Booksy, jeden z najbardziej znanych polskich startupów, rozpoczął współpracę z Google i przenosi swoją aplikację do Google Cloud. Za sprawną migrację odpowiada Chmura Krajowa. Decyzja ma pomóc przede wszystkim w dynamicznej ekspansji na rynkach zagranicznych: amerykańskim, brytyjskim i brazylijskim. Pozwoli też spółce lepiej radzić sobie ze wzmożonym ruchem użytkowników i zracjonalizować koszty IT.
Booksy to istniejąca od 2014 roku aplikacja do zarządzania rezerwacjami on-line i umawiania wizyt u różnych specjalistów, np. w salonach fryzjerskich i kosmetycznych. Z jej usług korzysta ponad 7 mln użytkowników w 25 krajach.
Startup, typowany na pierwszego polskiego „jednorożca”, zmagał się w kwietniu i maju z dużymi trudnościami w związku z zamknięciem punktów usługowych podczas lockdownu. Jednak po zniesieniu obostrzeń sytuacja diametralnie się zmieniła – użytkownicy masowo rezerwowali wizyty, co sprawiło, że początkowo pojawiły się problemy z wydajnością aplikacji i obciążeniem serwerów.
„Booksy to kluczowy element biznesu dla naszych klientów, który zawiera wszystkie najważniejsze dla nich informacje. Nie możemy sobie pozwolić na ryzyko wystąpienia przerw w dostępności naszych usług, dlatego wybraliśmy partnera, który nam to gwarantuje” – mówi Stefan Batory, współtwórca i CEO Booksy.
„Co ważne, platforma Google Cloud automatycznie dostosowuje się do naszych potrzeb, a my płacimy jedynie za realnie wykorzystywane zasoby IT. Za migrację odpowiadali specjaliści z Chmury Krajowej, którzy dobrali odpowiednie narzędzia i bezpiecznie przeprowadzili nas przez cały proces w sposób niezauważalny dla klientów” – CEO Booksy.
Po lockdownie Booksy obserwuje nawet dwukrotnie większy wzrost zainteresowania swoją usługą niż wcześniej. Dlatego spółka postanowiła dostosować swoje zasoby IT, aby zapewnić stabilność i ciągłość działania. Rozwiązania wykorzystujące chmurę obliczeniową pozwalają firmie na większą elastyczność i łatwiejsze reagowanie na gwałtowne zmiany i dostosowywanie pracy infrastruktury do otoczenia biznesowego.
„Ważnym aspektem projektu była elastyczność i skalowalność IT. Booksy jest projektem o bardzo dużym potencjale wzrostu. Potrzebuje technologii, która będzie skutecznie wspierać dalszy rozwój aplikacji. Dlatego wybór padł na Google Cloud, która zapewnia stabilne działanie serwisu teraz i możliwość kontynuacji dynamicznej ekspansji, zgodnej z globalną strategią Booksy. Cieszymy się, że doświadczenie i wiedza naszych inżynierów są wykorzystywane w tak ambitnym projekcie o globalnym zasięgu” – mówi Michał Potoczek, CEO Chmury Krajowej.
Booksy postawiło przede wszystkim na Kubernetes
Tak jak klienci Booksy porzucili papierowe kalendarze i długopisy, tak Booksy w większości porzuciło już rozwiązania typu „on premise”, czyli korzystanie z własnych lub dzierżawionych serwerów. Migracja aplikacji takiej wielkości to skomplikowany i czasochłonny proces, ponieważ spółka operuje na wielu rynkach, co oznacza duże ilości przetwarzanych danych.
Firma, dzięki wsparciu zespołu Chmury Krajowej, przeniosła do chmury Google wszystkie usługi systemowe i back-end swojego serwisu, bez przerw w dostępności aplikacji dla użytkowników. Startup korzysta teraz przede wszystkim z Kubernetes Engine – otwartego oprogramowania służącego do automatyzacji procesów uruchamiania, skalowania i zarządzania aplikacją.
Dzięki temu dział IT firmy może skoncentrować się w pierwszej kolejności na rozwoju swojej aplikacji oraz szybszemu wprowadzaniu aktualizacji i udogodnień dla użytkowników.
„Współpraca z Chmurą Krajową zagwarantowała nam właściwy dobór narzędzi Google Cloud, ich konfigurację i optymalizację technologiczną i kosztową. Połączenie zaawansowanych rozwiązań Google z kompetencjami zespołu wdrożeniowego pozwoliło znacznie unowocześnić Booksy, w stosunkowo krótkim czasie, biorąc pod uwagę rozmiary tego projektu” – mówi Paweł Sobkowiak, CTO Booksy.
Korzyści z chmury i nowego regionu Google Cloud
Dotychczas Booksy korzystało z dzierżawionych serwerów, co wymagało stałego przewidywania zapotrzebowania na moc obliczeniową i generowało wysokie koszty. Firma musiała stale wynajmować większe zasoby niż bieżące zapotrzebowanie, na wypadek przyrostu zainteresowania aplikacją i konieczności obsługi większej liczby użytkowników. Chmura skutecznie rozwiązuje te problemy.
„Dzięki rozwiązaniom Google Cloud pracownicy Booksy mogą z łatwością przenosić aplikacje między różnymi strefami dostępu bez płacenia za nieużywaną przestrzeń. Dodatkowo nie muszą martwić się o nagłe wzrosty ruchu do serwerów, jak te, które miały miejsce po zniesieniu lockdownu. Chmura pozwala z łatwością radzić sobie nawet z największymi obciążeniami w bardzo efektywnym kosztowo modelu, a ruch może być kierowany do odpowiednich centrów danych, w zależności od bliskości geograficznej użytkowników” – mówi Magdalena Dziewguć, dyrektor rozwoju biznesu Google Cloud.
Wsparcie migracji Booksy było możliwe dzięki współpracy zespołu Chmury Krajowej i ekspertów z warszawskiego biura Google. Booksy, podobnie jak inne polskie firmy, skorzysta również na uruchomieniu nowego regionu Google Cloud w naszym kraju, które zostało zapowiedziane na początek 2021 roku. Powstanie lokalnego ośrodka przetwarzania danych Google Cloud zapewni jeszcze lepsze warunki do rozwoju podobnych projektów poprzez ułatwienia w wykorzystywaniu tych technologii przez polskie firmy, zmniejszaniu kosztów infrastruktury IT i zwiększaniu szybkości działania aplikacji oraz przesyłu danych.
Przyszłość Booksy jest w chmurze
Booksy z optymizmem patrzy na potencjał rozwoju. Startup szacuje, że nawet 60-70% wizyt u fryzjera czy fizjoterapeuty wciąż jest umawiana i obsługiwana w tradycyjny sposób, a rynek amerykański, kluczowy dla startupu, jest wart około 150 mld USD. Celem Booksy jest zdobycie 20% rynku i popularyzacja “bookowania” usług w innych branżach, nie tylko tych związanych ze zdrowiem i urodą – w Polsce już teraz spółka nawiązała partnerstwa z bankami i firmami telekomunikacyjnymi.
„Booksy nie tylko ułatwia proces umawiania, ale co równie ważne pomaga zachować bezpieczeństwo. Nie tylko fryzjerzy chcą skończyć z kolejkami, dlatego po nasze rozwiązanie sięgają wielkie instytucje finansowe jak banki BNP Paribas Polska, Alior i Credit Agricole, a ostatnio także dynamicznie rozwijająca się ANG Spółdzielnia” – zauważa Stefan Batory.