SEG 2025

EQA – najnowszy kompaktowy model Mercedes-EQ na prąd – aktywnie wspomaga kierowcę w efektywnej jeździe. Asystent ECO Assist predykcyjnie analizuje sytuację na drodze i decyduje, czy korzystniejsze jest ograniczenie oporu, czy odzyskiwanie energii. Kierowca może sam regulować stopień rekuperacji za pomocą manetek przy kierownicy. Z kolei dotarcie do celu ułatwia inteligentna nawigacja, która planuje trasę przejazdu z uwzględnieniem postojów na ładowanie.

ECO Assist samoczynnie optymalizuje proces rekuperacji zależnie od sytuacji na drodze. W swojej strategii uwzględnia przebieg trasy (zakręty, skrzyżowania, ronda, wzniesienia), odległość od poprzedzającego pojazdu, obowiązujące ograniczenia prędkości oraz informacje z czujników samochodu (radar i kamera stereo). Predykcyjna jazda pomaga oszczędzać energię, a tym samym zapewnia większy zasięg.

ECO Assist informuje kierowcę o możliwości zwolnienia pedału gazu – np. gdy samochód zbliża się do strefy objętej ograniczeniem prędkości. W zestawie wskaźników (lub na wyświetlaczu head-up, jeśli obejmuje go wyposażenie samochodu) pojawia się wówczas odpowiednia ikona, a typ symbolu podaje przyczynę zalecenia (np. „Skrzyżowanie” lub „Nachylenie drogi”).

Gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu, ECO Assist – w granicach działania systemu – kontroluje jazdę w trybie wybiegu, korzystając z funkcji „żeglowania” oraz specyficznej kontroli rekuperacji. W tym celu bez przerwy symuluje sytuację wokół auta; w zależności od stanu naładowania akumulatora i warunków na drodze oblicza, czy lepiej „żeglować” z możliwie najniższym oporem, czy też intensywniej wytracać prędkość, tak aby efektywnie ładować baterię (rekuperacja).

Na podstawie danych nawigacji system rozpoznaje zjazdy, wzniesienia i ograniczenia prędkości. Jak wygląda to w praktyce? Przykład numer 1: pojazd dojeżdża do spadku drogi, po którym następuje podjazd. Kierowca otrzymuje sugestię, by odpuścić pedał gazu, i gdy tylko to zrobi, system rozpoczyna proces rekuperacji – ale tylko w takim stopniu, aby zapewnić utrzymanie maksymalnej dozwolonej prędkości. Rekuperacja kończy się tuż przed najniższym punktem drogi, a po niej następuje jazda wybiegiem, tak aby na podjeździe samochód miał jak największy rozpęd. 

Przykład nr 2: gdy system – na podstawie danych nawigacji lub asystenta rozpoznawania znaków drogowych – zidentyfikuje ograniczenie prędkości, kierowca ponownie otrzyma sugestie, by zdjąć nogę z pedału przyspieszenia. Następnie pojazd jest subtelnie wyhamowywany dzięki rekuperacji, aż do uzyskania nowej prędkości zgodnej z ograniczeniem, po czym następuje jazda wybiegiem. W ten sam sposób traktowane są również ograniczenia prędkości obowiązujące na skrzyżowaniach i zakrętach.

Przykład nr 3: gdy podczas jazdy wybiegiem czujniki radarowe rozpoznają wolno poruszający się pojazd, „żeglowanie” może zostać automatycznie przerywane. Wówczas uruchamiana jest rekuperacja – często w takim stopniu, że hamowanie przez kierowcę okazuje się niepotrzebne. Jeśli poprzedzający pojazd przyspieszy, EQA znów automatycznie włączy tryb „żeglowania”, tak aby najdłużej utrzymać aktualną prędkość. 

Ponadto kierowca EQA sam może regulować intensywność rekuperacji za pomocą łopatek przy kierownicy. Dostępne są tryby: D Auto (rekuperacja realizowana przez ECO Assist, zależnie od sytuacji), D+ (jazda wybiegiem), D (słaba rekuperacja), D- (średnia rekuperacja) i D– (silna rekuperacja). Nowość: w przypadku wybrania trybu D Auto zostaje on „zapamiętany” przy ponownym uruchomieniu samochodu. Niezależnie od wybranego poziomu rekuperacji do zatrzymania się kierowca musi użyć pedału hamulca.

Inteligentna nawigacja i Mercedes me Charge

Którędy jechać? Gdzie jest najbliższa stacja ładowania? W nowym EQA w odpowiedzi na te pytania pomaga inteligentna nawigacja, dostosowana do specyfiki eksploatacji auta elektrycznego. Oblicza ona najszybszą trasę dojazdu, uwzględniając ewentualne postoje na ładowanie. Usługa Mercedes me Charge pozwala użytkownikom modeli Mercedes-EQ na wygodne ładowanie na stacjach różnych dostawców i korzystanie ze zintegrowanej, intuicyjnej funkcji płatności; sieć ładowarek Mercedes me Charge obejmuje ponad 175 000 publicznych punktów w całej Europie, a Mercedes-Benz rekompensuje zużyty prąd „zieloną” energią. 

Nazwa inteligentnej nawigacji mówi wszystko – przy wyznaczaniu najszybszej trasy uwzględnia ona wiele czynników, w tym postoje na ładowanie, a w dodatku potrafi dynamicznie reagować na zmiany, na przykład w przypadku korków. System bierze pod uwagę: zasięg samochodu, aktualne zużycie prądu, topografię proponowanej drogi (ze względu na zapotrzebowanie na energię) oraz temperaturę powietrza (ze względu na czas trwania doładowania), a także ruch drogowy, dostępne stacje ładowania i ich moc. 

Użytkownik nie zawsze musi decydować się na pełne ładowanie – otrzyma konkretne zalecenia dotyczące wymaganego czasu „tankowania” na danej stacji. Postoje na ładowanie zostaną zaplanowane w sposób najbardziej korzystny dla całego czasu podróży: w pewnych okolicznościach może się zdarzyć, że dwa krótkie doładowania na mocniejszej stacji okażą się lepszym wyjściem niż jedno długie ładowanie.

Jeśli zasięg będzie drastycznie mały, aktywny system monitorowania zasięgu podpowie, by np. wyłączyć klimatyzację lub uruchomić tryb ECO. W tym ostatnim system wyliczy bardziej efektywną prędkość jazdy, z jaką można dojechać do następnej stacji ładowania lub do celu, i wskaże ją na prędkościomierzu. Jeśli włączony jest adaptacyjny tempomat DISTRONIC, prędkość ta zostanie przyjęta automatycznie. Ponadto, celem zmniejszenia zapotrzebowania na energię, system przełączy się wtedy na inteligentną strategię działania dodatkowych odbiorników prądu.

Planowanie trasy można przeprowadzić z wyprzedzeniem, korzystając z aplikacji Mercedes me. Jeśli kierowca potwierdzi ją w systemie operacyjnym pojazdu przed rozpoczęciem podróży, trasa zostanie załadowana z wykorzystaniem najnowszych informacji. Generalnie dane są aktualizowane przed rozpoczęciem każdej podróży, a następnie – co 2 minuty.

Korzystając z inteligentnej nawigacji, kierowca ma również możliwość ustawienia „osobistego buforu” baterii; może na przykład wskazać, by przy dojeździe do stacji ładowania akumulator miał co najmniej 10% energii,
a u celu – minimum 50%.

epoint
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments