epoint

Firma SAS, lider rozwiązań z zakresu analityki biznesowej i sztucznej inteligencji, zgromadziła ponad 3500 ekspertów, wizjonerów i menedżerów najwyższego szczebla z trzech kontynentów. Podczas wirtualnego wydarzenia Beyond Tomorrow stworzono zupełnie nową platformę do wymiany doświadczeń i wiedzy.

W ciągu trzech dni odbyły się sesje, dyskusje i warsztaty, mające pomóc organizacjom z Europy Środkowo-Wschodniej, Bliskiego Wschodu, Afryki i Rosji odkryć na nowo możliwości, jakie daje analityka, sztuczna inteligencja, data science oraz strategia rozwoju oparta na danych. 

Rok 2020 upłynął pod znakiem pandemii COVID-19, co znacznie zmieniło zarówno sposób prowadzenia biznesu, jak i nasze codzienne życie. Restrykcje sanitarne zmusiły nas wszystkich do poszukiwania nowych sposobów komunikacji. To przyczyniło się do znaczącego przyspieszenia cyfrowej transformacji. Strategie zaplanowane na okres kilku lat musiały zostać zrealizowane w ciągu tygodni lub dni.

Dziś, dostawcy usług z zakresu ochrony zdrowia, stali się firmami telemedycznymi. Ubezpieczyciele zaczęli świadczyć usługi samoobsługowej oceny roszczeń. Firmy z branży retail wdrożyły nowe modele sprzedaży i dostawy towaru bez kontaktu. Banki rozszerzyły zakres usług mobilnych. Obecnie działania w sferze cyfrowej są ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, a dane, analityka i rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję odgrywają kluczową rolę w procesie przystosowywania się do nowych realiów. 

Czy jesteś gotowy na całkowicie cyfrowy świat? 

Konferencja Beyond Tomorrow trwała trzy dni. Pierwszy – Data Science Day – dedykowany był różnym narzędziom z zakresu zaawansowanej analityki i sztucznej inteligencji, kwestiom technicznym data science, a także podnoszeniu umiejętności i rozwojowi kariery w obszarze analityki. Dzień rozpoczął się wystąpieniem futurysty i badacza trendów Richarda van Hooijdonka. Ekspert zwrócił uwagę na dwa aspekty pandemii, które wymusiły i przyspieszyły rozwój technologiczny. Pierwszy z nich to zwrot ku autonomii, drugi to potrzeba wyeliminowania bezpośredniego kontaktu. 

Faktem jest, że wiele firm, a nawet krajów musi zmierzyć się z problemem braku cennych dóbr i zasobów, w sytuacji, gdy zarówno branża logistyczna, jak i produkcyjna przeżywały problemy w związku z COVID-19. To sprawiło, że menedżerowie i rządy myślą o uzyskaniu większej autonomii, aby uniezależnić się od czynników zewnętrznych i zmiennego środowiska biznesowego. Jako przykład Richard van Hooijdonk przytoczył miasta w Chinach, które przechodzą obecnie transformację, mającą na celu uczynienia ich w pełni samowystarczalnymi. 

Zdaniem eksperta, maszyny i sztuczna inteligencja zmienią rolę ludzi w wielu relacjach biznesowych. Przykłady można znaleźć w każdej branży: od handlu, który stawia na samoobsługę i usługi bezkontaktowe, po sektor finansowy, gdzie płatności są realizowane prawie wyłącznie online. Richard van Hooijdonk wierzy, że za 5-10 lat trend ten stanie się standardem, a nawet pójdziemy o krok dalej: dostawy będą realizowane przez drony, a stworzenie listy zakupowej będzie równoznaczne z wizytą w supermarkecie. 

Profesor Nikolaos Kourentzes, ekspert w dziedzinie analityki predykcyjnej i sztucznej inteligencji, przedstawiciel Skövde Artificial Intelligence Lab w Szwecji oraz Konstantinos Mpahas, szef działu Customer Advisory na Europę Południowo-Wschodnią w SAS omówili rolę rozwiązań open source w tworzącej się nowej ekonomii. Eksperci podkreślili, że technologia ta daje analitykom dodatkową elastyczność i możliwość eksperymentowania. Jednocześnie ważna jest możliwość łatwego przejścia od badań do wdrożenia modeli w praktyce oraz sprawdzenia ich w produkcji, dzięki czemu firmy mogą wykorzystywać więcej pomysłów i efektów pracy specjalistów data science, które wpłyną na ich efektywność. Platforma analityczna SAS Viya zapewnia takie możliwości, pomaga zarządzać modelami open source i osadzać je w procesach biznesowych. 

Jak wyróżnić się w swojej branży? 

Drugiego dnia odbył się Industry Day. Rozpoczął się wystąpieniem dr Jima Goodnighta, dyrektora generalnego SAS. „Pracując w SAS zawsze polegaliśmy na innowacji i kreatywności. Obecnie to doświadczenie jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej, co ma związek z ogromnym tempem zmian: rozwiązania, które sprawdzały się w styczniu, stały się bezużyteczne w kwietniu, a firmy muszą się szybko dostosowywać do aktualnych realiów biznesowych. Analityka SAS to umożliwia”. 

Rozwiązania SAS są wykorzystywane m.in. do tworzenia optymalnych łańcuchów dostaw w branży retail, minimalizowania ryzyka zakłóceń w biznesie, zwiększania dokładności prognoz biznesowych. Ponadto, analityka odgrywa kluczową rolę w walce z pandemią COVID-19. Stare modele analityczne nie były w stanie przewidzieć nowych ognisk pandemii i ich skali. SAS niezwłocznie zaczął rozwijać nowe modele, aby służba zdrowia, rządy i instytucje publiczne mogły zapewnić odpowiednie wsparcie i wdrażać działania prewencyjne. Dr Goodnight wskazał również na rosnącą rolę analityki w przeciwdziałaniu nadużyciom. Walka z pandemią wiąże się z wydatkami ze strony rządu, co przyciąga przestępców i stwarza nowe zagrożenia w różnych obszarach. Analityka pozwala ograniczyć ten proceder i zmniejszyć straty. 

Swoją prelekcję wygłosił również Rik Vera, współzałożyciel Nexxworks, wspierający firmy w tworzeniu strategii biznesowych, stawiających klienta w centrum. Ekspert zwrócił uwagę na fakt, że COVID-19 nie był powodem zmian, które obserwowaliśmy w tym roku, ale przyspieszył transformację, która swój początek miała dużo wcześniej – w latach 2010-tych, a nawet 1990-tych. Ekspert porównał dzisiejsze realia do czasu uderzenia meteorytu, który spadł na Ziemię miliony lat temu. Po tym wydarzeniu przetrwały te zwierzęta, które potrafiły dostosować się do zmian. Tak samo dziś, przetrwają te firmy, które elastycznie podejdą do zmiennych realiów rynkowych, przebudują się oraz kompleksowo i w przemyślany sposób wdrożą najnowsze technologie. 

Podczas dyskusji rynkowych i sesji poświęconych branżom, takim jak bankowa, ubezpieczeniowa, telekomunikacyjna i retail zostały omówione konkretne pomysły i przykłady zastosowań. Valentina Larina, menedżer z działu Retail & Customer Experience Practice w SAS zwróciła uwagę na fakt, że przedstawiciele sektora handlu detalicznego musieli stawić czoła problemom takim jak zwiększona konkurencja na trudnym rynku, który dotknęło wiele ograniczeń związanych z pandemią; większe oczekiwania klientów; problemy z logistyką; potrzeba wdrożenia nowych kampanii marketingowych i wiele innych. Następnie zaprezentowała, w jaki sposób SAS nie tylko pomaga rozwiązać te problemy, ale także zapewnia zrównoważony rozwój całej organizacji. 

Startegia 2021 

Głównymi bohaterami trzeciego dnia – Executive Day – byli przedstawiciele zarządów firm i organizacji z całego regionu, którzy musieli stawić czoła wyzwaniom związanym z pandemią. Podczas sesji plenarnej, przedstawiciele SAS zaprezentowali przegląd sytuacji w ich regionach, a zaproszeni do dyskusji goście z firm wykorzystujących rozwiązania SAS, opowiedzieli o swoich projektach i osiągnięciach. 

Częścią Executive Day było również wystąpienie gościa specjalnego – Raymonda Kurzweila, wynalazcy i futurysty oraz seria warsztatów dla liderów biznesu. W ramach zaufanej społeczności, uczestnicy dyskutowali o poszukiwaniu nowych możliwości w czasach kryzysu, a także roli zaawansowanej analityki i sztucznej inteligencji we wsparciu firm z różnych branż w znalezieniu odpowiedzi na wyzwania i przygotowaniach na zmiany, które czekają je w przyszłości. 

W wydarzeniu uczestniczyło 70 prelegentów reprezentujących klientów SAS, 11 ze stowarzyszeń i firm analitycznych (takich jak IDC), 10 prezesów regionalnych z firm partnerskich (takich jak Microsoft) oraz 42 specjalistów z SAS, którzy podzielili się swoją wizją i doświadczeniem. Ponadto odbyły się dyskusje ekspertów w przestrzeniach demo, networking, tematyczne oraz branżowe czaty, a także gra interaktywna The Land of Data. 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments