Sztuczna inteligencja w biznesie budowlanym

epoint

Leszek Kruszewski, dyrektor Selena FM, o inwestycjach producenta materiałów budowlanych w innowacyjne technologie ze sztuczna inteligencją i IoT na czele.

Jedną z wartości Grupy Selena jest innowacyjność. Trendy kształtujące najbliższą przyszłość w branży budowlanej to zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem oraz zwiększaniem wydajności istniejących procesów budowlanych. Jednym z kluczowych zmian jest również postęp, jaki dokonuje się w zakresie zastosowania technologii cyfrowych lub oparcie procesów o koncepcję Internetu Rzeczy (IoT).

To wszystko daje naszej branży możliwość znalezienia kolejnych innowacyjnych rozwiązań. W ostatnim czasie można też zaobserwować rosnące zainteresowanie wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI). Nasze plany zakładają transformację digitalową we wszystkich obszarach działalności – od operacji, produkcji, przez sprzedaż i marketing oraz finanse.

Obecna sytuacja epidemiczna jeszcze bardziej utwierdziła nas w tym przekonaniu, że tylko dzięki nowoczesnym technologiom jesteśmy w stanie budować wartość. Tylko firmy, które w sposób ciągły ponoszą nakłady inwestycyjne w innowacje – mogą wygrywać w przyszłości.

Innowacje w Grupie Selena można podzielić na te dotyczące relacji z naszymi klientami, materiałów budowlanych (bardziej ekologiczne, niewymagające użycia wody czy prądu, usprawniające prace budowlańców) oraz procesów produkcyjnych.

Transformacja cyfrowa dotyka wszystkich obszarów w firmie. Dzięki niej szybciej i skuteczniej dotrzemy do klientów, ale też będziemy w stanie szybciej produkować, utrzymywać ciągłość naszej produkcji, kontrolować ją i błyskawicznie reagować w razie potrzeby zmian czy awarii.

Zwracam jednak uwagę, że to również niesie za sobą ogromną ilość danych do gromadzenia i przetworzenia. Trzeba się nauczyć rozumieć dane, które gromadzimy – aby je dobrze wykorzystywać i podejmować na ich podstawie właściwe decyzje.

Zastosowanie automatyzacji, integracji systemowej, robotyzacji wpisuje się w ten trend. Będziemy dążyć do tego, aby stać się organizacją typu data driven. Oznacza to zarówno inwestycje w nowoczesne urządzenia do produkcji i monitoringu, wykorzystanie technologii 5G, sztucznej inteligencji oraz IoT.

Sztuczna inteligencja może być już wkrótce zastosowana do uczenia się jednej z naszych linii produkcyjnej dla pian PU. Ponadto analizujemy wprowadzenie robotów pakujących, wyposażonych w system wizyjny 3D i analizujących proces online.

Inteligencja rozproszona wymaga otwartych standardów w obszarze komunikacji i oprogramowania – np. Ethernet, który jako standard jest wprowadzany w Grupie Selena. Automatyka przemysłowa wdrażana w Selenie umożliwia komunikację między maszynami i systemem RRP. Ten system chcemy połączyć ze zdalnym serwisem przez specjalne okulary wirtualne oraz wdrożyć łatwą diagnostykę – jako predictive maintanance.

Aktualnie wyposażyliśmy jedne z naszych zakładów w nowej generacji sterownik z nowoczesnym oprogramowaniem do sterowania procesami (docelowo w industry 4.0 i IoT) na bazie wirtualnego serwera redundantnego (lokalizacja na dowolnym bezpiecznym serwerze (chmura ) dla zabezpieczenia danych i procesów oraz stacji roboczych (Thin Client).

Do tego rozwiązania możemy dołączać kolejne procesy produkcyjne. Umożliwi to w najbliższej przyszłości transfer danych procesowych bezpośrednio do systemu ERP oraz korzystanie z danych online dla sterowania przepływem. Roboty w naszych liniach mają komunikować się z systemem przez sieć Ethernet. Będzie to wykorzystane do przesyłania
danych do monitoringu procesu oraz stanu maszyn.

Zastosowana rozproszona inteligencja umożliwi przekazywanie algorytmu i danych z maszyny poddanej uczeniu się do nowo uruchomionego urządzenia i zaoszczędzi czas na rozruch, a także wyeliminuje błędy. Ponadto zamierzamy wprowadzić robota laboratoryjnego wyposażonego w sztuczną inteligencję w module analitycznym wpierającym prace nad nowymi recepturami.

Zamierzamy podążać za globalnym trendem robotyzacji linii produkcyjnych – aby odciążyć pracę ludzką i przenieść pracowników do kontroli procesu produkcyjnego oraz analizy danych. Dzięki temu będziemy mogli przewidywać awarie i optymalizować proces produkcji. Jednak równolegle musi nastąpić zmiana sposobu myślenia i sposobu realizacji codziennych obowiązków w każdym obszarze od produkcji przez sprzedaż, obsługę klienta i marketing pod szczególnym nadzorem działu BHP.  W obecnych czasach bezpieczeństwo pracowników i naszych klientów jest priorytetem.