Bain, All in! Games: Nominalne ceny gier bez zmian od dekady

Nominalne ceny gier wideo bez zmian od dekady. Statystyczny Polak może kupić ich dwa razy więcej niż przed dekadą, wskazuje Chris Bain senior strategy advisor wydawnictwa gier komputerowych, All in! Games.

W 2020 r. za średnią krajową w Polsce można było kupić 142 gry wideo miesięcznie. Piętnaście lat temu liczba ta była 2 razy mniejsza. Wpływ na to ma nie tylko wzrost zarobków, ale fakt, że cena gier pozostaje sztywna od lat. Standardowa cena wysoko budżetowej gry wideo to 60 USD, uwzględniając inflację w 2000 r. jej koszt wynosiłby 100 USD.

Eksperci z notowanej na GPW spółki All in! games przeprowadzili analizę cen na rynku gier wideo. Średnie nominalne ceny gier utrzymują się na podobnym poziomie od 15 lat, pomimo znaczących wzrostów kosztów produkcji. Wynika to m.in. przyzwyczajeń rynku i faktu, że ceny największych tytułów (tzw. segment AAA) praktycznie się nie zmieniły i wynoszą 60 dolarów. Co prawda wydawanych jest ich więcej niż w 2004 roku, ale też rośnie liczba tańszych gier, produkcji mniejszych studiów.

Pomimo tego, że koszty produkcji wzrosły kilkukrotnie, ceny nominalne pozostają praktycznie na tym samym poziomie. Moim zdaniem wynika to z faktu, iż wydawcy w coraz większym stopniu posiłkują się dystrybucją cyfrową, ograniczając w ten sposób koszty i zwiększając marżę. Poza tym powstające nowe, alternatywne kanały dystrybucji elektronicznej zmusiły dystrybutorów do obniżenia swoich marż, umożliwiając utrzymanie stałych cen. Do tego dochodzą również kolejne metody monetyzacji IP gier, takie jak edycje kolekcjonerskie, mikro-transakcje, dodatki DLC, zakupy wewnątrz gry, czy też season passes, które są dodatkowym źródłem przychodu – tłumaczy Chris Bain senior strategy advisor wydawnictwa gier komputerowych, All in! Games. – Zainteresowanie grami cały czas rośnie, więc pomimo stagnacji cen firmy są w stanie zwiększać swoje obroty, a rynek jest cały czas chłonny – dodaje.

Co ciekawe, realna wartość złotówki, uwzględniająca inflację spadła wobec 2004 roku o blisko 34%.Oznacza to, że w 2019 za tę samą kwotę można było kupić ok. 1.34 mniej produktów. W przypadku gier komputerowych ta tendencja jest zatem odwrotna. Za mniejszą kwotą możemy zapewnić sobie jeszcze więcej rozrywki – uważa ekspert z All in! Games.

Game index – czyli ile możemy kupić gier

Z wyliczeń All in! games wynika, że statystyczny Polak, miesięcznie,  może kupić 142 gry na platformie Steam. To dwa razy więcej niż piętnaście lat temu, ale nadal 5 razy mniej niż średni Islandczyk. Blisko Polski plasuje się Litwa i Łotwa (odpowiednio 148 gier oraz 164). Najlepszy wynik osiągają Stany Zjednoczone (601), Szwajcaria (608), Luksemburg (673) oraz Islandia (695).

Polska wypada w tym rankingu kiepsko, ponieważ zajmuje ostatnie miejsce wśród europejskich krajów należących do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), której dane dot. wynagrodzeń brutto, do 2019 roku, zostały wykorzystane do obliczeń. W ustaleniu wartości indeksu wzięliśmy również pod uwagę średnią cenę gry na Steam według spysteam.com, a także kurs dolara i euro z ostatniego dnia roku w latach 2004-2019 – tłumaczy Bain.

Czy gracze są gotowi na podwyżkę?

Wraz z pojawieniem się konsol nowej generacji (Playstation 5 i Xbox One Series X) pod koniec 2020 r., część wydawców postanowiła podnieść cenę flagowych gier do 70 USD (np. Activision-Blizzard i najnowsza odsłona serii Call of Duty). Branża uznaje ten krok za test elastyczności popytu. Zdaniem Baina, branża czeka na przełożenie się tej podwyżki na wysokość przychodu, nim nowa cena stanie się standardem dla gier AAA.

Obecnie nie przewidujemy znaczących wzrostów cen rzeczywistych w najbliższej przyszłości. Cena 70 USD dotyczyła zaledwie kilku gier AAA i spodziewamy się, że gracze wciąż będą mieli dostęp do świetnych tytułów w wielu różnych przedziałach cenowych. Gry będą zapewniać rozrywkę na wysokim poziomie dla coraz liczniejszej i bardziej zróżnicowanej publiczności na całym świecie – podsumowuje  Bain.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments