OPPO, globalny producent urządzeń mobilnych, zaprezentowało podczas czwartych Międzynarodowych Targów Wzornictwa Przemysłowego w Chinach (CIDDE), paletę nowych projektów koncepcyjnych opartych na filozofii zorientowanej na użytkownikach.
Wspomniane projekty zostały stworzone przez wiodące japońskie studio projektowe – Nendo, stworzone przez Oki Sato. Podczas wystawy, OPPO zaprezentowało również serię projektów klasycznych produktów, prezentując swoje unikalne spojrzenie na wykorzystanie formy, materiałów i interakcji, które towarzyszą marce od samego początku.
Międzynarodowe Targi Wzornictwa Przemysłowego (CIIDE) to ogólnokrajowe wydarzenie poświęcone wzornictwu przemysłowemu w Chinach. Pod hasłem „New Designs, New Trends, New Momentum” OPPO zaprezentowało w tym roku ekspozycję opartą na retrospektywie i prezentującą klasyczne już, nadające w swoich czasach ton branży, wzory produktów z całej swojej historii.
Przełomowe projekty OPPO obejmują również technologie fotograficzne. W 2014 roku OPPO wprowadziło na rynek model N3 – pierwszy na świecie smartfon z kamerą obracaną przy pomocy dedykowanego napędu. W 2018 roku smartfon Find X z pełnoekranowym wyświetlaczem wykorzystywał pionierską, wysuwaną konstrukcję, dzięki której po aktywacji aparat wysuwany jest z wnętrza telefonu. Na tę innowację składało się 11 komponentów, w tym przednie i tylne kamery oraz czujniki, co pozwoliło uzyskać stosunek ekranu do obudowy na poziomie 93,8%. W roku 2019 OPPO przełamało kolejne granice, wprowadzając na rynek Reno 10x Zoom wyposażony w unikalne rozwiązanie wysuwanego aparatu, które od początku stanowi inspiracje wśród producentów smartfonów.
Podczas tegorocznego CIIDE OPPO zaprezentowało koncepcyjne projekty „slide-phone” i „music-link”, które zostały przygotowane we współpracy z japońskim studiem Nendo. Pomysł na „slide-phone” powstał na bazie wspólnej konstatacji OPPO i Nendo, że użytkownicy smartfonów w coraz większym stopniu polegają na swoich smartfonach w interakcji z otaczającym ich otoczeniem.
Aby dorównać ciągle rosnącemu zapotrzebowaniu na funkcjonalność, smartfony są projektowane w coraz większym rozmiarze, co sprawia, że stają się coraz mniej wygodnie i poręczne. Ta tendencja w kierunku większych smartfonów stała się coraz większym problemem dla użytkowników. Na podstawie tych obserwacji powstała koncepcja „slide-phone”, na którą składa się konstrukcja z trzema składanymi ekranami, które są przymocowane za pomocą zawiasów składanych w tym samym kierunku. Wszystko to zapewnia użytkownikom elastyczność w zakresie zmiany formy telefonu w zależności od potrzeb. Co więcej, rysik umieszczony w telefonie pozwala użytkownikom na jeszcze łatwiejsze i bardziej efektywne wykorzystanie telefonu do pracy lub innych, bardziej złożonych zadań.
Inny projekt koncepcyjny OPPO i nendo, „music-link”, to kolekcja urządzeń skupionych wokół pary słuchawek TWS, która zawiera smartwatch, głośnik AI, przenośną ładowarkę i ładowarkę indukcyjną. Wszystkie sprzęty zaprojektowano w eleganckiej i minimalistycznej formie, która odzwierciedla oczekiwania dzisiejszych użytkowników. Kiedy słuchawki TWS i przenośne etui do ładowania są umieszczone na głośniku AI, użytkownicy mogą cieszyć się płynnym przechodzeniem muzyki ze słuchawek do głośnika. Synergia wzornictwa pomiędzy tymi konstrukcjami oraz nacisk na przenośność i wygodę odzwierciedla integrację technologii z filozofią projektowania użytkowego OPPO.
Komentując partnerstwo, CEO i główny projektant Nendo, OKI Sato, powiedział: „Byłem pod wrażeniem filozofii OPPO, która polega na wykraczaniu poza dzisiejsze schematy wykorzystanie najnowszych technologii i dąży do tworzenia projektów przede wszystkim skupionych na użytkowniku. Z niecierpliwością czekam na nowe koncepcje zespołu OPPO, jak również na to, w jaki sposób dalej udawać się im będzie osiągnąć taką równowagę między technologią i podejściem human-oriented”.
Xiao Bo, główny projektant Industrial Design w OPPO dodaje: “Studio Nendo i jego projekt są bliskie filozofii OPPO dotyczącej orientacji na użytkowniku w procesie projektowania. OPPO dąży do tego, aby użytkownicy mogli cieszyć się zachwycającymi doświadczeniami związanymi z najnowszą technologią i estetycznym wzornictwem. Partnerstwo to opiera się na przekonaniu, że aby stworzyć przełomowy produkt technologiczny zapewniający odpowiedni komfort użytkowania, musimy skupić się na człowieku. W przyszłości chcemy jeszcze bardziej opierać się na tym podejściu, a co za tym idzie tworzyć rozwiązania o jeszcze bardziej płynnym, przyjaznym dla użytkownika doświadczeniu”.
OPPO jako globalny lider dążący do idealnej synergii najwyższej estetyki i innowacji już na samym początku istnienia własne centrum wzornictwa przemysłowego, które ma na celu inkubację wzornictwa i innowacji w branży. Centrum zostało certyfikowane przez Krajowe Centrum Wzornictwa Przemysłowego w Chinach w dniu 22 listopada 2019 roku. Nowoczesne wzornictwo produktów OPPO zostało również dobrze przyjęte i uznane przez branżę. W tym roku OPPO Find X i Reno3 Pro otrzymały nagrody Good Design Awards 2020, a OPPO Find X2 Pro zdobyło nagrodę Swan Award w Chińskim Konkursie Projektowania Telefonów Komórkowych. OPPO będzie nadal koncentrować się na projektowaniu produktów, poszukując rozwiązań mających na celu połączenie technologii i estetyki, aby ułatwić relacje między ludźmi, urządzeniami i otaczającym ich światem.