Volvo dostarczy ze swojej wrocławskiej fabryki miejskie autobusy elektryczne do najbardziej wysuniętego na północ operatora autobusów elektrycznych na świecie.
Miasto Bodö, położone na dalekiej północy Norwegii – za kołem podbiegunowym, złożyło zamówienie na kompleksowy pakiet składający się z 31 elektrycznych autobusów, a także infrastruktury do ładowania i serwisowania. Pojazdy zaczną wozić pasażerów w lipcu 2021 roku. Będą autobusami elektrycznymi jeżdżącymi na najbardziej wysuniętym na północ obszarze na świecie i pierwszymi, które wejdą do eksploatacji za kołem podbiegunowym.
„Jest to największy projekt na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu drogowego realizowany w północnej Norwegii, który ma ogromne znaczenie zarówno dla regionu, jak i dla nas” – mówi Anders Mjaaland, Dyrektor Saltens Group, właściciel Nordlandsbuss, który zajmuje się eksploatacją autobusów elektrycznych.
Przejście na ciche i bezemisyjne autobusy elektryczne znacząco poprawia środowisko miejskie i w ogromnym stopniu zmniejsza wpływ transportu publicznego w Bodö na klimat. To również ważny krok w kierunku osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych Norwegii, które przewidują między innymi, że do 2025 roku wszystkie autobusy miejskie w kraju będą jeździły bezemisyjnie.
Podpisanie umowy poprzedzone zostało szczególnie dokładną analizą nietypowych warunków, z jakimi będą musiały się mierzyć zelektryfikowane autobusy kursujące w Bodö.
„Każde miasto jest wyjątkowe i aby stworzyć optymalne rozwiązanie, wszystko powinno być zaprojektowane z uwzględnieniem lokalnych warunków i potrzeb. Z tego powodu wstępna analiza połączona z symulacją trasy, odgrywa kluczową rolę w naszym modelu biznesowym. Topografia, częstotliwość tras oraz bliskość zajezdni i warsztatu to inne ważne czynniki w naszej ofercie”- wyjaśnia Svenn-Åge Lökken, Dyrektor Sprzedaży Volvo Buses w Norwegii.
Korzyści dla środowiska wynikające z elektryfikacji autobusów otwierają również nowe możliwości dla przyszłego planowania urbanistycznego. Autobusy elektryczne są bezemisyjne i ciche, a tym samym stają się bardziej dostępne – mogą kursować na wrażliwych obszarach w centrach miast, a przystanki mogą być budowane tam, gdzie wcześniej było to niemożliwe, na przykład wewnątrz budynków.
Z 31 elektrycznych autobusów składających się na zamówienie, 17 to 12-metrowe modele Volvo 7900 Electric, a pozostałe 14 to elektryczne autobusy przegubowe Volvo 7900 Electric Articulated o dużej pojemności. Mogą one przewozić do 120 pasażerów. Infrastruktura do ładowania zostanie dostarczona przez ABB.
Inne norweskie miasta, które podobnie jak Bodö wybrały w ostatnim czasie rozwiązanie Volvo Buses dotyczące elektryfikacji transportu publicznego, są Drammen i Ålesund. Volvo otrzymało w tym roku z Norwegii zamówienia na 63 zelektryfikowane autobusy.