Mieszkańcy Białegostoku mogą korzystać z kolejnych udogodnień wdrażanych przez Bank Pekao S.A. w ramach rozwoju płatności w komunikacji miejskiej tzw. Smart City. Dzięki temu rozwiązaniu białostoczanie od pięciu miesięcy mogą używać karty płatniczej jako biletu komunikacji miejskiej. Teraz Pekao S.A. idzie krok dalej i wdraża obsługę Smart Taryfy BKM (Białostockiej Komunikacji Miejskiej), czyli innowacyjny sposób naliczania opłaty za dobowe przejazdy, który minimalizuje koszty przejazdów pasażerów.
Jeszcze nie tak dawno pasażerowie Białostockiej Komunikacji Miejskiej (BKM), chcący kupić bilet, musieli posiadać gotówkę, bardzo często w odliczonej kwocie. Było to niewygodne zarówno dla pasażerów, jak i dla samego BKM. Ponadto dystrybucja papierowych biletów oraz obsługa płatności gotówkowych stanowiła istotny koszt funkcjonowania systemu.
Pozytywna zmiana nastąpiła na początku kwietnia 2020 roku. Wtedy Bank Pekao, we współpracy z firmami Pixel i APDU, zrewolucjonizował dotychczasowy system poboru opłat za przejazdy komunikacją miejską w Białymstoku i udostępnił jedno z pierwszych w Polsce rozwiązań Smart City, w którym dowolna karta płatnicza stała się nie tylko metodą płatności, ale także nośnikiem biletu komunikacji miejskiej.
Nowoczesna technologia akceptacji kart, wdrożona przez Pekao i partnerów, umożliwia pasażerom bezgotówkowy zakup biletów, a sama karta uprawnia do przejazdu miejskim autobusem. Usługa jest dostępna dla posiadaczy kart płatniczych Visa i Mastercard wszystkich banków.
„Rozwijamy płatności w komunikacji publicznej, co potwierdzają średnio 30-procentowe wzrosty w płatnościach w ostatnich miesiącach. Udostępniamy nowoczesne narzędzie, które łączy w sobie siłę licencji bankowej i zaawansowanych systemów informatycznych. Wraz z naszymi partnerami technologicznymi dostarczamy nowe produkty zarówno w obszarze płatności, jak i innych usług miejskich” – mówi Remigiusz Hołdys, dyrektor zarządzający w Banku Pekao S.A.
Wraz z początkiem października rozpoczął się nowy etap rozwoju Smart City. Wprowadzony został alternatywny sposób naliczania opłaty za wielokrotne przejazdy w ciągu doby, który
w Białymstoku działa jako tzw. Smart Taryfa BKM. Zakłada ona zastąpienie opłat za poszczególne przejazdy przez jedną opłatę optymalną, która jest wyznaczana na podstawie liczby przejazdów zarejestrowanych w biletomacie, przy wejściu i wyjściu z autobusu. Taryfa daje wymierne oszczędności pasażerom kilkukrotnie podróżującym autobusem w danym dniu. Dodatkowo, przyłożenie karty do kasownika także przy wyjściu z pojazdu, pozwala na uwzględnienie stref taryfowych.
Podobnie, jak w przypadku transakcji z pierwszego etapu Smart City, wdrożonego 1 kwietnia 2020 r, kontrola biletów odbywa się poprzez przyłożenie karty płatniczej do terminala kontrolera. Kontroler ma możliwość potwierdzenia wniesienia opłaty za przejazd, przy czym w żadnym momencie nie ma dostępu do danych karty oraz jej posiadacza.
ZOBACZ TAKŻE: Automatyczne opłaty za przejazd autostradą w Banku Pekao
Takie podejście zapewnia bezpieczeństwo danych, zgodnie z regulacjami nałożonymi przez organizacje płatnicze. Dodatkowo pasażer ma możliwość weryfikacji swoich przejazdów oraz naliczonej za nie opłaty w internetowym Portalu Pasażera prowadzonym przez BKM.
Z nowej Smart Taryfy BKM mogą skorzystać podróżujący Białostocką Komunikacją Miejską, którzy posiadają zbliżeniowe karty płatnicze Visa i Mastercard, a także smartfony i zegarki
z funkcją NFC, w których uruchomione są płatności zbliżeniowe – np. Google Pay, Apple Pay lub Garmin Pay.
„Już 90 proc. wszystkich transakcji kartowych w Polsce odbywa się zbliżeniowo, a ten trend wzmocnił się w ostatnich miesiącach pandemii, gdy Polacy coraz częściej wybierali tę metodę płatności w dbałości o zdrowie. Dynamicznie rośnie również liczba miejsc, w których Polacy mogą płacić bezstykowo, obejmując obszary kojarzone do tej pory niemal wyłącznie z gotówką” – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.
„Miasta i ich infrastruktura muszą nadążyć za tymi trendami, aby zapewnić swoim mieszkańcom i odwiedzających ich turystom łatwy, bezpieczny i szybki sposób bezgotówkowego opłacania przejazdów komunikacją miejską. Technologia zbliżeniowa pozwala samorządom budować infrastrukturę miejską, która jest nie tylko nowoczesna i otwarta, ale przede wszystkim przyjazna. Cieszymy się, że możemy wspólnie z Bankiem Pekao S.A. realizować kolejny projekt, którego pozytywne efekty odczują nie tylko mieszkańcy i turyści, ale również budżet miasta” – dodaje Kamila Kaliszyk.
Cyfryzacja i wprowadzanie nowoczesnych produktów w obszarze płatności bezdotykowych jest nie tylko priorytetem Banku Pekao, ale także wpisuje się w strategię rozwoju Białostockiej Komunikacji Miejskiej i miasta Białystok. W niedalekiej przyszłości planowane są kolejne inicjatywy i rozwiązania w ramach Smart City. Dzięki nim ograniczanie tradycyjnych form płatności i dystrybucji biletów papierowych może przyczynić się do zmniejszenia rozprzestrzeniania się COVID-19.
„Plany mamy ambitne. Chcemy by rozwiązania, takie jak karta jako bilet i możliwość obsługi inteligentnych taryf komunikacyjnych były wdrażane w kolejnych miastach. To bezpieczne rozwiązania przyszłości, które my jako bank możemy zapewnić miastom mniejszym i większym już dziś” – zaznaczyła Agnieszka Pietkun, dyrektor Departamentu Sektora Publicznego w Banku Pekao S.A.
Od początku w procesu tworzenia projektu SmartCity w Białymstoku zaangażowany był zespół IT Banku Pekao. Zaawansowane prace polegały na przygotowaniu infrastruktury
i wdrożeniu produkcyjnym rozwiązania odpowiadającego za rozliczenie i obsługę kart wydawanych przez organizacje płatnicze oraz na przeprowadzeniu pełnej ścieżki certyfikacji
w Visa i Mastercard. Dzięki współpracy wielu osób, pasażerowie Białostockiej Komunikacji Miejskiej mogą dzisiaj korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego rozwiązania.
Bank Pekao jest jedynym bankiem w Polsce, który oferuje innowacyjne rozwiązanie Smart City – zbliżeniową akceptację kart płatniczych w komunikacji miejskiej.