epoint

Po raz kolejny „eCommerce Trends Report 2021” przygotowany przez Divante z Grupy OEX prezentuje opinie ekspertów na temat 12 najważniejszych trendów w handlu internetowym. Według raportu największe znaczenie w 2021 roku będą miały Social commerce (handel społecznościowy), Marketplaces (internetowe platformy handlowa), A.I. (sztuczna inteligencja) oraz Security (bezpieczeństwo). 

W roku 2020 obserwowaliśmy zmiany w handlu na niespotykaną dotąd skalę. Pandemia spowodowała znaczne przyspieszenie rozwoju i wzrost znaczenia handlu online. Nawet jeżeli ostatecznego zakupu dokonujemy w sklepach stacjonarnych, to dotarcie do miejsca transakcji odbywa się wielokanałowo,
z uwzględnieniem doświadczeń omnichannel. Reklamy retargetowane czy powiadomienia push wysyłane w ramach programów lojalnościowych to już nasza codzienność.

Pandemia przyspieszyła proces cyfryzacji handlu

Nadszedł czas eCommerce. Statystyki za 2020 rok w pełni to potwierdzają. W pierwszej połowie 2020 roku konsumenci wydali na zakupy online 347 mld USD, co oznacza wzrost rok do roku o 30,1 proc. 

W ciągu 12 miesięcy zakończonych 31 maja bieżącego roku amerykańscy sprzedawcy handlujący asortymentem na platformie Amazon osiągnęli średnio 160 tys. USD obrotów, czyli o 60 tys. USD więcej rok do roku.

Podczas ostatniego Winter Summit Divante, zakończyłem przemówienie, skierowane do wszystkich pracowników i partnerów, mówiąc, że: eCommerce zmienia rzeczywistość i czyni nasze życiem lepszym i łatwiejszym. Słowa te wypowiadałem z pełną świadomością, jednak nie spodziewałem się, że tak szybko staną się rzeczywistością” – mówi Tomasz Karwatka, Prezes Zarządu Divante.

„Kilka miesięcy później, eCommerce pozwolił światu dalej funkcjonować, a nade wszystko wpłynął na jakość naszego życia podczas lockdown’nu. Łańcuchy dostaw po odpowiednim ich skalibrowaniu zostały utrzymane, a nawet ulepszone. Uważam, że znaleźliśmy się w kluczowym dla branży momencie, co powinniśmy docenić, bo takie sytuacje nie zdarzają się często. Wiem, że dla wielu był to ciężki rok, ale jestem przekonany, że osoby zajmujące się handlem elektronicznym zyskały większy wpływ i większą odpowiedzialność” – dodaje Tomasz Karwatka

Oddajemy głos twórcom eCommerce

Przygotowując raport eCommerce trends 2021 szukaliśmy właściwej równowagi – uznając znaczenie kryzysu związanego z COVID-19, dążyliśmy do tego, aby fakt ten nie zdominował dyskusji. Opowiadając o trendach trudno opierać się wyłącznie na statystykach, zwłaszcza teraz, kiedy wszystko dynamicznie się zmienia. W tegorocznej edycji raportu chcieliśmy więc pokazać długoterminowe trendy, nie polegając jedynie na liczbach. Swoją uwagę przekierowaliśmy na głos ekspertów, którzy na co dzień współtworzą ekosystem eCommerce. Skupiliśmy się na opiniach osób, które nieprzerwanie analizują teraźniejszość
i przyszłość branży.

Zaczęliśmy od przedstawienia 12 najważniejszych trendów eCommerce, które zidentyfikowaliśmy w poprzedniej edycji raportu. Następnie poprosiliśmy 30 liderów opinii, tj. twórców platform eCommerce, branżowych innowatorów, ekspertów i analityków o wytypowanie maksymalnie czterech, których znaczenie wzrośnie w 2021 r., i w największym stopniu będą kształtować rynek. Najczęściej pojawiające się w zestawieniu trendy zebrane w „Top 4 picks for 2021: The Big Movers” to: Social commerce (handel społecznościowy), Marketplaces (internetowe platformy handlowa), A.I. (sztuczna inteligencja), Security (bezpieczeństwo). Trendami, które w ocenie ekspertów stracą w przyszłym roku na znaczeniu okazały się: VR (wirtualna rzeczywistość), loT (internet rzeczy), mobile apps (aplikacje mobilne).

Social commerce a fundamentalna zmiana w Facebook

Aplikacje i platformy społecznościowe pochłaniają lwią część czasu, jaki spędzamy w Internecie, w tym kontekście nie dziwi, że platformy społecznościowe z chęcią sięgają po gigantyczny strumień przychodów generowany przez wydatki na reklamę i prowizje od sprzedaży. To właśnie w 2020 roku Facebook zmienił swój interfejs, uwzględniając ikonę „Marketplace” na środku paska nawigacyjnego. Jest to pierwszy element, który widzi 2,7 mld użytkowników, logujących się do serwisu. Nie bez przyczyny handel społecznościowy został zidentyfikowany jako trend priorytetowy w 2021 roku. Wystarczy wspomnieć, że aż 87 proc. osób kupujących online przyznaje, że media społecznościowe pomagają im podejmować decyzje zakupowe. 

Marketplace – koło ratunkowe dla mniejszych detalistów 

Wzrost znaczenia internetowych platform zakupowych to stale obserwowany trend od kilku lat. Platformy zakupowe online w dobie pandemii stanowiły istotną pomoc, pewnego rodzaju koło ratunkowe, dla wielu detalistów. 

  • Drobni detaliści, doświadczając ogromnych spadków sprzedaży w sklepach, używają marketplce’ów do przesuwania zapasów i utrzymania się na rynku.
  • Amazon podwoił liczbę pracowników w wielu krajach europejskich i uruchomił dodatkowe
    100 000 miejsc pracy podczas pierwszego szczytu pandemii w USA, aby sprostać popytowi.
  • Dynamicznie rozwijają się rynki lokalne. W 2020 roku na Giełdzie Papierów Wartościowych
    w Warszawie zadebiutowało Allegro, stając się największym IPO w historii tego rynku kapitałowego.
  • Rośnie znaczenie handlu B2B. Marketplace’y skupiają w jednym miejscu producentów, dystrybutorów i klientów końcowych. 
  • W 2020 roku do platformy Amazon dołączyło 1,3 mln nowych sprzedawców, co daje 3,4 tys. dziennie. 

A.I. o krok przed AR i VR

Co ciekawe, obok rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, sztuczna inteligencja była trendem, który wykreował najwięcej dyskusji wśród naszych ekspertów. Wskazano, że jej znaczenie wzrosło w porównaniu z poprzednią edycją rankingu, a ponad połowa uznała ją za istotny trend. Istnieją jednak odrębne opinie na temat AR i VR (rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości) – większość twierdzi, że technologie te są oczywiście genialne, ale wymagają transformacji, aby inwestycja w nie stała się opłacalna biznesowo. Aktualnie, 42 proc. przedsiębiorstw korzysta z co najmniej jednej technologii wykorzystującej sztuczną inteligencję. 

Bezpieczeństwo priorytetem w dobie pracy zdalnej

Kradzież cennych danych klientów, ataki hakerów na duże i małe przedsiębiorstwa, zakłócenia w działalności biznesowej – mowa o dobrze znanych ryzykach. Ich prawdopodobieństwo jednak wzrosło w związku z zasadniczą zmianą w sposobie wykonywania pracy. Pandemia, niestety, zapewniła nowe perspektywy dla ataków hakerów. Pracownicy zdalni w niezabezpieczonych sieciach przekazują dane wrażliwe, nie zdając sobie sprawy z podatności ich oprogramowania na naruszenie bezpieczeństwa. To właśnie bezpieczeństwo – od dawna – jest jednym z głównych priorytetów dla twórców eCommerce. Dzisiaj znaczenie tej kwestii jest szczególnie istotne.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments