Hubert Rachwalski, CEO Nethone, w komentarzu dla ISBtech o perspektywach branży e-commerce i strategicznym pozycjonowaniu spółki wobec aktualnych trendów.
W Nethone tworzymy oparte na sztucznej inteligencji rozwiązania Know Your Users™ (KYU), które umożliwiają sprzedawcom internetowym kompleksowe zrozumienie ich użytkowników i zapobieganie popełnianiu przez nich defraudacji środków w kanałach online.
Korzystając z odpowiednio wytrenowanych modeli uczenia maszynowego, wykrywamy, a tym samym zapobiegamy oszustwom popełnianym przy użyciu kart płatniczych oraz chronimy przed ATO, czyli nieuprawnionym przejęciem dostępu do kont użytkowników. Na globalną skalę, współpracujemy z branżą e-commerce, dóbr cyfrowych, podróżniczą i finansową.
Jak większość firm dostrzegamy wpływ epidemii SARS-CoV-2 na biznes, szczególnie na przychody, zatrudnienie i planowane inwestycje naszych klientów. Naszą przewagą w obecnej sytuacji jest znaczna ekspozycja na branże, które w dobie COVID-19 bardzo szybko się rozwijają, oferują bowiem dobra i usługi, które kupuje się online (np. odzież, elektronika, artykuły gospodarstwa domowego).
Podobnie jest z dobrami cyfrowymi m.in. grami wideo czy ofercie wideo-streamingu, których konsumpcja w kanałach zdalnych w czasie restrykcji mobilności dynamicznie wzrosła. Ponieważ w intensywnie rosnącym ruchu fraudsterom względnie łatwo jest się ukryć, branże te są jeszcze bardziej niż zazwyczaj podatne na wyrafinowane wyłudzenia (fraud płatniczy czy fraud klasy account take-over, ATO).
W marcu i kwietniu tego roku odsetek ataków na branżę ecommerce i travel wzrósł z blisko 13% do 26%. W dużej mierze było to spowodowane licznymi wyciekami danych, instalowaniem złośliwego oprogramowania przechwytującego dane lub atakami phishingowymi przeprowadzanymi przy okazji procesowania zwrotów pieniędzy lub wystawiania voucherów na niewykorzystane usługi.
Od tygodni obserwujemy wzmożoną aktywność podejrzanych transakcji w branży travel. Z doświadczenia jednak wiemy, że gdy ograniczenia w mobilności zostaną w pełni zniesione, a linie lotnicze będą robiły wszystko, aby zwiększyć swoje przychody i wyrównać poniesione straty, fraudsterzy uderzą ze zdwojoną siłą. Ważne więc jest, aby bacznie przyglądać się swoim użytkownikom i odróżniać wartościowych klientów od tych, którzy ukryci “w tłumie”, spróbują nas okraść.
Nethone Guard został stworzony właśnie w tym celu – aby zapobiegać fraudom płatniczym poprzez wykrywanie prób anonimizacji, automatyzacji i podejrzanych zachowań. Rozwiązanie oparte jest na gamie algorytmów uczenia maszynowego, które ze wzbogaconego przez nas zbioru informacji o użytkowniku, “tu-i-teraz” potrafią wydobyć sygnały świadczące o próbach nieuprawnionego użycia danych, określić profil użytkownika oraz oznaczyć podejrzane i nietypowe transakcje w czasie rzeczywistym.
W ostatnim czasie znacząco wzrasta także liczba ataków klasy ATO, czyli nieuprawnionych przejęć dostępów do kont użytkowników. Głośno było chociażby o Zoom czy Wattpad. To powoduje, że duża część podmiotów, które oferują swoim klientom możliwość założenia konta i dokonywania przez niego transakcji/gromadzenia punktów lojalnościowych, rozważa wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń.
Niestety, dodatkowe zabezpieczenia często powodują frykcję w doświadczeniu użytkownika. Z pomocą przychodzi tutaj Nethone ATO – nasz produkt, oparty na biometrii behawioralnej i fingerprintach urządzeń, zabezpiecza przed takimi przejęciami w sposób nie naprzykrzający się użytkownikom końcowym – pasywnie, w tle, że zdecydowanie wyższą precyzją. Trend ten utwierdził nas więc w przekonaniu, że warto inwestować w obszar zapobiegania ATO zarówno w branży finansowej jak i e-commerce.