Crowdfunding filmu Rój zapowiedziany na Crowdway

Bartek Bala, reżyser
SEG 2025

Platforma Crowdway.pl zapowiedziała kampanię crowdfundingu inwestycyjnego wspierającą powstanie filmu fabularnego pt. „RÓJ”. Produkcję thrillera realizuje spółka Film RÓJ SA, a w rolach głównych wystąpią: Roma Gąsiorowska i Eryk Lubos.

Udział w zyskach m.in. ze sprzedaży biletów kinowych przypadnie także inwestorom społecznościowym. Oferta akcji wraz z kampanią crowdfundingową ruszy w sierpniu. Oczekiwana kwota do 1,93 mln zł zostanie przeznaczona na produkcję i promocję filmu. Tymczasem wystartował casting online do drugoplanowych ról dziecięcych.

Zapowiadany film „RÓJ” w reżyserii Bartka Bali to thriller fabularny, za którego produkcją stoi powołana w tym celu spółka Film RÓJ SA. Pierwszy klaps na planie padnie jesienią tego roku, a premiera ma nastąpić rok później. „RÓJ” będzie pierwszą w Polsce produkcją pełnometrażową, której finansowanie ma się odbyć przez crowdfunding udziałowy (tzw. crowdinvesting). Crowdway.pl jako firma doradcza wspierała spółkę w wypracowaniu odpowiedniego modelu łączącego biznes filmowy i finansowanie crowdinvestingowe.

RÓJ” to produkcja o dobrze wyważonych proporcjach artystycznych i komercyjnych. Bartek Bala został okrzyknięty jednym z dwudziestu najlepszych reżyserów młodego pokolenia. W filmie wystąpią doskonali aktorzy, znani z dobrego, polskiego kina. Sam film „RÓJ” został już wyróżniony na Międzynarodowym Festiwalu Producentów Filmowych Regiofun za najlepszy projekt – mówi Łukasz Siódmok, prezes zarządu Film RÓJ SA.

Nastawiamy się na sukces komercyjny, w czym pomóc ma współpraca z jednym z największych polskich dystrybutorów kinowych oraz kampania skierowana do inwestorów społecznościowych. Wielu recenzujących scenariusz producentów twierdzi, że projekt ma także duże szanse na sukces międzynarodowy. To wyjątkowa okazja dla miłośników kina, którzy marzyli, by stać się częścią filmowego świata – dodaje prezes.

Ucieczka do wolności

Będzie on reżyserskim debiutem pełnometrażowym autora scenariusza, Bartka Bali, który ma na swoim koncie szereg nagród za krótkometrażowe filmy, podejmujące uniwersalne, a zarazem trudne tematy. U podstawy scenariusza leżą relacje pomiędzy matką, ojcem, dojrzewającym synem i nastoletnią córką, którzy toczą walkę o wolność. Film trzyma w napięciu od pierwszej do ostatniej minuty i ma uniwersalny przekaz, skierowany do szerokiego grona widzów.

Wierzę, że ten film skłania do głębokich refleksji nad istotą pojęcia wolności i wyborami, które podejmujemy, próbując ją osiągnąć. Szczególnie ważne było dla mnie, aby motywacje bohaterów były czytelne dla każdego widza, na różnych poziomach jego percepcji. A dzięki trzymającej w napięciu historii i jej uniwersalności, przekaz trafił do jak najszerszej widowni, w każdej szerokości geograficznej – zapowiada reżyser, Bartek Bala.

Show/i/Biznes

Wartość budżetu filmu to 1,93 mln zł. Składają się na niego koszty produkcji (83 proc.), w tym sprzęt, koszty planu i wynagrodzenia dla ponad 60 realizatorów projektu. Pozostała kwota pokryje koszty stałe i dodatkową promocję wspierająca działania dystrybutora (17 proc.). Dystrybucją filmu zajmie się jeden z największych polskich dystrybutorów kinowych. Pełnometrażowy format daje szerokie możliwości dystrybucji oprócz kin, także VOD czy emisję telewizyjną.

Pieczę nad realizacją celu spółki Film RÓJ SA jako członkowie Rady Nadzorczej odpowiadają m.in. dr Henryk Siódmok – były prezes grupy ATLAS oraz Paweł Komar – członek rad nadzorczych towarzystw funduszy inwestycyjnych, funduszy Private Equity oraz szef rady nadzorczej Związku Firm Pośrednictwa Finansowego.

„Film „RÓJ” będzie jedną z najciekawszych propozycji crowdinwestycyjnych w 2020 roku. Łączy w sobie w dobrych proporcjach elementy ‘show’ i ‘biznesu’. Przy zachowaniu maksymalnie wysokiej jakości realizacji technicznej budżet został poddany optymalizacji, zapewniając możliwie najwyższy zwrot z inwestycji. Oznacza to stosunkowo niedużą liczbę widzów kinowych, niezbędną do pokrycia kosztów produkcji, tj. ok. 250 tysięcy osób. Taka liczba widzów dałaby 85. miejsce w rankingu filmów dystrybuowanych w Polsce w 2019 roku. Przy tym kalkulacja nie uwzględnia zakładanego przychodu z dodatkowej dystrybucji poza kinowej – dodaje Paweł Komar, członek Rady Nadzorczej Film RÓJ SA.

Internetowy casting

21 lipca wystartował casting dla odtwórców drugoplanowych ról dziecięcych, którzy wystąpią na planie u boku aktorów: Romy Gąsiorowskiej i Eryka Lubosa. Produkcja filmu „RÓJ” poszukuje doświadczonych, młodych aktorów, a także adeptów: dziewczynki w wieku 10-13 lat i chłopca w wieku 15-19 lat, oboje o skandynawskim typie urody. Casting jest prowadzony online – oznacza to otwarte drzwi dla nastolatków z całej Polski, którzy marzą o kinowej roli.

Za koordynację zgłoszeń i komunikację między produkcją, a wybranymi dziećmi będzie odpowiadać krakowska agencja Outside. Więcej informacji o warunkach przygotowania selftape na www.filmroj.pl

epoint