Zsolt Balogh, Liferay
epoint

Zolt Balogh, General Manager Liferay w rozmowie z ISBtech o planach rozwojowych spółki.

Podsumowując rok, czy mógłbyś powiedzieć, jak widzisz zmieniające się podejście klientów/firm do nowych technologii, zwłaszcza w czasie pandemii?

Osobiście uważam, że branża technologiczna jest częścią gospodarki, która może naprawdę skorzystać na tych wydarzeniach. Obserwując jak firmy niespiesznie realizowały strategię cyfryzacji, co trwało nawet kilka lat, obecnie widzę, że ich plany zostały przyspieszone.

Pandemia koronawirusa sprawiła, że firmy muszą szybciej działać, a ponieważ ludzie reagują na zmiany z większą akceptacją, taki postęp jest możliwy. Mogliśmy więc przejść do kanałów cyfrowych w kilku obszarach, gdzie wcześniej nie było łatwo do tego przekonać ludzi. Tak jak na przykład w bankowości, ludzie bardziej zainteresowali się rozwiązaniami bankowości cyfrowej, więc nie chodzą już do swoich oddziałów osobiście, tylko załatwiają sprawy przez Internet.

Cały czas obserwujemy, że zwłaszcza te firmy, które miały platformę cyfrową, obecnie przodują na rynku. Na przykład, w marcu widzieliśmy instytucje rządowe, czy opieki zdrowotnej, wdrażające zmiany w ciągu dwóch tygodni, by umożliwić ludziom załatwianie spraw zdalnie, co nigdy wcześniej nie było możliwe.

To, co widzimy, to także rozwój rozwiązań technologii chmury, ponieważ przede wszystkim jest to bezpieczniejsze, szybsze i nie trzeba budować zespołu IT od podstaw.

Czy możesz nam powiedzieć, które firmy technologiczne najbardziej tego potrzebowały? Co teraz jest ich priorytetem i czy było to na przykład wdrożenie nowej technologii, czy tylko jej aktualizacja, jeśli już istniejące technologie są odpowiedzią na zmieniające się potrzeby?

Jeśli ktoś już miał platformę, zwykle bazował na niej. Kilka firm zaczęło dostrzegać potrzebę posiadania portali usługowych SaaS, które zapewniają użytkownikom możliwość łączenia się z aplikacjami opartymi na chmurze za pośrednictwem Internetu i korzystania z nich.

Innym ważnym medium w tym roku były intranety i platformy współpracy oraz baza wiedzy, ponieważ wszyscy przenieśli się na pracę zdalną. Wdrażanie nowych pracowników w tym czasie stało się niezwykle wymagające i wiele firm zaczęło szukać, jak mogą usprawnić ten proces. W naszym węgierskim oddziale przeprowadziliśmy ankietę wśród pracowników, aby sprawdzić, jak jako firma zareagowaliśmy na koronawirusa i mogę z dumą powiedzieć, że zespół zareagował pozytywnie, zwłaszcza na systemy, które wdrożyliśmy na samym początku pandemii.

Tak więc dla nas, jako firmy Liferay, kluczowa była wiedza, a także komunikacja i współpraca między kolegami za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Dzięki temu, możemy osiągnąć 93% wskaźnik zaangażowania, który jest naprawdę wysoki w porównaniu do sektora IT, który wynosi średnio około 67%.

Jakie są Twoje oczekiwania dotyczące przyszłego roku, co będzie ważne w ciągu najbliższych 12 miesięcy?

Ponieważ wszyscy przenieśli się do kanałów cyfrowych, musi istnieć jakiś czynnik odróżniający firmy na tle konkurencji i według mnie będzie to doświadczenie użytkownika. Firmy muszą inwestować w odpowiedni Customer Experience (CX), który umożliwi łatwe prowadzenie działalności przy współpracy z innymi partnerami, a także zapewni najwyższej jakości doświadczenie od początku do końca.

Nie tylko przy składaniu zamówień, ale również jeśli potrzebne jest wsparcie od dostawcy,
można je uzyskać za pośrednictwem kanałów cyfrowych. Jak zauważyliśmy w tym roku, ludzie chętniej korzystają z rozwiązań cyfrowych, dlatego na przykład w bankowości spodziewamy się oszczędności dzięki automatyzacji i cyfryzacji przepływów pracy.

Odnosi się to również do handlu, w którym bardzo ważne będzie rozpowszechnianie kanałów sprzedaży online, ponieważ ludzie przyzwyczają się do składania zamówień przez Internet. Jeśli firmy zainwestują w lepsze doświadczenie użytkownika, dając na przykład możliwość zamawiania co tydzień tego samego, lub sugestie przy wyborze produktu, to te rzeczy mogą być kluczowymi wyróżnikami dla firmy.

