Firma Sony systematycznie wprowadza na rynek nowe oferty ułatwiające produkcję studyjną i telewizyjną. Umożliwiają one mediom i firmom producenckim efektywną i bezpieczną pracę w ograniczonej przestrzeni oraz pracę zdalną przy maksymalnym wykorzystaniu doświadczenia i kreatywności ekipy.
Ostatnich kilka miesięcy przyniosło wyraźne zmiany i usprawnienia w organizacji produkcji. Media dostosowują się do nowej rzeczywistości, w której w ich siedzibach jest mniej pracowników lub nie ma ich wcale, a produkcja odbywa się nie w studiu, lecz z domu. Wszystko to przyspiesza proces migracji ku zautomatyzowanym i rozproszonym produkcjom realizowanym przy wykorzystaniu odpowiednio połączonych, skalowalnych rozwiązań technicznych.
Ułatwienia w produkcji wiadomości i programów:
W ciągu ostatnich kilku miesięcy wiele firm tradycyjnie produkujących programy w studiu przerzuciło się na model rozproszony, w którym różne elementy procesu są realizowane w różnych miejscach, ale w oparciu o scentralizowaną infrastrukturę techniczną.
Rozwiązanie ELC firmy Sony zaprojektowano w celu usprawnienia produkcji wiadomości. W czasie obecnego kryzysu korzystały z niego zdalnie między innymi 4 główne grupy telewizyjne z USA, które wdrożyły łącznie ponad 60 instalacji ELC. Świadczy to o możliwości całkowitego rozproszenia produkcji lub powierzenia zdalnego kierowania produkcją jednemu operatorowi przebywającemu w domu.
Niezależnie od tego ELC pozwala pracować z dowolnego miejsca komentatorom, prezenterom i kierownikom planu. Oznacza to, że wiadomości może opracowywać zespół specjalistów znajdujących się w dowolnym miejscu na świecie. Swoboda lokalizacji korzystnie wpływa także na materiały powstające z użyciem tych optymalizowanych metod produkcji.
Umożliwić zdalne, wirtualne i rozproszone produkcje
Trwająca pandemia sprawiła, że latem 2020 r. w telewizji pojawiały się tylko nieliczne transmisje wydarzeń sportowych, realizowane z myślą o bezpieczeństwie i dystansowaniu społecznym. Z tego też powodu przechodzenie na infrastrukturę IP ma dziś większy sens niż kiedykolwiek przedtem.
W ramach działań podjętych przez firmę Sony w celu wsparcia mediów w czasie kryzysu zdrowotnego jej klienci mogli zdalnie obsługiwać swoje miksery XVS przy wykorzystaniu wirtualnych narzędzi, takich jak Virtual Menu, Virtual Panel i Virtual Shotbox. W czasie pandemii Sony oferowało te możliwości bezpłatnie, w formule okresu próbnego. Rozwiązania do zdalnej obsługi umożliwiały operatorom i technikom pracę z domu lub ze zdalnego studia. Z oprogramowania tego korzystały największe stacje telewizyjne z Europy i Ameryki Północnej, jak również producent programów e-sportowych z Korei Południowej.
ZOBACZ TAKŻE: Kamery BRC od Sony z nowymi funkcjami
Zapowiedziana niedawno aktualizacja kamer BRC umożliwi użycie standardowego protokołu Free-D do przesyłania łączami IP danych do nadzorowania stanu. W połączeniu z ulepszeniami w systemie PTZ pozwoli to zmniejszyć liczbę operatorów. Będą oni mogli pracować zdalnie i obsługiwać kilka kamer równocześnie.
Rozwiązania IP Live firmy Sony pracują już u ponad 100 klientów z całego świata. Wprowadzony latem tego roku adapter HDCE-TX30 zapewnia bezpośrednią współpracę kamer HDC-3500 i ich poprzedniczek z łączami IP, co również otwiera nowe możliwości zdalnej produkcji. Adapter umożliwia stabilniejszą pracę i lepsze współdzielenie zasobów, mające podstawowe znaczenie dla każdego klienta inwestującego w zdalną i całkowicie rozproszoną produkcję. W marcu 2021 r. pojawią się dwie nowe licencje: jedna pozwoli użytkownikom kamer HDC-3500 rejestrować obraz HD w 4-krotnie zwolnionym tempie, a druga umożliwi przesyłanie łączami IP obrazu 4K z kamery z adapterem HDCE-TX30.
Po zdalnej produkcji w naturalny sposób przychodzi wirtualizacja. Firmy Nevion i Sony uczestniczą od lipca w projekcie 5G Virtuosa, będącym jednym z elementów ich strategicznej współpracy. Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską i ma na celu wykorzystanie szybkich łączy 5G i architektury skalowalnej, programowalnej sieci komputerowej we wspólnych produkcjach medialnych na żywo z użyciem zwirtualizowanych zasobów produkcyjnych. Pierwszy etap tego przedsięwzięcia został pomyślnie ukończony mimo wprowadzenia lockdownu. Umożliwiła to łączność IP, będącą naturalną właściwością takiego systemu.
Wprowadzanie produkcji w chmurze i całkowicie rozproszonej produkcji
Dla stacji telewizyjnych, które myślą już o kolejnym etapie rozwoju, wprowadzenie całkowicie rozproszonej infrastruktury lub przeniesienie jej do chmury będzie oznaczało jeszcze większe bezpieczeństwo i oszczędność zasobów. Sony oferuje pełen wybór rozwiązań i usług pozwalających przygotować infrastrukturę produkcyjną na nadejście przyszłości. Należą do nich: rozwiązanie do wirtualnej produkcji Hive, XDCAM air, rozwiązanie chmurowe Ci, NavigatorX i szereg mikroserwisów organizujących pracę z multimediami, które pozwalają dostosować architekturę nowoczesnych metod pracy do specyficznych potrzeb.
W ciągu ostatnich kilku lat stacje informacyjne zaczęły darzyć zaufaniem chmurowe rozwiązanie Sony Hive. Sony z radością przyjęło wybór tego rozwiązania przez firmę Thomson Reuters, która wykorzysta je do dostarczania i dystrybucji swoich wiadomości. Gdy wybuchła epidemia koronawirusa, firma Reuters była w stanie przenieść pracę z biur do domów niezależnie od łączy, jakimi dysponowali pracownicy. Dzięki rozwiązaniu Hive nowa sytuacja nie wpłynęła na ilość i jakość realizowanych materiałów ani na szybkość ich powstawania.
W październiku 2020 r. firma Sony udostępni kolejne rozwiązanie chmurowe: Media Analytics Portal. Twórcy programów muszą na nowo wymyślać metody ich produkcji, potrzebują ku temu narzędzi monitorujących przepływ treści, dostarczających bogate metadane i analizujących rezultaty. Rozwiązanie Media Analytics Portal sprawi, że możliwości te znajdą się na wyciągnięcie ręki. Zapewni automatyzację procesów oraz dodatkowo pozwoli na oszczędność czasu i zwiększenie efektywności.
ZOBACZ TAKŻE: Platforma chmurowa Sony Ci już dostępna
Media Analytics Portal uzupełnia obecną ofertę chmurowych rozwiązań Sony, dzięki którym stacje telewizyjne i twórcy treści mogą zastąpić nieliniowe systemy rozwiązaniami w pełni rozproszonymi i opartymi na chmurze.
Organizując transmisję na żywo z koncertu, festiwalu lub wydarzenia z życia firmy, można skorzystać z działającego w chmurze miksera produkcyjnego Sony Virtual Production, który zapewnia obsługę wielu kamer bez żadnej dedykowanej infrastruktury. Dzięki modelowi opłat za rzeczywiste wykorzystanie (pay as you go) użytkownik może używać miksera odpowiednio do własnych potrzeb. W październiku 2020 r. pojawi się nowa wersja z takimi możliwościami, jak wejście współdzielonego ekranu, wejście kamery internetowej, lista odtwarzania ujęć i wiele innych.
„W tym wyjątkowym roku byliśmy świadkami ogromnych wyzwań, przed jakimi stanęła cała branża medialna, a także ogromnej energii i kreatywności, z jaką pokonywano te wyzwania, by dostarczać znakomite materiały odbiorcom o coraz większych oczekiwaniach” – mówi Hiroshi Kajita, dyrektor działu Media Solutions w Sony Professional Solutions Europe.
„Obecnie widzimy, że klienci odchodzą od doraźnych środków, zastosowanych wskutek nagłej zmiany sytuacji na początku lata, na rzecz trwalszych rozwiązań wprowadzanych poprzez długoterminowe inwestycje i oparte na technologiach 5G, AI i IP. Firma Sony współpracuje z klientami, dostarczając innowacyjne technologie, zwłaszcza z dziedziny rozwiązań zdalnych i chmurowych. Służy także wiedzą i doświadczeniem” – dodaje Hiroshi Kajita.
Firmy informacyjne od kilku lat ufają rozwiązaniu Hive firmy Sony opartemu na chmurze: zatrudniając 2500 dziennikarzy w 200 lokalizacjach na całym świecie. Reuters nawiązał współpracę z Hive, scentralizowaną platformą produkcyjną firmy Sony, która umożliwia firmom z całego świata współpracę nad historiami w różnych strefach czasowych. Zespoły rozproszone geograficznie mogą uzyskiwać dostęp do treści i udostępniać je w chmurze, zmniejszając wąskie gardła produkcyjne i obniżając koszty operacyjne.
Aby zapewnić więcej informacji o najnowszych rozwiązaniach zdalnych i wielu innych innowacjach oraz umożliwić kontakt ze specjalistami Sony w nadchodzących miesiącach, firma Sony rozpoczęła kampanię Rewrite The Future.