Michał Gołkiewicz, współzałożyciel i prezes Sundose, w rozmowie z ISBtech o internetowym biznesie personalizowanych suplementów. Plany, ambicje i rynek w obliczu rosnącej świadomości żywieniowej konsumentów kupujących w sieci.
Michał Gołkiewicz, współzałożyciel i prezes Sundose: Jakie są plany biznesowe Sundose na najbliższy rok?
Widzimy, że propozycja wartości jaką oferuje Sundose znakomicie sprawdza się na rynku polskim. Dlatego stopniowo otwieramy się na kolejne rynki europejskie. Drugim kluczowym procesem jest dalszy rozwój produktu w dwóch aspektach: rozwoju coraz bardziej precyzyjnego silnika personalizacji składu oraz wspierania użytkowników w budowaniu nawyków.
Na jakich rynkach Sundose jest dostępny?
Polska, Niemcy, Wielka Brytania.
Czy firma planuje zwiększyć ekspansję zagraniczną? Jeśli tak, to do jakich krajów?
Sundose wychodzi na kolejne rynki europejskie, w najbliższych miesiącach pojawimy się na kolejnym.
Jakie są plany rozwoju marki na kolejne dwa lata? Jakie planowane są inwestycje?
Mocny rozwój R&D produktu i inwestycja w personalizację opartą na badaniach naukowych.
Ile wart jest rynek suplementów w Polsce?
Zarówno w Polsce, jak i na świecie rynek suplementów diety rozwija się bardzo dynamicznie. Polska jest jednym z największych europejskich rynków. W 2017 r. wartość sprzedaży suplementów diety wyniosła ok. 5,4 mld zł.
Jak będzie rozwijał się rynek suplementów w Polsce i na świecie w najbliżej czasie?
Według prognoz w latach 2020-24 rynek będzie rósł o ok. 5% rocznie (PMR, 2019: Rynek suplementów diety w Polsce 2019).
Jakie są najważniejsze trendy na rynku suplementów?
Personalizacja, ale jednocześnie tworzenie produktów pod wyimaginowane problemy, nad czym ubolewamy. Ponadto mamy do czynienia ze świadomym klientem, który coraz częściej wie czego szukać w składzie suplementu.
Sundose zaprezentował raport o suplementacji. Jakie są najważniejsze, płynące z niego wnioski?
Wzrastająca świadomość społeczna, obawy przed chorobami i nowe trendy związane ze zdrowym stylem życia powodują, że Polacy coraz chętniej sięgają po suplementy. Aż 64% respondentów, biorących udział w najnowszym badaniu przeprowadzonym dla Sundose, w ciągu ostatnich 12 miesięcy korzystało z suplementów, z czego 65% robiło to regularnie. 92% z nich uważa zaś, że suplementacja może przynosić pozytywne skutki dla organizmu.
Z Raportu „Mądre suplementowanie. Personalizacja kluczem do sukcesu. Sundose 2020” wynika, że aż 92% uczestników badania uważa, że suplementacja diety może mieć pozytywny skutek dla organizmu. 65% Polaków przyjmujących suplementy, robi to codziennie lub prawie codziennie, a tylko 5% z nich suplementuje się doraźnie, gdy stosuje dietę. Warto przy tym zaznaczyć, że czas trwania takiej doraźnej suplementacji nie jest długi. Nieco dłuższą, bo miesięczną suplementację wykorzystuje 32% respondentów, jednak okres jej stosowania wciąż nie jest wystarczający. Suplementacja powinna stać się naszym codziennym nawykiem. Minerały i witaminy przyjmowane regularnie przynoszą najlepsze efekty.
Dlaczego jest to tak ważne?
Monika Królak, dietetyk kliniczny Sundose: Jesteśmy tym co wchłaniamy, a nie tym co jemy. Przetworzone, “śmieciowe” jedzenie ma niską zawartość składników odżywczych. Niemal każdej osobie potrzebna jest suplementacja. Nie istnieje jeden suplement uniwersalny dla każdego. Różni nas wiele – styl życia, rodzaj wykonywanej pracy, dieta, schorzenia. Dobór suplementów powinien być rekomendowany przez specjalistów. Także przyjmowanie ich, to nie jest kuracja na kilka tygodni. Tylko regularne zażywanie przyniesie oczekiwane przez nas efekty.
Zarówno niedobór, jak i nadmiar witamin czy minerałów jest szkodliwy. Sundose postawiło na indywidualne podejście i stworzyło wywiad analogiczny do tego, z którym spotykamy się niejednokrotnie podczas wizyty lekarskiej. Pozwala nam to na skomponowanie dopasowanego do nas suplementu. Wyniki Raportu „Mądre suplementowanie. Personalizacja kluczem do sukcesu. Sundose 2020” potwierdzają taką konieczność.
To jeszcze proszę o wyjaśnienie dlaczego taką wagę przykładacie do personalizacji?
Tomasz Styk, współzałożyciel i dyrektor operacyjny Sundose: W kwestii suplementów od 50 lat nic się nie zmieniło, dlatego marka Sundose tak bardzo skupiła się na personalnym podejściu, które jest kluczowym elementem mądrej suplementacji. Możemy tu mówić o suplementacji nowej generacji. Nasz zespół składa się ekspertów – dietetyków, badaczy i farmakologów. Poważnie podchodzimy do kwestii zdrowia, dlatego każde wyniki zdrowotnego wywiadu przeprowadzonego przez Sundose, dodatkowo, indywidualnie można z nami skonsultować lub dobrać skład suplementów na podstawie wyników badania krwi.
Personalizacja w Sundose oznacza, że każda saszetka ma unikalny skład. Jest on dopasowany indywidualnie do potrzeb i celów zdrowotnych, które chcemy osiągnąć. W skład Sundose mogą wchodzić witaminy, minerały, probiotyki, kwasy omega-3, adaptogeny i antyoksydanty w zmiennych proporcjach, zgodnie z indywidualnym zapotrzebowaniem i preferencjami. Należy pamiętać, że suplementacja powinna być procesem ciągłym i odbywać się regularnie, by wzmacniać organizm i zapobiegać chorobom.
Raport „Mądre suplementowanie. Personalizacja kluczem do sukcesu. Sundose 2020” na podstawie badania przeprowadzonego przez ARC Rynek i Opinia sp. z o.o. we wrześniu 2020 na grupie 1004 Polaków w wieku 18-65 lat