Robert Marcinowski, prezes Mybus.app, w rozmowie z ISBtech o planach rozwojowych spółki i potencjale sektora mobility.
Mobility to jeden z popularniejszych tematów przed pandemią, jak COVID wpłynął na rozwój branży i czy możemy spodziewać się zmian w tym obszarze rynku?
Rok 2020 dla sektora mobility na długo pozostanie w pamięci pasażerów jak i przewoźników. Pandemia COVID-19 skutkuje wstrzymaniem wielu usług transportowych i trudno jest tu mówić o rozwoju branży, lecz bardziej o transformacji, która wpłynęła na diametralne zmiany branży.
Czy w dobie uberyzacji usług, Maas ma szansę rozwoju w Polsce? Jak ten rynek wygląda w innych krajach?
Usługa określana jako MaaS, oznacza „mobilność jako usługa”, jej znaczenie można
interpretować na kilka sposobów, lecz w głównej mierze określa ona kilka rodzajów środków transportu udostępnianych w jednej formule za pomocą chmury obliczeniowej.
Najważniejsze korzyści dla operatora usług mobilności, to otrzymanie wygodniejszego i elastycznego dostęp do technologii, natomiast dla podróżnych oznacza to łatwiejszy dostęp do wielu opcji przemieszczenia się z punktu A do punktu B, nawet gdy konieczna jest przesiadka w inny rodzaj transportu. MaaS jest usługą z ogromnym potencjałem, ma szanse rozwoju w skali globalnej.
Polska bardzo dobrze wypada w tym obszarze, mamy ogromny potencjał i możliwości
rozwoju naszego transportu, zarówno publicznego jak i prywatnego. Nasi europejscy sąsiedzi nie odbiegają zaawansowaniem od naszego rodzimego modelu. Jednak technologiczni giganci, np. Chiny, Singapur, czy w ZEA, już w przyszłym roku będą wprowadzać nowe, rewolucyjne podejście do korzystania z nowych środków transportu publicznego, np. Airtaxi, robotaxi czy autonomiczne autobusy.
W jaki sposób technologie wpływają na obszar mobility? Czy działanie Mybus.app opiera się na rozwiązaniach z tego obszaru?
Najnowsze technologie bardzo szybko zastępują tradycyjne schematy funkcjonowania dostawców usług transportowych w zakresie samej logistyki, planowania dnia, możliwości poruszania się po mieście, łatwego porównania różnych opcji podróży i opłacania podróży.
Rozwiązanie Mybus skupia się w głównej mierze na operatorach autobusowych pomagając
branży dostosować się do wymagającej transformacji przemysłowej, która zbliża się wielkimi krokami – również do Polski. W efekcie, operatorzy będą unowocześniać usługi, optymalizować i zwiększać przychody przy jednoczesnym obniżaniu kosztów operacyjnych. Z perspektywy miast, będzie to wsparcie w redukcji natężenia ruchu i zanieczyszczenia powietrza, promując tym samym współdzielenie przejazdów za pomocą środków transportu publicznego. Z kolei pasażerowie będą podróżować bez obaw dotyczących bezpieczeństwa (np. związanych z COVID-19).
Czym jest system mybus.app i jak wpłynie na codzienne życie mieszkańca miasta? Czy to rozwiązanie sprawdzi się poza aglomeracjami miejskimi?
System mybus.app to platforma Mobility-as-a-service (MaaS) przeznaczona dla operatorów
transportu publicznego i prywatnych przewoźników każdej wielkości. Łączy w sobie
oprogramowanie do zarządzania pasażerskim transportem zbiorowym, system płatności i
planner podróży, który jest oferowany w modelach B2B2C i B2G2C. Pasażerowie mogą na
bieżąco sprawdzać rozkład jazdy autobusów, porównać je z współdzielonymi przejazdami na żądanie „door-2-door”, śledzić trasę pojazdów na mapie w trybie rzeczywistym oraz opłacić bilet w sprawiedliwy sposób dzięki dynamicznym cennikom w Aplikacji.
Pasażer może wybrać jedną z dwóch opcji: opłata przed podróżą lub płatność u kierowcy. Takie podejście nie ogranicza podróżującego do konieczności ponoszenia opłaty z góry, gdy nie jest do końca zdecydowany na konkretny środek lokomocji. Mybus.app zaciera granice pomiędzy światem online a offline, z korzyściami dla pasażerów oraz przewoźników w obliczu pandemii koronawirusa.
Obszary poza aglomeracjami miejskimi stanowią jeden z głównych filarów usług Mybus.app i są nieodłączną synergią systemu. Mam na myśli rejony, tzw. białych plam komunikacyjnych, często zamieszkiwanych przez osoby starsze i niepełnosprawne, mające utrudniony dostęp do komunikacji publicznej czy również zorganizowane transporty dzieci szkolnych i pracowników fizycznych do pobliskich gmin lub miast.
Jakie są plany rozwoju Mybus?
Nasze plany nie ograniczają się wyłącznie do Polski. Oczywiście staramy się pomóc polskim
przewoźnikom przetrwać ten najtrudniejszy okres w ich historii i mamy dla nich specjalną usługę płatności BLIKiem u Kierowcy, wdrożoną przez integratora płatności Tpay, dzięki czemu transakcja odbywa się bezdotykowo i bezpiecznie. Wystarczy, że pasażer przekaże kierowcy numer BLIK podczas boarding’u, a sprzedaż odbywa się w czasie rzeczywistym z zachowaniem dystansu społecznego.
Mybus dobrze wpisuje się w obecne potrzeby gospodarek wielu krajów. Prowadzimy rozmowy z firmami z najdalszych zakątków świata. Po launchu w Polsce, planujemy udostępnić nasze usługi w Azji i Afryce.