W ostatnim czasie bezpieczeństwo ma dla wszystkich głównie jeden wymiar. Po wprowadzeniu dodatkowych środków ostrożności w celu walki z pandemią koronawirusa Uber przypomina jednak, że podróże powinny być bezpieczne pod wieloma względami i przedstawia kolejną funkcję bezpieczeństwa.
Już od tego tygodnia użytkownicy aplikacji dostaną możliwość dodatkowego zabezpieczenia swojego przejazdu 4-cyfrowym kodem PIN, który będzie musiał być zweryfikowany każdorazowo przez kierowcę przed rozpoczęciem przejazdu.
Uber stał się dla wielu z nas pierwszym wyborem w poszukiwaniu transportu. Dlatego też widok podjeżdżających aut, zabierających kolejnych pasażerów nikogo nie dziwi. Aby zapobiec sytuacji, w której pasażer wsiada do niewłaściwego auta, firma wprowadza kolejną funkcję bezpieczeństwa.
Jest ona dostępna od dzisiaj w Ustawieniach aplikacji. W zakładce Ustawienia należy wybrać opcję „Zweryfikuj przejazd” i ustawić PIN, jako domyślny sposób weryfikacji na każdym przejeździe, lub tylko w godzinach między 21:00 a 6:00 rano.
Jak to działa?
Po uruchomieniu funkcji, przed podróżą użytkownik będzie otrzymywać dedykowaną dla przejazdu kombinację cyfr. Po przyjeździe kierowcy na miejsce odbioru należy podać kod lub pokazać go na ekranie telefonu. Po wpisaniu poprawnego kodu przez kierującego aplikacja pozwoli na rozpoczęcie podróży. Bez poprawnej weryfikacji, przejazd nie będzie możliwy.
Działania na rzecz bezpieczeństwa
Dotychczas, zamawiając przejazd użytkownicy mieli dostęp do takich informacji jak: model samochodu, numer rejestracji, imię, zdjęcie oraz ocena kierowcy. Podróżujący powinni weryfikować podane dane przed wejściem do samochodu. Weryfikacja na podstawie kodu PIN zwiększy ochronę oraz poczucie bezpieczeństwa zarówno kierowcom, jak i użytkownikom, którzy będą pewni, że znajdują się w odpowiednim pojeździe.
„Dokładamy wszelkich starań, aby przejazdy oferowane za pośrednictwem aplikacji Uber były bezpieczne zarówno dla pasażerów jak i kierowców. Weryfikacja kodem PIN to kolejny przykład, jak wykorzystać nowoczesną technologię w celu podnoszenia poziomu bezpieczeństwa.” – mówi Michał Konowrocki, Dyrektor Zarządzający Uber Polska.
„Mamy nadzieję, że rozwiązanie to pomoże uniknąć przypadków, w których pasażer wsiądzie do nieodpowiedniego pojazdu. Dalej będziemy dokładać starań, by oferować najlepsze i najnowocześniejsze rozwiązania dla pasażerów i kierowców korzystających z platformy”. – dodaje Michał Konowrocki.
Bezpieczeństwo przede wszystkim
Bezpieczeństwo użytkowników, kierowców oraz pozostałych uczestników ruchu drogowego jest dla firmy Uber najwyższym priorytetem. Aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo, firma uruchomiła szereg inicjatywi. Wśród nich są:
- „Zawsze wiesz, z kim jedziesz”: Przed zamówieniem przejazdu użytkownicy znają model pojazdu, numer rejestracyjny, imię kierowcy, jego ocenę oraz zdjęcie. Tuż przed przybyciem auta na miejsce użytkownicy otrzymują powiadomienie push, przypominające im o sprawdzeniu, czy numer tablicy rejestracyjnej samochodu, a także wizerunek kierowcy, są zgodne z tym, co wyświetla im się w aplikacji.
- Anonimizacja numerów telefonu: Użytkownicy i kierowcy korzystający z aplikacji mogą skontaktować się ze sobą, zachowując przy tym pełną prywatność swoich danych, w tym ich numerów telefonów.
- Zaufane Kontakty: W ramach tej funkcji użytkownicy Ubera mogą wybrać nawet do pięciu znajomych bądź członków rodziny i jednym kliknięciem udostępnić im informacje dotyczące swojej podróży.
- System wzajemnej punktacji: Zarówno kierowcy, jak i pasażerowie mogą wzajemnie oceniać siebie w aplikacji.
- Przycisk bezpieczeństwa: Po jego naciśnięciu pasażerowie, kierowcy oraz dostawcy mogą zadzwonić bezpośrednio z poziomu aplikacji pod numer 112 i podać dokładne dane dotyczące lokalizacji zdarzenia. Jest to szczególnie istotne podczas przejazdu na trasie, której nie znamy.
- RideCheck: Jeśli pojazd, w którym realizowany jest przejazd pozostaje w bezruchu przez dłuższy czas, aplikacja przeprowadzi dodatkową weryfikację czy wszystko jest ok.
- Powiadomienia dotyczące prędkości, z którą porusza się pojazd: Funkcja ta przypomina kierowcom o utrzymywaniu bezpiecznej prędkości zgodnie z obowiązującymi ograniczeniami w terenie miejskim.
- Kodeks społeczności: Uber przygotował zasady postępowania dotyczące wzajemnych relacji osób korzystających z aplikacji. Opierają się przede wszystkim na szacunku i tolerancji – kluczowych zasadach, które leżą w DNA Ubera.
- Kontakt z policją: Uber ma dedykowany zespół do kontaktu z policją oraz dostarczania informacji na formalną prośbę ze strony odpowiednich organów.
- GPS: Każdy przejazd jest śledzony za pośrednictwem GPS od startu do końca.
- Odpowiedzialność obu stron: Zarówno pasażerowie, jak i kierowcy mogą zgłaszać zdarzenia związane z kwestiami dotyczącymi bezpieczeństwa.
- Powiadomienia dotyczące ścieżek rowerowych: Użytkownicy otrzymują powiadomienie w aplikacji w przypadku, gdy ich kurs kończy się w pobliżu ścieżki rowerowej. Uber ma nadzieję, że ta opcja pomoże zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich i zwrócić szczególną uwagę użytkowników kończących kursy, na rowerzystów, zanim otworzą drzwi.
- Centrum Bezpieczeństwa: Podczas przejazdu, po kliknięciu w specjalną tarczę, użytkownik ma dostęp do centrum bezpieczeństwa, gdzie znajdzie informacje o wszystkich funkcjach bezpieczeństwa.
Działania w trakcie pandemii
W związku z panującą globalną pandemią, Uber wprowadził szereg inicjatyw, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa zarówno dla podróżnych, jak i kierowców. Wśród nich znajdują się:
- Obowiązek zakrywania nosa i ust: Od Maja zarówno kierowcy, jak i pasażerowie są zobligowani do noszenia masek w trakcie przejazdów. Firma wprowadziła też specjalne oprogramowanie, które weryfikuje, czy kierowca zakrywa nos i usta w trakcie realizowania kursów, na podstawie selfie. Przed każdym włączeniem aplikacji, kierujący zobligowany jest do potwierdzenia posiadania maski, w przeciwnym razie nie będzie mogli przejść w tryb online w aplikacji.
- Artykuły ochrony osobistej i przesłony w autach: Uber udostępnił specjalne przesłony bezpieczeństwa kierowcom w Polsce. Dodatkowo firma zainwestowała w zakup lub zwrot kosztów za środki dezynfekcyjne oraz maski.
- Instrukcje bezpieczeństwa dla kierowców: Kierowcy muszą potwierdzić, że podejmują dodatkowe środki bezpieczeństwa, takie jak dezynfekcja oraz wietrzenie pojazdu.
- Instrukcje bezpieczeństwa dla pasażerów: Podróżujący są proszeni o potwierdzenie, że podejmują środki bezpieczeństwa rekomendowane przez WHO oraz lokalne organy zdrowia publicznego, takie jak mycie rąk, siadanie na tylnej kanapie oraz opuszczanie okien w trakcie przejazdu.
- Nowa polityka anulowania przejazdu: Kierowcy otrzymują możliwość bezkosztowego anulowania przejazdu, jeżeli pasażer nie będzie posiadał maski. Analogiczne rozwiązanie zyskują pasażerowie. Decyzja o odwołaniu przejazdu musi być podyktowana względami bezpieczeństwa.
- Nowy system informacji zwrotnej dot. zdrowia i higieny: Pasażerowie oraz kierowcy korzystający z aplikacji są proszeni o potwierdzenie stosowania się do zasad bezpieczeństwa i higieny. Naruszenia tych norm grożą utratą dostępu do aplikacji.
Materiały edukacyjne WHO: Na podstawie konsultacji ze Światową Organizacją Zdrowia, Uber przygotował materiały edukacyjne dotyczące przejazdów współdzielonych i dostaw jedzenia. Informacje te są udostępniane pasażerom, kierowcom, kurierom i restauracjom.