Rafał Misztalski, prezes AutoWatch Polska, w komentarzu o planach spółki w naszym kraju.
AutoWatch Polska jako jedna z pierwszych firm wprowadziła na rynek polski blokady alkoholowe. W 2020 roku blokady te zostały zamontowane w ponad 1500 samochodach i 1300 autobusach komunikacji miejskiej. Komisja Europejska oszacowała, że 25% wypadków śmiertelnych w Europie jest związana z alkoholem. Z kolei z danych policji wynika, że w Polsce co roku zostaje zatrzymanych 110 tys. osób, które prowadziły samochód pod wpływem alkoholu.
Oznacza to, że dziesiątki milionów takich incydentów pozostaje niewykrytych przez organy ściągania. Dlatego przewidujemy, że zainteresowanie blokadami alkoholowymi w tym roku wzrośnie nawet o 30%, a w kolejnych latach nawet się podwoi. W związku z tymi prognozami, celem firmy na 2021 rok jest zainstalowanie 2000 blokad w poszczególnych środkach transportu, w tym również w tramwajach, samochodach dostawczych i autokarach, przy założeniu montowania średnio 100-150 sztuk miesięcznie.
Dodatkowo, sprzedaż będzie wsparta przez decyzję o rezygnacji z kaucji za instalację blokad, co AutoWatch wprowadziła jako pierwsza firma w Polsce. Prognozujemy, że rynek będzie rósł, co pokazują dane z innych krajów europejskich. W Szwecji w 2012 roku 75% pojazdów rządowych było wyposażonych w blokady alkoholowe. W pojazdach użytkowych do 2016 roku na zasadach dobrowolności zamontowano ich ponad 70 000.
W krajach takich jak Finlandia czy Belgia, blokady są obowiązkowe w autobusach szkolnych przewożących dzieci. Polskie rozwiązania legislacyjne pozostają natomiast stosunkowo przyjazne kierowcom. W innych krajach Unii Europejskiej procedury są bardziej restrykcyjne – oprócz samego montażu blokady wymagane jest zbieranie danych dotyczących osoby zarejestrowanej w programie poprzez monitorowanie tego, ile razy urządzenie uchroniło użytkowników blokad przed jazdą po alkoholu.
AutoWatch posiada największą w Polsce sieć dealerów i jest przystosowana zarówno logistycznie jak i technologicznie na zapotrzebowanie rynku. Jako lider branży, firma wprowadziła nowe standardy, rezygnując z kaucji za instalację systemu by ułatwić klientom możliwość skorzystania z tego rozwiązania oraz by realnie przyczynić się zwiększenia bezpieczeństwa na polskich drogach. Z danych AutoWatch wynika, że aż 95% osób korzystających z blokad stanowią mężczyźni w grupie wiekowej 40-55 lat, ale to kobiety częściej dopytują o możliwości zamontowania ich w pojazdach swoich partnerów.