Jeszcze jedna rzecz o której chciałbym wspomnieć, to możliwość szybkich zmian w kanałach cyfrowych. Nasi klienci szukają rozwiązań, aby mogli łatwo wejść na rynek z technologiami SaaS, ponieważ w zasadzie nie muszą tworzyć i budować od zera nowych zespołów IT, dzięki czemu mogą zaoszczędzić czas i pieniądze.

Jak Liferay odnosi się do trendów, o których wspomniałeś wcześniej?

Liferay to technologia platformy cyfrowej zapewniająca komfort użytkowania, więc zasadniczo nasi klienci bazując na naszej platformie mogą tworzyć i rozwijać to, co chcieliby osiągnąć. Obecnie mamy w ofercie najnowszą cyfrową platformę e-commerce, która pomaga naszym klientom wspierać nie tylko część usługową SaaS, ale także część handlową ich biznesu cyfrowego.

Zaczęliśmy również oferować technologię chmury – nasze rozwiązanie o nazwie DXP Cloud, które umożliwia klientom uruchamianie wszystkiego w chmurze, dzięki czemu nie muszą kupować całej infrastruktury. Naszą chmurę budujemy na podstawie ogólnych dostawców usług w chmurze, a nasi klienci wkrótce będą mogli wybrać dostawcę chmury, z którego chcieliby korzystać.

Ponadto, chcemy oferować rozwiązania, aby pomóc naszym klientom szybciej wejść na rynek i to jest kierunek, w którym będziemy się rozwijać w ciągu najbliższych kilku lat.

Jak Liferay postrzega polski rynek?

Liferay tworzy technologie open source, a Polskie firmy bardzo często korzystają z naszych rozwiązań. Lubimy pokazywać naszym klientom, jak możemy im pomóc rozwinąć działalność szybciej, bezpieczniej i zgodnie z przepisami. Oferujemy również wsparcie w rozwiązaniach z technologii chmury.

Nasz plan na Polskę to kontynuacja współpracy z klientami oraz rozwinięcie portfolio o nowych klientów, na tych którzy potrzebują naszej pomocy w procesach digitalizacji, aby były szybsze i bezpieczniejsze.

Jakie są Wasze plany na ten rok?

Chcemy dążyć do tego, by jako organizacja zorientowana na klienta, jeszcze lepiej mu służyć. Chcemy również w tym roku skupić się na rozwiązaniach wertykalnych, abyśmy mogli pokazać, w jaki sposób możemy obsługiwać firmy. Jesteśmy 20-letnią firmą z ogromnym doświadczeniem, stworzyliśmy rozwiązania z kategorii platform cyfrowych doświadczeń, gdzie wypracowaliśmy nasz produkt – jedna platforma, nieskończone rozwiązania, co w zasadzie oznacza, że wszystko można zbudować w oparciu o Liferay.

W tym roku chcielibyśmy skupić się na odpowiednim przesłaniu i zapewnić, że faktycznie możemy dostarczać te rozwiązania bezpośrednio dla naszych klientów, ponieważ widzimy potrzebę szybkości i jesteśmy w stanie dostarczyć kompletne rozwiązania, a nie jedynie platformę.

Odnośnie cyberbezpieczeństwa, które jest bardzo ważnym tematem. Czy mógłbyś skomentować ten segment?

Dokładamy wszelkich starań, aby nasze produkty były bezpieczne, zawsze przeprowadzamy kilka testów, które są wymagane do zabezpieczenia naszej technologii. Dbamy również o zgodność, abyśmy mogli upewnić się, że nasze dotychczasowe rozwiązanie, a także produkty, które działają w naszej chmurze, są bezpieczne dla naszych klientów, a organizacje zdrowotne i rząd mogą faktycznie korzystać z tych platform.

Instalujemy również i wdrażamy dogłębnie wiele systemów, które pomogłyby nam zapewnić odpowiednie zarządzanie danymi, również pod kątem legislacji Unii Europejskiej. Cyberbezpieczeństwo to bardzo ważny obszar dla wszystkich firm dlatego w nie inwestujemy. Jednak może ono działać tylko wtedy, gdy ludzie zrozumieją powagę sytuacji i na przykład będą używać bezpiecznego hasła.

Miejmy więc nadzieję, że społeczeństwo również dorośnie i będzie w stanie przestrzegać podstawowych zasad cyberbezpieczeństwa.

Ponieważ o CD Projekt i gamingu jest teraz głośno, chciałbym Cię zapytać, czy nie byłbyś chętny do rozwijania jakiegoś projektu platformy rozrywkowej? Czy widzisz potencjał w takich przedsiębiorstwach?

Jak dotąd nie widzimy bezpośredniego połączenia, ponieważ pracujemy nad obszarem usług SaaS, e-commerce, intranet – są to rozwiązania potrzebne każdemu, niezależnie od sektora działań.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments