epoint

MBUX Hyperscreen to jeden z najważniejszych elementów EQS-a – nowego elektrycznego modelu klasy wyższej. Duży, zakrzywiony ekran rozciąga się na niemal całej szerokości kabiny, od lewego do prawego słupka A. Za efekt „wow” odpowiada tu nie tylko rozmiar wyświetlacza, ale i dopracowany w detalach design interfejsu.

High-techowa estetyka wyświetlacza odzwierciedla emocjonalny wymiar MBUX Hyperscreen. Do tego dochodzi sztuczna inteligencja (AI): samouczące się oprogramowanie sprawia, że koncepcja wyświetlania i obsługi całkowicie dostosowuje się do użytkownika i przedstawia spersonalizowane sugestie dotyczące szeregu funkcji z zakresu informacji i rozrywki, komfortu oraz wyposażenia pojazdu.

Dzięki tzw. warstwie zerowej użytkownik nie musi przewijać podmenu ani wydawać poleceń głosowych. Najważniejsze aplikacje są zawsze prezentowane na najwyższym poziomie widoku, zależnie od sytuacji i kontekstu – odciążając kierowcę EQS-a. I nie tylko kierowcę: MBUX Hyperscreen jest również uważnym asystentem pasażera z przodu, który ma do dyspozycji własny wyświetlacz i obszar roboczy.

Samouczący się system operacyjny MBUX (Mercedes-Benz User Experience) radykalnie uprościł obsługę nowych Mercedesów. Zadebiutował w 2018 r. w obecnej Klasie A, a do dziś trafił do ponad 1,8 mln samochodów aut z gwiazdą. Na MBUX-ie polega również oddział Mercedes-Benz Vans ze swoimi pojazdami użytkowymi. Kilka miesięcy temu w nowej
Klasie S wprowadzono drugą generację MBUX-a. Teraz czas na kolejny znaczący krok naprzód – w nowym EQS-ie na życzenie dostępny będzie system operacyjny MBUX Hyperscreen.

„Dzięki MBUX Hyperscreen wizja staje się rzeczywistością. W fascynujący sposób łączymy tu technikę i design – oferując klientom niespotykaną dotąd łatwość użytkowania”
– powiedział Gorden Wagener, szef designu w Grupie Daimler. 

„MBUX Hyperscreen jest zarówno »mózgiem«, jak i »układem nerwowym« samochodu. MBUX Hyperscreen nieustannie poznaje swojego użytkownika i dostarcza mu spersonalizowaną, dostosowaną do jego potrzeb ofertę (funkcji) z zakresu informacji, rozrywki i obsługi” – dodał Sajjad Khan, członek zarządu Mercedes-Benz AG
i szef ds. technologii. 

Atrakcyjna estetyka w połączeniu z emocjonalną wizualizacją

MBUX Hyperscreen to przykład symbiozy analogowego i cyfrowego wzornictwa: kilka wyświetlaczy zdaje się tu płynnie łączyć w jeden imponujący, zakrzywiony ekran, a z jego dużą powierzchnią zintegrowano klasyczne otwory wentylacyjne.

MBUX Hyperscreen otacza plastikowa ramka, której widoczną część polakierowano na odcień Silver Shadow; trójwarstwowa powłoka jest nanoszona w ramach złożonego procesu i wyróżnia się wyjątkowo wysoką jakością powierzchni. Za sprawą oświetlenia otoczenia zamontowanego w dolnej części ekranu MBUX Hyperscreen wydaje się „unosić” nad deską rozdzielczą.

Także pasażer ma do dyspozycji własny wyświetlacz i obszar roboczy. System oferuje siedem profili użytkownika, pozwalając na personalizowanie ustawień i treści. Uwaga: funkcje z zakresu rozrywki na wyświetlaczu po stronie pasażera są dostępne w trakcie podróży tylko w ramach przepisów obowiązujących w danym kraju. Jeśli siedzenie pasażera nie jest zajęte, ekran staje się cyfrowym elementem dekoracyjnym – prezentuje animowane gwiazdy, czyli wzór Mercedes-Benz.

Aby uzyskać obraz jak najlepszej jakości, w przypadku wyświetlaczy centralnego i po stronie pasażera wykorzystano technikę OLED. Diody OLED świecą samoistnie; aktywne piksele – o wyjątkowej intensywności kolorów – zapewniają wysokie wartości kontrastu niezależnie od kąta widzenia i warunków oświetlenia, a niekontrolowane punkty pozostają wyłączone, dzięki czemu można uzyskać efekt głębokiej czerni.

„Elektryzujący” wygląd wyświetlacza idzie w parze z atrakcyjną emocjonalnie wizualizacją. Szatę graficzną interfejsu utrzymano w nowej, niebiesko-pomarańczowej kolorystyce, a klasyczny zestaw wskaźników z dwoma okrągłymi zegarami został zinterpretowany na nowo. 

Przejrzysty interfejs z tzw. punktami kotwiczenia sprawia, że MBUX Hyperscreen jest intuicyjny i łatwy w obsłudze. Za przykład może posłużyć tu tryb wyświetlacza poświęcony napędowi elektrycznemu. Kluczowe funkcje napędu, takie jak wykorzystanie mocy czy rekuperacja, są wizualizowane w nowy sposób, za pomocą ruchomych elementów: „klamry” i obiektu w kształcie soczewki, który w efektowny sposób prezentuje aktualne przyspieszenia.

Spersonalizowane sugestie z pomocą sztucznej inteligencji

Współczesne systemy multimedialne oferują liczne, rozbudowane funkcje, ale ich obsługa często wymaga wykonania szeregu czynności. Aby uprościć takie interakcje, Mercedes-Benz opracował interfejs użytkownika z tzw. świadomością kontekstową, korzystający z osiągnięć sztucznej inteligencji.

Efekt: system MBUX proaktywnie prezentuje użytkownikowi odpowiednie funkcje we właściwym czasie. Świadomość kontekstowa jest stale optymalizowana pod kątem zmian w zachowaniach użytkowników. Tak zwana warstwa zerowa na najwyższym poziomie menu prezentuje dynamicznie agregowane treści pochodzące ze zbiorów całego systemu MBUX
i powiązanych z nim usług.

Mercedes-Benz śledził i śledzi zachowania użytkowników pierwszej generacji MBUX-a. W większości przypadków sięgają oni do kategorii Nawigacja, Radio/Media i Telefon – i właśnie dlatego aplikacja nawigacyjna zawsze znajduje się pośrodku ekranu, z dostępem do pełnej funkcjonalności.

Sztuczna inteligencja proponuje użytkownikowi ponad 20 kolejnych funkcji – od programu masażu, przez przypomnienie o urodzinach, aż po sugestię listy rzeczy do zrobienia, zależnie od stopnia ważności. Moduły elementów sugerowanych w warstwie zerowej programiści Mercedesa nazywają „magicznymi modułami”. 

Oto cztery przykłady użycia nowego MBUX-a. Użytkownik może zaakceptować lub odrzucić odpowiednią sugestię jednym kliknięciem:

  • Jeśli użytkownik zawsze dzwoni do swojego znajomego w drodze do domu we wtorek wieczorem, właśnie tego dnia i o zbliżonej porze otrzyma propozycję wykonania takiego połączenia. Na ekranie pojawi się wizytówka z informacjami kontaktowymi oraz z wizerunkiem kontaktu (o ile takowy będzie dostępny). Wszystkie sugestie MBUX są powiązane z profilem użytkownika. Jeśli we wtorek wieczorem za kierownicą EQS-a usiądzie inna osoba, dana sugestia nie będzie generowana.
  • Jeśli zimą kierowca EQS-a regularnie korzysta z funkcji masażu z efektem zastosowania gorących kamieni, system „nauczy się” jego zwyczaju i w zimowych temperaturach automatycznie zasugeruje włączenie tej funkcji.
  • Jeśli użytkownik przy okazji włączenia ogrzewania fotela regularnie włącza ogrzewanie kierownicy, system zasugeruje mu to, gdy tylko aktywowane zostanie ogrzewanie siedzenia.
  • Prześwit EQS-a można zwiększyć – co przydaje się na przykład przy pokonywaniu stromych zjazdów/podjazdów lub progów zwalniających. MBUX zapamiętuje pozycję GPS, dla której użytkownik skorzystał z funkcji zwiększenia prześwitu; jeśli pojazd ponownie zbliży się do zapamiętanej pozycji, system zaproponuje podniesienie zawieszenia.

Ciekawe fakty i liczby

MBUX Hyperscreen płynnie łączy kilka wyświetlaczy z imponującym efektem: zakrzywiony ekran ma szerokość 141 cm i powierzchnię 2432,11 cm2.

Szklana pokrywa wyświetlacza jest zakrzywiana w procesie formowania w temperaturze ok. 650°C. Proces ten eliminuje zniekształcenia widzenia obrazu na całej szerokości pojazdu, niezależnie od promienia pokrywy.

Aby dostać się do najważniejszych aplikacji, użytkownik musi przejść przez zero poziomów menu. Dlatego Mercedes-Benz nazywa tę warstwę zerową.

Pod ekranem dotykowym znajduje się łącznie 12 siłowników, które odpowiadają za efekt sprzężenia zwrotnego przy dotykaniu matrycy. Jeśli palec dotknie określonych punktów, powoduje to wyczuwalne wibracje pokrywy.

Dwie powłoki osłony ograniczają odblaski i ułatwiają czyszczenie. Samo zakrzywione szkło składa się ze szczególnie odpornego na zarysowania krzemianu glinu.

Środki z zakresu bezpieczeństwa obejmują z góry określone punkty pękania wzdłuż bocznych otworów wylotowych, a także pięć uchwytów o strukturze plastra miodu, które w przypadku zderzenia mogą zdeformować się w ukierunkowany sposób.

Wybrane parametry specyfikacji technicznej nowego MBUX-a to: 8-rdzeniowy procesor, 24 GB pamięci RAM i 46,4 GB przepustowości pamięci RAM na sekundę.

Jasność ekranu jest dostosowywana do warunków otoczenia w oparciu o dane z kamery wielofunkcyjnej oraz z czujnika światła.

Siedem profili użytkownika sprawia, że sekcja wyświetlacza dla pasażera z przodu może być dostosowana do jego potrzeb.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments