Adam Brzezicki z Axis Communications w wypowiedzi eksperckiej o korzyściach płynących dla biznesu z technologii streamingowych.
Technologia przesyłania strumieniowego zawojowała świat biznesu. Dzięki buforowi danych u użytkowników, który przechowuje tymczasowo informacje podczas uzyskiwania do nich dostępu, plik można odtwarzać bez konieczności ściągania go.
Jest to dziś szczególnie istotne dla organizacji ponieważ niezakłócona płynność transmisji obrazu i dźwięku stanowi podstawowe wymagania współczesnego użytkownika w obszarze doświadczeń cyfrowych. Wszyscy wiemy, jak wygodne jest to rozwiązanie. Choć streaming kojarzy się dziś opinii publicznej głównie z rozrywką, technologia ta, szczególnie w monitoringu wideo, może dziś zdziałać znacznie więcej – w biznesie i w życiu społecznym.
Turystyka, transport, edukacja, wydarzenia sportowe i środowisko
Kamery monitoringu wizyjnego mogą dziś znacznie więcej niż tylko dozorowanie otoczenia. Widzimy coraz więcej potrzeb ze strony biznesu pragnącego pokazywać na żywo swoje otoczenie w Internecie. Od hoteli wykorzystujących kamery podłączone online do zademonstrowania swojego otoczenia i wystroju turystom na całym świecie, po publiczne firmy monitorujące infrastrukturę transportową pod kątem zarządzania ruchem czy jakością komunikacji (płynność i bezpieczeństwo).
Nie można pominąć atrakcji miejskich jak punkty obserwacyjne przyrody, wydarzenia sportowe, pikniki i festyny. Streaming życia miasta w różnych jego odsłonach przyciąga uwagę mieszkańców i odwiedzających. Jest też niezwykle przydatny w zastosowaniach edukacyjnych – nie tylko w szkolnictwie, w którym e-learninig staje się powoli główną metodą nauczania. Miejskie kampanie edukacyjne (np. na temat bezpieczeństwa) lub onboarding pracowników we wszystkich sektorach będą skuteczniejsze za sprawą wykorzystania „wideo na żywo”.
Platformy – zaplecze dla streamingu
Platformy YouTube i Facebook wspierają tę technologię oraz oferują bezpłatne nadawanie i streaming niezależnie od wielkości grupy odbiorców nagrania w tym samym czasie. Przeniesienie wizerunku biznesu czy miasta do sieci, prócz dobrego pomysłu i jego egzekucji wymaga jeszcze wysokiej jakości sprzętu i oprogramowania – do podobnych celów najlepsze pozostają rozwiązania platformowe, pozwalające wybrać online odpowiednią do potrzeby aplikację do kamery.
Przykładem takiego rozwiązania jest otwarta platforma ACAP (Axis Camera Application Platform), na której użytkownicy kamer monitoringu, szukający zastosowań biznesowych znajdą gotowe oprogramowanie. Taką sztandarową aplikacją, dedykowaną dla streamingu wideo jest CamStreamer App opracowana przez czeską spółkę NetRex.
Auto reklama na żywo z wyświetlaniem infografik – kamera może więcej
Możliwość łatwego integrowania rozwiązań i produktów stremingowych z monitoringiem wizyjnym pozwala na zwiększenie zdolności marketingowych organizacji. Przykładem jest możliwość wyświetlania dynamicznych infografik w udostępnianym na żywo wideo. Mogą to być informacje o promocjach czy wyprzedażach w sklepie, czy dane pogodowe, godziny otwarcia centrum handlowego i stoisk, wyświetlanie reklam lokalnych restauracji – do tego celu służą aplikacje przeznaczone dla kamer IP.
Takie zadania wykonuje np. CamOverlay App, w której podkład graficzny i jego emitowanie może być zarządzane zarówno poprzez API jak i urządzenia zewnętrzne.
Informacje z systemów zewnętrznych w obrazie – cenne dane dla smart-city, szkolnictwa i przedsiębiorstw w spójnej formie
Potrzeba dodania do obrazu płynącego z monitoringu istotnych danych z produkcji, czy przebiegu innego procesu także jest dziś realizowana w streamingu z kamer za pomocą aplikacji. Pozwalają one na zarządzanie na kamerze IP mikro aplikacjami z innych urządzeń np. sensorów temperatury, urządzeń kontroli dostępu, liczników. Możliwości integracji dla strumieniowania w monitoringu wideo są właściwie nieograniczone. Dzieje się tak dzięki zastosowaniu kontroli funkcjonalności aplikacji poprzez interfejs API. Daje to elastyczne możliwości streamingu z dodatkowymi, ważnymi dla sektora albo indywidualnej organizacji informacjami.
Życie klientów przenosi się coraz mocniej do świata wirtualnego. W rozwarstwionej rzeczywistości coraz łatwiej sięgać po informacje do Internetu. Mając na uwadze nowe zachowania zakupowe i samodzielne wyszukiwanie przez użytkowników interesujących treści oraz coraz mocniejszą rolę obrazu w komunikacji trudno byłoby pominąć rolę streamingu wideo z jego wszystkimi możliwościami w transformacji cyfrowej.
Warto w tym miejscu podkreślić, że nie wszystkie użytkowane i dostępne kamery IP oferują jakość odpowiednią do zastosowań biznesowych. Jeśli chcemy pokazać na żywo fragment miasta, proces produkcji lub analizować dane dla potrzeb transportu, należy zwrócić uwagę na możliwości techniczne tych urządzeń. Kamery standardowo instalowane w laptopach, te, które mają ograniczone możliwości kompresji, lub zbyt mało wydajny procesor, nie zagwarantują jakości, którą powinien dziś oferować streaming. Tylko wysoka jakość obrazu pozwoli z kolei zapewnić odpowiedni poziom doświadczenia użytkownika i wykorzystać możliwości analizy obrazu, jakie daje Sztuczna Inteligencja.