„Zdecydowanie podążamy trendem gier symulatorów”

Joanna Tynor, CEO DRAGO entertainment
SEG 2025

Joanna Tynor, prezes DRAGO entertainment, w rozmowie z ISBtech o planach dewelopera gier.

1. Jak wyglądają przygotowania do debiutu spółki, kiedy chcecie zadebiutować?

Przygotowania do debiutu spółki przebiegają zgodnie z planem. Zakończyliśmy proces przekształcenia ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną, oczekujemy jedynie wpisu do KRS-u.

Teraz rozpoczynamy dalsze procedury, już z udziałem Domu Maklerskiego INC, aby z końcem tego roku móc zadebiutować na rynku NewConnect.

2. Planujecie przeprowadzenie IPO przed debiutem. Czy możecie zdradzić więcej szczegółów?

Przed debiutem, w połowie sierpnia, planujemy przeprowadzić pierwszą ofertę publiczną. Przy IPO będzie nas wspierał DM INC. Pozyskane środki zostaną wykorzystane na kolejne produkcje spółki i jej rozwój, zgodny z oczekiwaniami inwestorów. Obecnie kontynuujemy bieżące produkcje, natomiast już niebawem przekażemy zapowiedzi kolejnych projektów, które szykujemy na rok 2021.

4. Specjalizujecie się w grach typu symulatory. Ile kosztuje wyprodukowanie symulatora? Czy to opłacalny segment rynku gier?

Zdecydowanie podążamy za trendem gier z gatunku symulatorów. W zapowiedzi mamy pięć gier tego typu, z czego w stosunku do trzech tytułów podjęliśmy decyzje o produkcji, bazując na tempie przyrostu Wishlisty.

Każdą z produkcji rozpoczynamy dopiero wtedy, gdy potwierdzimy jej potencjał, czyli zbierzemy wystarczającą liczbę zainteresowanych nią graczy na Wishlistach. Tworzymy gry dla graczy, nie dla siebie. To ich zainteresowanie zdecyduje o tym, czy gra odniesie sprzedażowy sukces.

5. Ile symulatorów rocznie chcecie wypuszczać? Nad czym teraz pracujecie?

Nasza strategia zakłada produkcję pięciu gier z gatunku symulatorów rocznie. Aktualnie pracujemy nad Gas Station Simulator, Food Truck Simulator oraz Airport Contraband, powoli szykujemy się także do publikacji kolejnych zapowiedzi, nie zapominając o naszej średniobudżetowej produkcji – FrostFall, w związku z którą niebawem również pojawi się nowy news.

6. Kiedy możemy spodziewać się premiery FrostFall?

Gra jest na etapie grywalnego demo. Natomiast jeszcze nie udostępniliśmy jej graczom, ponieważ chcemy być w pełni zadowoleni z naszego projektu i taki też produkt im przekazać. Już niebawem podamy więcej informacji o samej produkcji.

7. Czym spowodowana jest decyzja o wypuszczaniu darmowych prologów? Do jakich tytułów możemy spodziewać się prologów?

Decyzja pokierowana była obserwacją rynku. Widzimy, że wersja demonstracyjna przynosi bardzo cenny feedback od graczy. Na jego podstawie budujemy ostateczny produkt. Ponadto już na tym etapie budujemy zainteresowanie tytułem.

8. Jaka jest Wasza przewaga konkurencyjna na tym rynku?

Ostatnie dwa lata to olbrzymie zmiany w spółce, ale oczywiście pozytywne. Zmieniliśmy strategię funkcjonowania – produkujemy już własne gry. Do grona naszych zaufanych i wieloletnich udziałowców dołączyli świetni specjaliści w swoich dziedzinach i dalej kontynuujemy rozwój spółki, już na miarę dzisiejszych czasów bacznie obserwując rynek.

Tworzymy bardzo zgrany i doświadczony zespół, który ma świetną energię, co przekłada się na nasze projekty. Niebawem zaprezentujemy ich efekty.

9. Czy tworząc gry wzorujecie się na rynkach zagranicznych, a może na popularnym Movie Games, spółce która posiada Wasze udziały?

Na bieżąco obserwujemy rynek. Z jednej strony dobrze jest podążać za trendem, bo to daje swojego rodzaju gwarant, że produkowana gra się zwróci oraz zarobi dla spółki pieniądze. Jednak nie należy także zapominać w tym wszystkim o szukaniu unikalnych zagadnień i rozwiązań.

Oczywiście sukces gry Drug Dealer Symulator od studia Movie Games to zasługa ciężkiej i świetnej pracy całego zespołu – wielkie gratulacje od nas. Trzymamy kciuki za kolejne sukcesy.

10. Jakie widzisz perspektywy dla rynku gier wideo, w szczególności gier symulacyjnych na lata 2020-2021?

Wszelkie statystyki i prognozy wskazują, że najbliższe lata będą dla branży bardzo dobre. Newzoo przygotowało raport dotyczący aktualnej sytuacji na rynku gier oraz nowych trendów. Jeszcze w 2020 roku wartość tego rynku (globalnie) wyniesie ponad 159 mld USD, a już w 2023 roku przychody przekroczą 200 mld USD. Tym samym rośnie również liczba graczy na świecie – za 3 lata będzie ich ponad 3 mld.

Długoterminowe prognozy rozwoju globalnego rynku gier pozostają optymistycznie. W ocenie Newzoo, do 2022 r. światowy rynek gier osiągnie wartość 189,6 mld USD. Z kolei raport PWC „Global Entertainment & Media Outlook 2019-2023” wskazuje, że skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) rynku gier wideo i e-sportu w okresie od 2018 r. do 2023 r. ma wynieść 6,5%.

11. Jak pandemia wpłynęła na Waszą spółkę?

Pandemia była łaskawa dla branży gier. Dotknęła nas jedynie pod względem przesunięcia w czasie przeprowadzania procesów rekrutacyjnych, ponieważ chcieliśmy zaczekać z rekrutacjami do powrotu do standardowego trybu pracy w biurze.

12. Jakie są Wasze najważniejsze plany na ten rok?

Na ten moment najważniejszym procesem było dla nas przekształcenia DRAGO w spółkę akcyjną. Udało nam się ten cel zrealizować, obecnie czekamy już tylko na wpis do KRS-u. Kolejnym bardzo ważnym krokiem jest debiut na rynku NewConnect, który planujemy pod koniec tego roku. Wszelkie działania w tym kierunku prowadzimy na bieżąco, podpisaliśmy również umowę na pełnienie funkcji Autoryzowanego Doradcy z INC S.A.

Koncentrujemy się na produkcji oraz wydawaniu naszych gier – początkowo w formie prologów, a następnie w wersji odpłatnej. Więcej informacji w tej kwestii podamy już niebawem.

epoint