Rafał Kozłowski i Marek Panek, członkowie zarządu Asseco Poland, podsumowali I półrocze i perspektywy do końca bieżącego roku dla grupy. Tezy z telekonferencji zarządu.
„Umocniliśmy się we wszystkich segmentach” – zaznacza Panek. Grupa ma ponad 10,27 mld zł w backlog. „Covid powoduje wzrost zapotrzebowania na nasze usługi, klienci chcą udostępniać usługi cyfrowo, widzimy jednak też ostrożność inwestycyjną, dotychczas nie miało to wpływu na nasze wyniki, ale w efekcie projektów może w przyszłości być troszeczkę mniej” – wskazuje Panek.
89% przychodów grupy Asseco generuje zagranica, w tym 63% Formula Systems. Polska odpowiada za 11% sprzedaży i 15% EBIT, polski rynek rentowniejszy niż inne rynki, największe wzrosty w instytucjach publicznych, wzrost utilities, cieszy sprzedaż systemów zaufania, wymienia Panek.
Formula zanotowała 19% wzrost, część związana z różnicami kursowymi, ale jesteśmy zadowoleni – wszystkie spółki bardzo dobrze sobie radzą, a Sapiens, Matrix, Magic – wszystkie są notowane na rekordowych poziomach. Z kolei ASEE – bardzo dobrze sobie radzi, szczególnie w płatnościach. Tymczasem w Hiszpanii, Danii, Portugalii – spółki z grupy zanotowały „bardzo ładne” wzrosty, Hiszpania – popyt na bazie przechodzenia na zdalną prace
Segment ERP – W Polsce, Niemczech, Czechy, na Slowacji grupa z wzrostami sprzedaży.
Segment Bankowość – Najszybciej rosła Fomula dzięki Sapiens, bardzo dobrze Matrix, Asseco Intermational wzrost szczególnie dzięki ASEE i Portugalii. W Polsce – sektor bankowy, rynek kapitałowy, PKO BP to oczko w głowie Asseco i dobrze radzi mimo wysokiej bazy z 2019.
„Marzenia eksportowe się urzeczywistniają. Mamy tu ambicje dlatego zdecydowaliśmy się na rozpoczęcie współpracy z Adesso. Mamy sporo leadów, kilka postępowań i liczymy na pierwsze wdrożenia w Niemczech naszego rozwiązania corowego, wierzymy że w niedługim czasie stanie się to faktem. Adesso to bardzo duża firma, uważają że to dobry moment rynkowy w Niemczech bo używane rozwiązania są przestarzałe, ale procesy sprzedażowe w tym segmencie są długotrwałe. Nasze rozwiązanie merytorycznie bardzo dobrze wygląda, strona niemiecka wzięła na siebie sprzedaż. Mamy zgody urzędowe i na dniach powinna być zarejestrowana spółka Asseco i Adesso” – dodaje Panek.
Segment Telekomunikacja w Polsce – spadek sprzedaży wynikający z zakończenia 2 dotychczasowych dużych projektów w Orange i Polkomtel. Jednocześnie Asseco pracuje nad umową o współpracy z Polkomtelem. „Jest umowa pomostowa, pracujemy nad kolejnymi umowami, szczegółami, wierzymy że za chwilę się pojawiają, staniemy się tam podstawowym dostawcą systemu” – zaznacza Panek.
„Jesteśmy w trakcie procesu podpisywania szczegółowych umów i zamówień. Nasze rozumienie sytuacji jest takie, że Cyfrowy Polsat jest strategicznym inwestorem Asseco, zamierzamy realizować ich potrzeby i poniekąd już realizujemy bo już wcześniej dla nich pracowaliśmy. Takie kompleksowe systemy to długotrwale procesy tworzenia umów. Koncentrujemy się na prawidłowych ramach prawnych, dyskutujemy o cenie i poinformujemy w swoim czasie” – zaznacza Kozłowski.
Segment Utilities w Polsce – Grupa realizuje 3 duże projekty 2 Tauron i PGNiG
Segment Public – Martix w Izraelu, Asseco International i duńska spółka rozwijają się bardzo dobrze. W Polsce Asseco zanotowało wzrost – „podpisaliśmy kilka znaczących umów – NFZ, ZUS, KRUS, ARIMR – projekty wieloletnie i duże, w ZUS – dużo robimy w ramach Tarczy Antykrysowej” – Panek.
Rozwój poprzez akwizycje – „Nie ustajemy, chociaż ostrożnie – koledzy z Izraela i ASEE zrobili w I półroczu 9 przejęć. Cały czas rozmawiamy, analizujemy, interesują nas ciekawe firmy w dobrej cenie, rozmawiamy w Polsce” – wskazuje Panek.
Rozwój w nowych obszarach – Grupa rozwija rozwiązania chmurowe, cybersecurity, robotyka.
„Wiele pozytywnych efektów w grupie się spotkało w I półroczu. Znaczący wzrost w I półroczu uwzględnia różnice kursowe – osłabienie złotówki. Efekt naszej pracy i sytuacji Covid – mniejsza presja na wynagrodzenia, czy kosztów delegacji. Od roku ładnie buduje się backlog w public w PL, już widać efekty i będzie widać w kolejnych kwartałach” – wymienia Kozłowski.
„Koncentrujemy się oprogramowaniu własnym – dzięki temu nasza praca u klienta jest długoterminowa, elementy kryzysowe nie maja bezpośredniego i natychmiastowego wpływu na naszą sytuację. Kolejne kwartały – wspomnianych tendencji należy oczekiwać dalej, pracujemy nad kolejnymi umowami. Nowe projekty się pojawiły” – dodaje Kozłowski.
„Nie jesteśmy pewni co do wpływu braku bezpośrednich spotkań z potencjalnymi klientami na backlog, ale póki co jest dobrze, jesteśmy dobrej myśli, nie widzimy osłabienia ściągalności należności. Jednak covid będzie gdzieś miał wpływ na apetyt inwestycyjny klientów. Jesteśmy ostrożnie optymistyczni wobec II półrocza” – podsumowuje Kozłowski.