Piotr Sienkiewicz, prezes zarządu BETFAN, w komentarzu eksperckim dla ISBtech o rozwoju technologicznym branży bukmacherskiej.
Aby podtrzymać konkurencyjność w branży bukmacherskiej, wykorzystanie nowych technologii stało się już nie tylko potrzebne, ale absolutnie konieczne. Przykłady ich implementacji są jednak bardzo zróżnicowane. Na początku warto wspomnieć o coraz bardziej powszechnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji do rozwiązań platformowych, która pozwala dostosowywać strony zgodnie z aktualnymi preferencjami użytkowników.
Dzięki temu rekomendowane są im wyłącznie te kategorie i tematy, którymi faktycznie mogliby być zainteresowani. W branży bukmacherskiej działa to m.in. taki sposób, że wygląd strony z zakładami tworzony jest np. na podstawie ostatnich zakładów, ostatnio przeglądanych stron w serwisie, jak i całej dotychczasowej historii gracza. Eliminowane z oferty są zaś te zdarzenia, którym użytkownik nie poświęcał dotychczas żadnej uwagi.
Obecność nowych technologii widać również na przykładzie coraz mocniejszej oferty produktowej gier, zwłaszcza w kategorii na żywo. Dziś gry wirtualne są już absolutnym standardem u wszystkich liczących się bukmacherów na rynku, a jeszcze kilka lat temu stanowiły absolutną niszę. W ich przypadku przebieg spotkania generowany jest przez algorytmy, tak samo jak wyniki.
Ostatnie miesiące to także wzmożone zainteresowanie symulacjami karcianymi i zakładami dotyczącymi dokonań zawodników, które również powstają w oparciu o złożone algorytmy (np. ile podań w najbliższym meczu będzie miał Leo Messi, ile odbiorów będzie miał Sergio Ramos, ile celnych strzałów odda Robert Lewandowski itd.). Rozwój algorytmów przenosi zakłady na zupełnie nowy poziom i pozwala uczestniczyć w rozgrywkach na niewyobrażalnym dotąd poziomie szczegółowości.
Kiedyś oferta była bardzo wąska i ograniczała się do typowania zwycięzców, konkretnego wyniku lub łatwo policzalnych zdarzeń, takich jak np. rzuty rożne. Wkrótce założyć się będzie można niemal o wszystko co wydarzy się podczas spotkania i nie dotyczy to wyłącznie piłki nożnej, ale także pozostałych dyscyplin. A wszystko właśnie dzięki nowej technologii i możliwości wykonywania coraz bardziej zaawansowanych kalkulacji.
W odniesieniu do nowych technologii nie sposób nie wspomnieć również o stale rosnącym znaczeniu automatyzacji marketingu. Firmy działające w branży bukmacherskiej coraz częściej wykorzystują zautomatyzowane narzędzia do pobudzania i komunikacji z graczem.
Inteligentne systemy pomagają w doborze najbardziej efektywnych kanałów dotarcia do gracza i pozwalają dopasowywać komunikację w sposób całkowicie spersonalizowany. Komunikaty nie są już tworzone wyłącznie do grup docelowych, ale do konkretnych, indywidualnych użytkowników, co znacząco zmienia interakcję użytkowników i przyspiesza czas podejmowanych decyzji.
Digitalizacja i cyfryzacja rynku bukmacherskiego w najbliższych latach może również na stałe wyeliminować tradycyjne punkty bukmacherskie, które systematycznie zastępowane są przez SSBT (Self-Service Betting Terminal), czyli terminale samoobsługowe, które działają na podobnej zasadzie jak np. biletomaty.
W najbliższym czasie trend ten może zostać znacząco wzmocniony w wyniku przedłużającej się pandemii i utrzymaniu zasad reżimu sanitarnego, a co za tym idzie – dystansu społecznego. Na popularności będą zyskiwać wszelkiego rodzaju rozwiązania, które do minimum eliminują gromadzenie się ludzi w jednym miejscu, a SSBT idealnie wychodzi naprzeciw tej potrzebie. Coraz popularniejszą alternatywą stają się także betting cornery w pubach, które pozwalają urozmaicać rozrywkę w czasie wspólnego oglądania meczu.
Równolegle do mobilnych punktów rozwijają się także mobilne rozwiązania na urządzenia przenośne, takie jak smartfony i tablety, które pozwalają korzystać z tej formy rozrywki w dowolnym miejscu i czasie, przy zachowaniu pełnej funkcjonalności. W myśl idei mobile first online także zaczyna wypierać punkty naziemne, a odsetek graczy korzystających z mobilnej formy rozrywki od wielu lat nieprzerwanie rośnie.
Dlatego w BETFAN oferujemy dziś usługi w formule Omnichannel, dostarczając ofertę w formatach desktop, mobile, APPS i wspomnianej SSBT. Wychodzimy z założenia, że przygotowanie wygodnej i funkcjonalnej aplikacji jest dziś dla gracza równie istotne jak dobór atrakcyjnej i szerokiej oferty.
Ciekawe czy BetFan posiada swoją technologie poza nakładką graficzną, czy dzieli się zyskiem w zamian za udostępnienie technologii ? 🙂