Pandemia mocno nadszarpnęła sytuację na rynku horeca, ale dzięki zdywersyfikowanym kanałom, ofercie e-commerce i kolejnym inicjatywom internetowym jak webinaria o winach Kondrat Wina Wybrane kontynuuje rozwój biznesu, wskazuje w rozmowie z ISBtech dyrektor zarządzająca Kondrat Wina Wybrane Anna Sułek.
Według raportu sprzedaży Kondrat Wina Wybrane 2019-2020 sprzedaż win czerwonych, utrzymuje się stale na wysokim poziomie. Największą popularnością cieszą się czerwone wina wytrawne, które stanowią aktualnie 79% całej sprzedaży w sieci Kondrat Wina Wybrane. Konsumenci najchętniej wybierają wina za ok. 30 zł.
„Czerwone wina wytrawne zarówno w ujęciu ilościowym jak i wartościowym mają największy udział w naszej sprzedaży. W okresie wiosennego lockdownu zaobserwowaliśmy wzrost sprzedaży win do 30 złotych, dlatego wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, w kolejnych miesiącach nasza oferta win z niższej półki cenowej znacznie poszerzyła się. Nadal najchętniej wybieramy wina czerwone lekkie, o intensywnych i słodkich aromatach czerwonych oraz ciemnych owoców, gładkie i z wyczuwalną słodyczą” – komentuje dyrektor zarządzająca, Kondrat Wina Wybrane.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Kondrat Wina Wybrane z platformą dla rynku win
Wirtualne degustacje, czyli wino w internecie
Najpopularniejsze gatunki i szczepy
Według aktualnych raportów Kondrat Wina Wybrane udział sprzedaży win czerwonych i białych w ujęciu ilościowym jest taki sam i wynosi po 48 %. Udział wartościowy sprzedaży win czerwonych jest nieznacznie wyższy od udziału win białych i wynosi odpowiednio 51% do około 46 %. Wartość sprzedaży win czerwonych według raportów rok do roku wzrosła i wynosi 73%, a w ujęciu ilościowym jest to 71%.
Klienci najchętniej wybierają wina czerwone, wytrawne. Wybór pada przede wszystkim na: primitivo, tempranillo, monastrell, syrah i malbec. Największy udział w sprzedaży ogółem mają wina lekkie (22%) i o owocowym aromacie (51%). Wina ciężkie, zdecydowanie częściej wybieramy w okresie jesienno – zimowym. Ich udział w sprzedaży ogółem aktualnie plasuje się na poziomie 16%, jednak w ujęciu rok do roku wartość tego segmentu wzrosła o 79%. Najchętniej wybieramy wina hiszpańskie, włoskie i francuskie.
Wina wytrawne zarówno w ujęciu ilościowym jak i wartościowym mają największy udział w sprzedaży (87%). Ich sprzedaż rośnie na niekorzyść win półwytrawnych (6%), półsłodkich
(5%) i słodkich (2%). Stale rośnie udział win musujących w sprzedaży ogółem. Na tę chwilę jest to 7%.
Białe wina polskie lepsze niż czerwone
W przypadku win z polskich winnic chętniej wybieramy wina białe. Ich aktualny udział
w sprzedaży win polskich ogółem wynosi 84 %, tym samym notując wzrost o 6% w stosunku do 2019r. Polskie wina czerwone zanotowały 4% spadek udziału w sprzedaży w stosunku do 2019 i aktualnie ich sprzedaż utrzymuje się na poziomie 6 % ogółu sprzedaży win polskich.
Mniejszym zainteresowaniem niż w roku ubiegłym cieszą się również wina różowe.
Ich wartość sprzedaży to 9% i jest to spadek o 2% stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym.
„Warunki klimatyczne w Polsce są bardziej przyjazne dla białych szczepów stąd ich większa różnorodność i lepszy smak. Najpopularniejsze są wina na bazie szczepu solaris, który jest powszechnie spotykany we wszystkich, polskich winnicach. Zazwyczaj są one lekkie i uniwersalne, o średnio intensywnych owocowych aromatach. Coraz większą popularnością cieszą się też szczepy johanniter i hibernal” – komentuje Mikołaj Kondrat, Prezes Kondrat Wina Wybrane.
Wina do 30 zł wybieramy najchętniej
Mamy coraz większą wiedzę o winach, za którą idą sprecyzowane oczekiwania. Przy szerokiej ofercie na rynku i dużej rozpiętości cenowej konsumenci coraz częściej poszukują dobrych win w umiarkowanych cenach. Tegoroczny, wiosenny lockdown również znacząco wpłynął na nasze preferencje zakupowe. Zaczęliśmy częściej wybierać wina do 30 zł. Ich aktualny udział w sprzedaży ogółem to 67% i jest to o 4% więcej niż w analogicznym okresie, w 2019 r. Wina w cenie powyżej 50 zł aktualnie notują spadek udziału o 2%.
Winne trendy jesień-zima 2020/2021
„Wina czerwone są naturalnym wyborem na chłodniejsze miesiące. W tym czasie chętniej sięgamy po wina cięższe, o aromatach pochodzących z dojrzewania w dębowych beczkach tj. wanilia, kokos oraz czekolada. Smakują one wyśmienicie solo jak i z typowymi, jesiennymi potrawami jak grzyby, warzywne i mięsne sosy, gęsina oraz dziczyzna. Popularność zyskują też wina lodowe – słodkie, niezwykle bogate w smaku i wysokiej koncentracji. Wraz ze wzrostem popularności nurtów ekologicznego i wegańskiego coraz większą uwagę zwracamy na pochodzenie wina i jego sposób produkcji. Te trendy będą coraz silniejsze i bardziej zauważalne. W okolicach Bożego Narodzenia i Sylwestra chętniej sięgamy po wina musujące. Z racji świąt, w okresie jesienno – zimowym znacząco wzrasta również zainteresowanie zestawami prezentowymi” – mówi Małgorzata Sułek, Warsztat Wina i sommelier, Kondrat Wina Wybrane.