epoint

Rynek tzw. diety pudełkowej ma coraz większy udział w segmencie spożywczym i na rynku e-commerce. Jednym z największych graczy w Polsce jest firma Kukuła Healthy Food, która w 2020 roku zanotowała 18 mln zł przychodu i aktualnie planuje rozbudowę hali produkcyjnej.

W 2020 roku zanotowaliśmy wzrost sprzedaży na poziomie 80% w porównaniu do 2019 roku przy inwestycji ok. 1 mln zł. Prócz modernizacji produkcji, logistyki i systemu obsługi klienta, znacznie powiększyliśmy także obszar dostaw. Na tę chwilę dowozimy już do ponad 1100 miejscowości w całej Polsce. Nasze menu rozszerzyliśmy o 5 nowych programów dietetycznych. Pandemia Covid-19 przyczyniła się do zawieszenia naszej usługi vendingowej w klubach fitness ze względu na ich zamknięcie, ale tylko nieznacznie wpłynęła na ogólną skalę zamówień w ramach abonamentów. W pierwszej połowie kwietnia 2020 odnotowaliśmy ok. 25% spadek liczby abonamentów na co na pewno miała wpływ również Wielkanoc. W czerwcu zamówienia wróciły do stanu sprzed pandemii, a wrzesień, październik i listopad były dla nas rekordowe pod względem sprzedaży w 2020 roku. Ostrożnie, ale z optymizmem patrzymy w przyszłość. W styczniu 2021 prócz wielu nowych klientów obserwujemy również znaczny powrót grona z pierwszego kwartału 2020 roku, które zapewne m.in. przez pracę zdalną, czy też niepewną sytuację na rynku pracy zawiesiły abonament. Napływ nowych klientów wiąże się z dalszą inwestycją w linię produkcyjną oraz wprowadzeniem nowych programów dietetycznych. W tym roku planujemy rozbudowę hali produkcyjnej. Rok 2020 chcielibyśmy zakończyć z wynikiem na poziomie 25 mln zł” – podsumowuje Jakub Kukuła, pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food.

Wpływ pandemii Covid-19 na branżę diet pudełkowych

Catering dietetyczny pomimo pandemii nadal znajduje się w czołówce najszybciej rozwijających się branż w Polsce, ale wiosenny i jesienny lockdown najprawdopodobniej przyspieszy konsolidację branży. Nawet duże firmy rozglądają się za inwestorami lub planują sprzedaż, natomiast wiele lokalnych firm, które dostarczały po ok. 50-100 zestawów dziennie już zniknęły z rynku. Z drugiej strony, ze względu na niski próg wejścia wciąż powstają nowe. Część z nich to efekt przebranżowienia się lokali gastronomicznych, które ze względu na rządowe obostrzenia musiały przestawić działalność jedynie na tzw. „wynosy” i „dowozy” więc w ramach rozszerzenia oferty prócz dotychczasowego menu zajęły się również dietami pudełkowymi. Inne walczą jeszcze o klienta różnego typu promocjami i rabatami. Niestety patrząc na niektóre oferty to są one już na granicy opłacalności. Według mnie aktualnie stabilną sytuację mają jedynie te firmy, które z rozwagą inwestowały w rozwój oraz nie boją się pokazać klientom jak wygląda produkcja „od kuchni”, bo to potwierdza, że spełniają wszelkie standardy higieny i bezpieczeństwa. Pandemia pokazała również, że w branży cateringu dietetycznego dobry marketing i ładna strona internetowa nie wystarczą, niska cena nie zawsze jest wyznacznikiem sukcesu, oraz że najistotniejszą wartością jest jakość oferowanych usług. To potwierdza również przeprowadzone przez nas badanie „Jak odżywiają się Polacy Kukuła Healthy Food
2020”, z którego wynika, że aktualnie podczas zamawiania dań gotowych i zakupu produktów spożywczych na jakość zwraca uwagę aż 73% Polaków. Na drugim miejscu jest cena (69%), a na trzecim smak (55%)” – mówi Jakub Kukuła.

Najczęściej wybierane diety

Według danych sprzedażowych Kukuła Healthy Food największym zainteresowaniem w ubiegłym roku cieszyły się programy dietetyczne Optimal (bez żadnych wykluczeń), Active (dla osób aktywnych, o zwiększonej ilości białka), Ketogeniczna (o niskiej zawartości węglowodanów) i Vege-Fish (wegetariańska z uwzględnieniem ryb).

Duża popularnością cieszy się także Dieta Wzmacniająca Odporność wprowadzona w marcu 2020r. Kobiety częściej sięgają po posiłki o obniżonej kaloryczności, a mężczyźni po diety pomagające w budowaniu masy mięśniowej. W przypadku podziału na płeć, wśród mężczyzn „pierwsza trójka” to Optimal, Active i Ketogeniczna, a wśród kobiet Optimal, Ketogeniczna i Vege Fish. Liczba klientów w podziale na płeć jest zbliżona.

Trendy w odżywianiu 2021*

Aktualnie najsilniejsze trendy żywieniowe to wegetarianizm, weganizm, diety specjalistyczne, a także odżywianie sezonowe. Według raportu „Jak odżywiają się Polacy? Kukuła Healthy Food 2020” co dziesiąty Polak jest już wegetarianinem, a kolejne 10% planuje wypróbować ją w najbliższym czasie, 4% Polaków jest weganami, czyli całkowicie wykluczyło ze swojego menu produkty pochodzenia zwierzęcego, a kolejne 5% planuje wypróbować dietę wegańską niebawem.

Polacy są także coraz bardziej zainteresowani tzw. dietami specjalistycznymi jak bezglutenowa, bez laktozy, czy całkowicie wykluczająca nabiał z posiłków. Już 13% Polaków wykluczyło z menu laktozę, a 6% całkowicie wyeliminowało z diety nabiał, posiłki bezglutenowe jada 12% respondentów a kolejne 7% planuje wykluczenie glutenu z diety. Na popularności zyskuje również odżywianie sezonowe, czyli wybieranie produktów spożywczych i dań z najbardziej dostępnych o danej porze roku składników. W ten sposób stara odżywiać się już 44% Polaków.

Miesięcznie odnotowujemy 5%-wzrost zamówień w kategorii programów wykluczających mięso. Najwięcej zamówień bez podziału na płeć przypada na województwa mazowieckie i pomorskie. W przypadku podziału na płeć diety bezmięsne chętniej zamawiają kobiety. Diety roślinne to trend, który będzie szczególnie przybierał na sile, ponieważ z badań immunologów Polskiej Akademii Nauk wynika, że dieta wegetariańska wpływa korzystnie na działanie układu odpornościowego. Cieszy też fakt, że coraz więcej Polaków zwraca uwagę na to, co je i stawia na dobrze zbilansowane diety uwzględniające odpowiedni rozkład makro i mikro składników. Pamiętajmy, że tylko takie programy dietetyczne przynoszą długotrwałe rezultaty i zapewniają energię na cały dzień” – mówi pomysłodawca i założyciel firmy Kukuła Healthy Food.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments