dla użytkownika końcowego.