epoint

W tegorocznej edycji flagowego konkursu dla najbardziej obiecujących innowacji z obszaru medycyny i opieki zdrowotnej – EIT Health Catapult, wyłoniono dziewięć najlepszych rozwiązań w Europie. Zwycięzcy otrzymali łącznie wsparcie w wysokości ponad miliona euro. 

W kategorii Biotech najlepsza okazała się UVera, która w finale pokonała zespoły z Wielkiej Brytanii i Austrii. Opracowana przez Polaków substancja to naturalny, wysoce wydajny i łatwy w aplikacji UV protektor o wyjątkowej stabilności i szerokim spektrum działania przed promieniowaniem słonecznym UV (promienie UVA, UVB, UVC). To przełom, bo obecnie stosowane filtry UV, tworzone przemysłowo, nie są obojętne dla zdrowia i środowiska. Mogą powodować uszkodzenia DNA, zwiększać ryzyko raka skóry, gromadzić się w tkankach i powodować reakcje alergiczne.

Dodatkowo, nie są obojętne dla środowiska. W czasie kąpieli filtry są zmywane i trafiają do ekosystemu morskiego. Szacuje się, że tylko w 2019 roku sprzedano 1,2 mld sztuk kremów do opalania o składzie, który nie jest obojętny dla środowiska. Coraz więcej krajów zakazuje stosowania niektórych produktów do opalania w „basenach wodnych” – tak jest m.in. na Hawajach, wyspach Palau, Florydzie itd. Innowacja opracowana przez polski start-up rozwiązuje oba problemy – filtr stworzony przez UVerę jest bezpieczny dla ludzi i środowiska. 

Założycie UVera (od lewej: Kiciak, Jander, Wierzchos)

UVera otrzyma grant 40 tys. euro oraz dodatkowe 10 tys. euro dzięki zdobytej podczas konkursu nagrodzie publiczności. UVera zostanie także zaprezentowana inwestorom w globalnym centrum finansowym – NASDAQ Tower w Nowym Jorku. 

„To jest nasz rok! W lipcu zdobyliśmy prestiżowy grant EIC Accelerator „Green Deal” w kwocie 2,5 mln eur na budowę pilotażowego zakładu produkcyjnego. Teraz zdobyliśmy pierwsze miejsce we flagowym konkursie EIT Health Catapult dla innowacyjnych start-up’ów z dziedziny biotechnologii. Nasze rozwiązanie zostanie zaprezentowane w sercu biznesu Nowego Jorku. Z ekscytacją patrzymy w przyszłość!” – mówi dr Magdalena Jander, prezes UVera.

EIT Health Catapult to jeden z aż 23 programów akceleracyjnych jakie EIT Health uruchomiło w 2020 r. Wszystkie te inicjatywy łączy jeden cel – poszukiwanie i rozwój innowacji, które przyczyniają się do poprawy diagnostyki i leczenia pacjentów, ale też prowadzenia zdrowego trybu życia.

Nagrody przyznane zwycięzcom EIT Health Catapult wynoszą, odpowiednio, 40, 20 i 10 tys. euro dla pierwszych trzech najlepszych projektów w kategoriach biotech, medtech i digital. Oprócz tego, do zwycięzców trafia 800 tys. euro od sponsorów, takich jak Nasdaq, Amazon Web Services, L3S Partnership, Virdis Group, Lallianse i McDermott Will & Emery.

Dodatkowo, zespoły korzystają z profesjonalnych sesji mentoringowych i coachingowych o wartości 300 tys. euro. EIT Health Catapult to nie tylko konkurs, ale trójetapowy proces dopracowywania innowacji, który trwa cały rok. W trakcie programu uczestnicy otrzymują wsparcie ekspertów i mentorów, którzy pomagają w dopracowaniu projektów oraz dostęp do inwestorów. W ten sposób wartość dodaną z udziału w EIT Health Catapult wynoszą także te start-upy, które nie znalazły się na liście zwycięzców. 

“Dziewięciu wyłonionych zwycięzców programu EIT Health Catapult prezentuje niezwykle wysoki poziom biznesowy i merytoryczny. Systemy opieki zdrowotnej w Europie są pofragmentowane. Dlatego dostęp do sieci EIT Health jest niezwykle ważny i pomocny w międzynarodowym rozwoju innowacji. Witamy zwycięzców programu w rodzinie EIT Health. Będziemy ich wspierać, udostępniając naszą sieć, by budowali siatkę kontaktów, rozwijali wiedzę i zyskiwali dostęp do zasobów – wszystko po to, by ich projekty i innowacje przekształciły się w realne, dostępne rozwiązania, wspierające europejskich pacjentów” – powiedział Kurt Höller, business creation director w EIT Health.

Tegoroczna edycja EIT Health Catapult koncentrowała się na diagnostyce i poprawie jakości opieki zdrowotnej. Wśród rozwijanych innowacji pojawiły się takie pomysły jak projekt chemioterapii nowej generacji, czy systemy wczesnego wykrywania objawów dziecięcego zapalenia opon mózgowych. Program Catapult, jak sama nazwa wskazuje, to punkt startowy do dalszego rozwoju innowacji. Firma Sparing Vision, jeden z poprzednich zwycięzców konkursu, dzięki wygranej pozyskała 44,5 mln euro finansowania od inwestorów. Sparing Vision pracuje nad genowymi terapiami pomagającymi w leczeniu różnych, chronicznych chorób oczu. 

W ciągu pięciu edycji w programie wzięło udział 189 start-upów z 47 krajów, ponad 3 tys. ekspertów z obszaru healthcare z całej Europy i ponad 400 inwestorów. 

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments