TomTom (TOM2), specjalista w dziedzinie technologii geolokalizacji, opublikował dziś TomTom Traffic Index – raport obrazujący sytuację na drogach w 2020 r., w 416 miastach z 57 krajów. Chociaż w rankingu najbardziej zakorkowanych polskich miast nie nastąpiły większe zmiany, istotne jest jednak to, jak bardzo pandemia wpłynęła na poziom zatłoczenia na drogach – zarówno w kraju, jak i na świecie.
We wszystkich dwunastu polskich miastach ujętych w raporcie odnotowano spadki poziomu zatłoczenia (średnio o 5 p.p.), zaś w godzinach szczytu średnio aż o 15 p.p. Pandemia miała zatem kluczowy wpływ na wyhamowanie trendu, jakim był rosnący z każdym rokiem poziom zakorkowania w polskich miastach.
Dane o ruchu drogowym firmy TomTom są gromadzone z 600 milionów urządzeń. Opracowana w ten sposób, już dziesiąta edycja raportu TomTom Traffic Index jest miarodajnym wskaźnikiem tego, w jaki sposób przemieszczają się kierowcy, ale też dostarcza rzetelne dane o poziomie aktywności gospodarczej, globalnego handlu i wielu innych. Od początku pandemii Covid-19 dane TomTom były wykorzystywane przez analityków, duże korporacje i media do wyjaśnienia zmieniającego się świata.
„W zeszłym roku ogłosiliśmy, że w 2019 r. globalny poziom natężenia ruchu wzrósł po raz dziewiąty z rzędu. W 2020 r. mieliśmy do czynienia z zupełnie innym obrazem sytuacji. Z powodu Covid-19 i wprowadzonych restrykcji, to jak się poruszamy zmieniło się – i to bardzo szybko” – powiedział Marcin Graczyk, Sr Product Owner, Traffic and Travel Information, TomTom.
Eksperci firmy TomTom wątpią jednak, że drogi pozostaną niezakorkowane, o ile nie nastąpi wspólna i celowa zmiana zachowania kierowców, wspierana przez decydentów oraz, co ważne, pracodawców. Brak godzin szczytu jest możliwy dzięki elastycznym godzinom pracy, umożliwianiu pracownikom pracy z domu oraz inteligentnemu podejściu do wykorzystania danych o ruchu drogowym w celu określenia najlepszych czasów przejazdu.
„Chociaż w 2020 r. ruch drogowy zmniejszył się, to jednak nie będzie to długofalowym trendem. Będziemy świadkami ponownego wzrostu natężenia ruchu drogowego, gdy pracownicy wrócą do biur i dawnych, rutynowych zajęć. Dlatego właśnie teraz nadszedł czas, aby planiści miejscy, decydenci, pracodawcy i kierowcy dokonali podsumowania działań, które zostaną podjęte w celu zmniejszenia zatłoczenia dróg w przyszłości” – mówi Anna Nowak, Principal Software Engineer, Traffic and Travel Information, TomTom.
Oprócz rankingu miast od najbardziej do najmniej zatłoczonych, TomTom Traffic Index dostarcza wartościowe dane w postaci angażujących i interaktywnych wizualizacji na temat tego, jak pandemia wpłynęła na mobilność na drogach. W tym roku raport po raz pierwszy zawiera dedykowane strony dla poszczególnych krajów, dzięki czemu odbiorcy mogą sprawdzić, jak zmienił się ruch na drogach w Polsce i na całym świecie.
Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (wynik pokazuje, o ile wydłuża się czas podróży w porównaniu do sytuacji, gdy ruch na drodze jest najmniejszy z możliwych):
1 | Łódź | 42% | 6 | Trójmiasto | 29% |
2 | Kraków | 36% | 7 | Bydgoszcz | 27% |
3 | Wrocław | 35% | 8 | Szczecin | 27% |
4 | Poznań | 31% | 9 | Lublin | 26% |
5 | Warszawa | 31% | 10 | Białystok | 22% |
Ranking polskich miast pod względem najwyższych spadków w natężeniu ruchu (względem 2019 r.):
1 | Poznań | 13 p.p. | 7 | Wrocław | 4 p.p. |
2 | Warszawa | 9 p.p. | 8 | Białystok | 4 p.p. |
3 | Kraków | 9 p.p. | 9 | Konurbacja górnośląska | 3 p.p. |
4 | Bydgoszcz | 7 p.p. | 10 | Szczecin | 3 p.p |
5 | Łódź | 5 p.p. | 11 | Bielsko-Biała | 3 p.p. |
6 | Trójmiasto | 4 p.p. | 12 | Lublin | 1 p.p. |
Ranking polskich miast pod względem liczby dni w 2020 r., w których natężenie ruchu było co najmniej o połowę mniejsze niż w analogicznych dniach w 2019 r.:
1 | Kraków | 69 dni | 6 | Bydgoszcz | 47 dni |
2 | Warszawa | 64 dni | 7 | Wrocław | 46 dni |
3 | Bielsko-Biała | 59 dni | 8 | Trójmiasto | 42 dni |
4 | Poznań | 57 dni | 9 | Konurbacja górnośląska | 40 dni |
5 | Szczecin | 50 dni | 10 | Białystok | 34 dni |