Kamil Janiszewski, członek zarządu i współzałożyciel aplikacji zakupowej Listonic, w komentarzu dla ISBtech o trendach zakupowych A.D. 2020 i ich wpływie na sektor handlu.
Zmiany w stylu życia konsumentów wpływają na ich podejście do zakupów i sposób, w jaki dokonują decyzji zakupowych. Najnowsze trendy wskazują wyraźnie, że to konsumenci wyznaczają kierunek, którym podążają producenci i marki. Wygrywają Ci, którzy potrafią odpowiedzieć na dynamicznie zmieniające się otoczenie rynkowe.
W branży spożywczej ostatnio kluczową kwestią stało się zapewnienie bezpieczeństwa klientom, a okres kwarantanny i przymusowego zamknięcia niektórych sklepów uwidocznił, jak duże znaczenie w życiu – i zakupach – ma technologia. Innowacje technologiczne zyskują coraz większe znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej, podczas produkcji oraz dystrybucji towaru.
Największe marki i sieci handlowe prześcigają się we wprowadzaniu nowych rozwiązań technologicznych, które poprawią doznania konsumentów i ułatwią im podejmowanie decyzji zakupowych. Coraz większe znaczenie ma możliwość wykorzystania telefonu do zrobienia zakupów.
Aplikacje bankowe, płatność Blik i asystenci zakupowi to przykłady coraz lepszego dostosowania urządzeń mobilnych do potrzeb konsumentów.
Z raportu Listonic „Trendy zakupowe 2020” wynika, że prawie 42% konsumentów korzysta z asystentów zakupowych, pomagających np. uporządkować listy zakupów. Nadal najwięcej e-konsumentów robi zakupy przy użyciu laptopa, ale wszystko wskazuje na to, że niebawem pierwszym wyborem będzie smartfon.
Już teraz 61% konsumentów robi zakupy za pomocą telefonu. Coraz szybsze tempo życia sprawia, że 36% konsumentów chciałoby mieć dostawę zamówionych produktów następnego dnia. 17% zgodziłoby się, żeby ich zakupy były dostarczane przez drony.
W ostatnich tygodniach wiele firm stanęło przed koniecznością przeniesienia handlu do internetu, dołączając do już i tak rosnącego e-commerce. W ciągu ostatnich 6 lat w Polsce przybyło ponad 10 tys. e-sklepów, m.in. jako efekt wprowadzenia niedzieli niehandlowych.
Przed okresem pandemii już 62% konsumentów robiło zakupy online, a 48% było skłonnych robić w ten sposób zakupy spożywcze. Zwykłe zakupy spożywcze wyglądają dziś jednak zupełnie inaczej niż na początku roku. Konsumenci korzystają z aplikacji sieci handlowych, szukają inspiracji w internecie, przygotowują listy zakupów tak, aby ograniczyć liczbę wyjść na zakupy.
Często wolą też skorzystać z oferty sklepów e-commerce. Jednocześnie konsumenci zaczęli lepiej planować wyjścia na zakupy tak, aby zmniejszyć liczby wizyt w sklepie i skrócić czas spędzony na zakupach. Impulsywność zakupów została więc zastąpiona robieniem list zakupowych.
Jednym z najgorętszych trendów – także w Polsce – jest świadome podejście do ekologii. Plogging, zero waste i eco-friendly – ekologiczne trendy zdominowały nasze podejście do zakupów. 49% konsumentów wybiera żywność ekologiczną, jeśli jest ona dostępna w sklepie, w którym akurat robią zakupy. Mając wybór, 60% konsumentów wybrałoby produkt nieposiadający plastiku, a 95% ankietowanych korzysta na zakupach z toreb wielorazowego użytku.
Świadome podejście do ekologii zyskało na znaczeniu szczególnie wśród pokolenia Millenialsów, którzy chętnie angażują się w akcje sprzyjające środowisku, a za produkty oznaczone jako ekologiczne, są w stanie zapłacić więcej.
W okresie pandemii, czujemy się w Listonic jeszcze bardziej potrzebni. Coraz więcej ludzi na całym świecie planuje swoje zakupy – impulsywne zakupy coraz częściej ustępują zaplanowanym wyjściom do sklepu, co sprzyja używaniu list zakupów. Trend ten obserwujemy we Włoszech, Niemczech, USA i prawie każdym kraju, gdzie operujemy.
Biogram
Kamil Janiszewski współzałożyciel Listonic.com – wygodnej listy zakupów i TylkoFMCG – sieci reklamy dla marek produktów szybkozbywalnych. Dzisiaj Członek Zarządu i Chief Revenue Officer Spółki. Od ponad 10 lat współtworzy wielokrotnie nagradzane produkty, z których korzystają miliony ludzi na całym świecie, a firma generuje większość przychodów z eksportu. Członek Zarządu Fundacja Liberté!, libertarianin i kontrarianin.