epoint

Koronawirus i wywołane przez niego skutki gospodarcze wywarły ogromny wpływ na polskich przedsiębiorców. W ciągu 9 miesięcy od wprowadzenia pierwszego lockdownu byliśmy świadkami wielu zmian, szczególnie w branżach bezpośrednio dotkniętych obostrzeniami. Te 9 miesięcy pokazało też, że o wiele większą odpornością na kryzys charakteryzują się firmy rozwinięte cyfrowo. Przedsiębiorcy, w tym także z sektora MŚP, którzy zdali sobie z tego sprawę i przeszli przyspieszony proces cyfryzacji, dziś obserwują już pierwsze efekty. 

Cyfrowe przyspieszenie

Pandemia COVID-19 obnażyła mało zaawansowany stopień cyfryzacji polskich firm, w bardzo dosłowny sposób pokazując zgubne skutki takiego podejścia. Tym samym spełniły się przewidywania i ostrzeżenia ekspertów z branży, którzy alarmowali, że poziom cyfryzacji w Polsce znacząco odbiega od europejskich standardów” – mówi Piotr Szypułka, dyrektor działu utrzymania w Polcom.

Jak wynika z badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego: COVID-19 zdecydowanie przyspieszył cyfryzację polskich firm, która w normalnych warunkach trwałaby zdecydowanie dłużej. Przed pandemią aż 73 proc. przedsiębiorstw nie inwestowało w nowoczesne technologie. Obecnie niemal wszystkie ankietowane firmy (91 proc.) deklarują korzystanie z co najmniej jednego nowego rozwiązania cyfrowego. 70 proc. posiłkuje się nowoczesnymi formami komunikacji, a 10 proc. dużych przedsiębiorstw, które przed pandemią nie posiadały systemu do zarządzania pracą zdalną, zdecydowało się na jego wdrożenie. Wg badania PIE 69 proc. ankietowanych zamierza po wygaśnięciu pandemii korzystać z cyfrowych form komunikacji z klientami, a 45 proc. zadeklarowało pozostanie w internetowych kanałach sprzedaży i obsługi klientów. Ponadto, zgodnie z raportem „Regiony Nexery 2020” 38 proc. firm korzysta z chmury obliczeniowej.

Technologiczna szczepionka

Przed pandemią zaufanie do chmury obliczeniowej rosło rok do roku, ale w tempie odbiegającym od wzrostów w innych krajach. Korzyści z korzystania z chmury – zarówno dla małych, jak i dużych firm – stały się jasne podczas pracy zdalnej. To dzięki chmurze praca z domu była możliwa i efektywna.

„Klienci, którym pomogliśmy wdrożyć rozwiązania chmurowe, jako największą korzyść wskazywali m.in. rozwiązanie problemu niedoszacowania projektów informatycznych oraz znaczne skrócenie czasu od momentu rozpoczęcia prac nad nowym projektem do jego udostępnienia (time to market). Istotne było też umożliwienie firmom uruchomienia nowego projektu bez konieczności ponoszenia inwestycji w sprzęt informatyczny i oprogramowanie, czy też zapewnienie ciągłości działania systemów. Jest to niezwykle istotna, ponieważ jak pokazuje badanie Gartnera firmy tracą średnio 5600 USD na minutę w wyniku przestojów w dostępie do systemów informatycznych” wskazuje Piotr Szypułka z Polcom.

MŚP wykorzystuje potencjał chmury 

Jak wynika z badania Polcom oraz Intela, które przeprowadzono w sektorze MŚP, aż 91 proc. wszystkich pytanych osób wskazało, że wykorzystuje możliwości chmury obliczeniowej w zakresie wsparcia istniejących procesów biznesowych. Oznacza to, że cloud computing to optymalne rozwiązanie w obszarze dostarczania aplikacji biznesowych do obsługi klientów czy zarządzania zasobami przedsiębiorstwa. Natomiast dla 67 proc. respondentów chmura to sposób na poszerzenie zasobów IT bez konieczności inwestowania we własny sprzęt, oprogramowanie i miejsce przechowywania infrastruktury.

Obserwacja decyzji i tendencji cyfrowych wśród rodzimych przedsiębiorców wskazuje na to, że technologiczne rozwiązania i nawyki zostaną z nami na dłużej. Pandemia przyczyniła się do przyspieszenia cyfrowego, które ułatwiło firmom funkcjonowanie i przetrwanie w tym pełnym wyzwań czasie” – podkreśla Piotr Szypułka. 

W dobie kryzysu jest to szczególnie istotne. Z jednej strony jest to najprostsze rozwiązanie i niemal pozbawione ryzyka, a z drugiej sposób na to, żeby zawsze korzystać z najnowszych i najbardziej wydajnych technologii. 

Dla przykładu, klienci Polcom nie muszą kupować własnych serwerów, żeby korzystać z wydajności gwarantowanej przez najnowsze procesory Intel Xeon, w oparciu o które budujemy wszystkie nasze usługi” – wymienia dyrektor działu utrzymania w Polcom.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments